Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZEDMIOT – HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
KLASA VI SZKOŁA PODSTAWOWA
Czas trwania lekcji: 45 minut.
Lekcja wprowadzająca nowy materiał.
Temat: Holokaust – zagłada Żydów.
Poprzednia
lekcja poświecona była omówieniu sytuacji Polaków podczas okupacji.
Uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób Niemcy i ZSRR dążyły do wyniszczenia narodu
polskiego, poznali formy oporu polskiego społeczeństwa wobec okupantów.
Wymagania ogólne zawarte w „Podstawie programowej przedmiotu Historia i społeczeństwo
II etap edukacyjny: klasy IV –VI”.
I.
Chronologia historyczna.
Uczeń przyporządkowuje
fakty historyczne datom, oblicza upływ czasu między
wydarzeniami historycznymi i umieszcza je na linii chronologicznej, dostrzega związki
teraźniejszości z przeszłością.
II.
Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeń odpowiada na proste pytania postawione do tekstu źródłowego, mapy, ilustracji,
pozyskuje informacje z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje; stawia pytania
dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych i współczesnych.
III.
Tworzenie narracji historycznej.
Uczeń tworzy krótką wypowiedź o postaci i wydarzeniu historycznym, posługując się
poznanymi pojęciami; przedstawia własne stanowisko i próbuje je uzasadnić.
Wymagania szczegółowe:
27. Polska w okresie II wojny światowej. Uczeń:
27.2) podaje charakterystyczne cechy polityki Hitlera wobec własnych społeczeństw i państw
podbitych;
27.3) charakteryzuje życie ludności na okupowanych terytoriach Polski, z uwzględnieniem
losów ludności żydowskiej;
27.4) omawia formy oporu społeczeństwa wobec okupantów.
Cele operacyjne:
Poziom wiadomości
Uczeń pamięta:
- datę 19 kwietnia 1943 roku,
- postaci Janusza Korczaka, Ireny Sendlerowej,
Uczeń:
- rozumie pojęcia: obóz zagłady, konspiracja, getto, Holokaust, Żegota.
Poziom umiejętności
Uczeń potrafi:
- omówić politykę hitlerowców wobec różnych grup narodowości ze szczególnym
uwzględnieniem ludności żydowskiej,
- opisać życie ludności na okupowanych terytoriach Polski z uwzględnieniem losów ludności
żydowskiej,
- wymienić przykłady represji zastosowanych przez hitlerowców wobec Żydów.
Postawy:
Uczeń:
- wyjaśnia, w jaki sposób upamiętnia się osoby, które ratowały Żydów podczas wojny.
Pytanie kluczowe: Dlaczego nigdy nie wolno zapomnieć o Holokauście?
NaCoBeZu:
- dowiesz się, jak wyglądało życie codzienne w getcie,
- poznasz przyczyny wybuchu powstania w getcie warszawskim,
- scharakteryzujesz postawy Polaków wobec eksterminacji ludności żydowskiej,
- poznasz sylwetki ludzi, którzy wsławili się bezinteresowną pomocą potrzebującym.
Metody pracy: praca z tekstem podręcznika, rozmowa nauczająca, praca z mapą.
Środki dydaktyczne: podręcznik do historii i społeczeństwa „Wczoraj i dziś” klasa 6 (s. 136 –
140), encyklopedia PWN, książka Józefa Geresza „Międzyrzec Podlaski. Dzieje miasta i
okolic”, diagramy szyfrowanek, mapa (w atlasie) rozmieszczenia obozów zagłady Żydów w
Europie.
Tok lekcji:
Moduł wstępny:
I.
1. Czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej.
Nauczyciel na biurku kładzie kamień i mówi uczniom, że żyją wśród nas ludzie, dla których
taki kamień jest tym, czym dla nas znicz na grobie ...