Dodaj publikację
Autor
Halina K.
Data publikacji
2017-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
59

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Historia, klasa VI.
 Pobierz (pdf, 307,7 KB)

Podgląd treści

PRZEDMIOT – HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO

KLASA VI SZKOŁA PODSTAWOWA

Czas trwania lekcji: 45 minut.

Lekcja wprowadzająca nowy materiał.

Temat: Holokaust – zagłada Żydów.

Poprzednia
lekcja poświecona była omówieniu sytuacji Polaków podczas okupacji.
Uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób Niemcy i ZSRR dążyły do wyniszczenia narodu
polskiego, poznali formy oporu polskiego społeczeństwa wobec okupantów.

Wymagania ogólne zawarte w „Podstawie programowej przedmiotu Historia i społeczeństwo
II etap edukacyjny: klasy IV –VI”.

I.

Chronologia historyczna.

Uczeń przyporządkowuje
fakty historyczne datom, oblicza upływ czasu między
wydarzeniami historycznymi i umieszcza je na linii chronologicznej, dostrzega związki
teraźniejszości z przeszłością.

II.

Analiza i interpretacja historyczna.

Uczeń odpowiada na proste pytania postawione do tekstu źródłowego, mapy, ilustracji,
pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje; stawia pytania
dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych.

III.

Tworzenie narracji historycznej.

Uczeń tworzy krótką wypowiedź o postaci i wydarzeniu historycznym, posługując się
poznanymi pojęciami; przedstawia własne stanowisko i próbuje je uzasadnić.

Wymagania szczegółowe:

27. Polska w okresie II wojny światowej. Uczeń:

27.2) podaje charakterystyczne cechy polityki Hitlera wobec własnych społeczeństw i państw
podbitych;
27.3) charakteryzuje życie ludności na okupowanych terytoriach Polski, z uwzględnieniem
losów ludności żydowskiej;
27.4) omawia formy oporu społeczeństwa wobec okupantów.

Cele operacyjne:

Poziom wiadomości

Uczeń pamięta:

- datę 19 kwietnia 1943 roku,

- postaci Janusza Korczaka, Ireny Sendlerowej,

Uczeń:

- rozumie pojęcia: obóz zagłady, konspiracja, getto, Holokaust, Żegota.

Poziom umiejętności

Uczeń potrafi:

- omówić politykę hitlerowców wobec różnych grup narodowości ze szczególnym
uwzględnieniem ludności żydowskiej,

- opisać życie ludności na okupowanych terytoriach Polski z uwzględnieniem losów ludności
żydowskiej,

- wymienić przykłady represji zastosowanych przez hitlerowców wobec Żydów.

Postawy:

Uczeń:

- wyjaśnia, w jaki sposób upamiętnia się osoby, które ratowały Żydów podczas wojny.

Pytanie kluczowe: Dlaczego nigdy nie wolno zapomnieć o Holokauście?

NaCoBeZu:

- dowiesz się, jak wyglądało życie codzienne w getcie,

- poznasz przyczyny wybuchu powstania w getcie warszawskim,

- scharakteryzujesz postawy Polaków wobec eksterminacji ludności żydowskiej,

- poznasz sylwetki ludzi, którzy wsławili się bezinteresowną pomocą potrzebującym.

Metody pracy: praca z tekstem podręcznika, rozmowa nauczająca, praca z mapą.

Środki dydaktyczne: podręcznik do historii i społeczeństwa „Wczoraj i dziś” klasa 6 (s. 136 –
140), encyklopedia PWN, książka Józefa Geresza „Międzyrzec Podlaski. Dzieje miasta i
okolic”, diagramy szyfrowanek, mapa (w atlasie) rozmieszczenia obozów zagłady Żydów w
Europie.

Tok lekcji:

Moduł wstępny:

I.
1. Czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej.

Nauczyciel na biurku kładzie kamień i mówi uczniom, że żyją wśród nas ludzie, dla których
taki kamień jest tym, czym dla nas znicz na grobie ...