Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji
1. Temat: Poznajemy wielokąty.
2. Data: 14.02.2017r.
3. Klasa i szkoła: kl. IV szkoły podstawowej
4. Cele operacyjne:
Uczeń:
- rozumie pojęcie wielokąta;
- rozpoznaje wierzchołek, bok i kąt wewnętrzny wielokąta;
- nazywa wielokąty na podstawie ich cech;
- rysuje wielokąty o określonych cechach;
- na podstawie rysunku określa punkty należące i nienależące do wielokąta.
5. Metody nauczania:
- pogadanka;
- praca w parach;
- ćwiczenia równym frontem;
- ćwiczenia praktyczne;
- burza mózgów.
6. Środki dydaktyczne:
- podręcznik: M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, P. Zarzycki; Matematyka 4 z plusem; GWO 2015;
- ćwiczenia: M. Dobrowolska, S. Wojtan, P. Zarzycki; Matematyka 4 z plusem; GWO 2016;
- przyrządy do kreślenia;
- naklejki motywacyjne;
- magnesy;
- kartki z 6 figurami;
- kartki z tabelkami dla uczniów.
7. Plan i przebieg lekcji:
a). Czynności organizacyjne: przywitanie, sprawdzenie obecności.
b). Przyczepienie do tablicy 5 wielokątów i 1 figury, która nie jest wielokątem.
Ćwiczenie 1.
Jedna z figur na tablicy nie pasuje do pozostałych. Wskaż tę figurę i spróbuj
uzasadnić swój wybór.
Podzielenie figur w następujący sposób:
To są WIELOKĄTY To NIE jest WIELOKĄT
Podsumowanie: Co to jest wielokąt?
c). Zapisanie tematu lekcji i daty na tablicy.
d). Wprowadzenie pojęć: wierzchołek, bok i kąt wewnętrzny wielokąta. Zaznaczenie ich na wielokącie.
e). Nazywanie wielokątów.
Ćwiczenie 2.
Wielokąt, który ma trzy kąty nazywamy trójkątem. Kto wie, jak nazywamy wielokąt
który ma cztery kąty? A pięć? Itd.
f). Rozdanie uczniom kartek z tabelką.
|Nazwa wielokąta |Liczba |Liczba boków |Liczba kątów |
| |wierzchołków | | |
|trójkąt | | | |
| | |4 | |
| |6 | | |
|trzydziestokąt | | | |
Uczniowie w parach uzupełniają tabelkę. Wybrane pary odczytują swoje tabelki.
Zapisanie następującego zdania do zeszytu:
Każdy wielokąt ma tyle samo boków, kątów i wierzchołków.
g). Punkty należące i nienależące do wielokąta. Ćw. 6 str. 24.
Zapisanie następującego zdania do zeszytu:
Punkty leżące na bokach i wewnątrz wielokąta należą do tego wielokąta.
h). Rozwiązywanie zadań*: zad. 1, 2, 3 str. 132.
i). Podsumowanie lekcji. Napisanie na tablicy słowa WIELOKĄT. Uczniowie podają
wszystkie skojarzenia, które zapisywane są na tablicy.
j). Zadanie pracy domowej z zeszytu ćwiczeń: ćw. 1,2,3,4 str. 23.
*zadania rezerwowe: ćw. 5, 7, 8 str. 24 (zeszyt ćwiczeń)