Dodaj publikację
Autor
Justyna Pilipczuk
Data publikacji
2017-05-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
96

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji przeznaczony dla klasy IV szkoły podstawowej na temat ułamków o mianownikach 10, 100, 1000, ...
 Pobierz (docx, 19,4 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji

1. Temat: Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000, …

2. Data: 11.04.2017 r.

3. Klasa i szkoła: kl. IV szkoły podstawowej

4. Cele operacyjne:

Uczeń:

zna dwie postaci ułamka dziesiętnego;

potrafi zapisywać i odczytywać ułamki dziesiętne;

umie zamieniać ułamki dziesiętne na zwykłe;

umie wskazać część całkowitą i część ułamkową ułamka dziesiętnego.

5. Metody nauczania:

pogadanka;

praca w parach;

ćwiczenia równym frontem.

6. Środki dydaktyczne:

podręcznik: M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, P. Zarzycki; Matematyka 4 z plusem; GWO 2015;

ćwiczenia: M. Dobrowolska, S. Wojtan, P. Zarzycki; Matematyka 4 z plusem; GWO 2016;

zestaw sześciu kartoników z ułamkami właściwymi, niewłaściwymi, w tym z ułamkami o mianownikach 10, 100, 1000 – w kopertach, po jednej na każdą ławkę.

7. Plan i przebieg lekcji:

a). Czynności organizacyjne: przywitanie, sprawdzenie obecności.

b). Przypomnienie następujących pojęć: ułamek właściwy i ułamek niewłaściwy.

Rozdanie na każdą ławkę jednej koperty z 6 kartonikami, na których zapisano ułamki właściwe, niewłaściwe, w tym ułamki o mianownikach 10, 100, 1000, itd. Uczniowie wybierają i podnoszą w górę kolejno: kartoniki z ułamkami właściwymi, kartoniki z ułamkami niewłaściwymi, kartoniki z ułamkami o mianownikach 10, 100, 1000, itd.

c). Zapisanie tematu lekcji i daty na tablicy.

d). Inny zapis ułamków zwykłych o mianownikach 10, 100, 1000, itd.

Wytłumaczenie, że ułamki o mianownikach 10, 100, 1000, itd. można zapisać bez kreski ułamkowej, używając przecinka. Zapisanie kilku przykładów na tablicy:

(jedno zero w mianowniku oznacza, że będzie jedno miejsce po przecinku) (dwa zera w mianowniku oznaczają, że będą dwa miejsca po przecinku) (trzy zera w mianowniku oznaczają, że będą trzy miejsca po przecinku)

Wykonanie notatki do zeszytu - przepisanie powyższych przykładów oraz następującego zdania: Liczby zapisane z użyciem przecinka nazywa się ułamkami dziesiętnymi.

e). Część całkowita i część ułamkowa.

W ułamku dziesiętnym przecinek oddziela część całkowitą od części ułamkowej.

W Anglii i USA zamiast przecinka używa się kropki, dlatego w kalkulatorach zwykle w miejscu przecinka pojawia się kropka. W większości krajów europejskich, w tym w Polsce, używa się przecinka. Przed II wojną światową w Polsce zamiast przecinka niekiedy używano kropki, ale podniesionej (jak dziś znak mnożenia).

Przykłady: ; =2,25; , itd.

f). Zadanie 1 str. 184 (podręcznik) – chętni uczniowie podchodzą do tablicy.

g). Zadanie 4 str. 184 (podręcznik) – wylosowani uczniowie podchodzą do tablicy.

h). Ćwiczenie 2 str. 72 (ćwiczenia) – uczniowie samodzielnie rozwiązują przykłady w ćwiczeniach, wybrani uczniowie czytają swoje wyniki, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.

i). Podsumowanie lekcji – dokończenie zdania: Dowiedziałem/dowiedziałam się dzisiaj…

j ...