Dodaj publikację
Autor
Halina K.
Data publikacji
2017-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
31

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Historia, klasa I gimnazjum.
 Pobierz (pdf, 287,9 KB)

Podgląd treści

PRZEDMIOT – HISTORIA

KLASA I GIMNAZJUM

Czas trwania lekcji: 45 minut.

Lekcja wprowadzająca nowy materiał.

Temat: Dawno temu nad Tybrem-początki Rzymu.

Jest to pierwsza lekcja nowego działu, dotyczącego imperium rzymskiego. Kolejne lekcje
zostaną poświęcone omówieniu ustroju państwa rzymskiego, podbojom Rzymu.

Wymagania ogólne zawarte w „Podstawie programowej przedmiotu Historia III etap
edukacyjny.”

I. Chronologia historyczna.
Uczeń sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala
związki poprzedzania, równoczesności i następstwa; dostrzega zmiany w życiu społecznym
oraz ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym.

II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeń wyszukuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski; dostrzega w
narracji historycznej warstwę informacyjną, wyjaśniającą i oceniającą; wyjaśnia związki
przyczynowo-skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk
i procesów historycznych,
wyjaśnia znaczenie poznawania przeszłości dla rozumienia świata współczesnego.

III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeń tworzy narrację historyczną, integrując informacje pozyskane z różnych źródeł; tworzy
krótkie wypowiedzi.

Wymagania szczegółowe:

5. Cywilizacja rzymska. Uczeń:
1) umiejscawia w czasie i charakteryzuje system sprawowania władzy oraz organizację
społeczeństwa w Rzymie republikańskim i cesarstwie;

Cele operacyjne:

Poziom wiadomości

Uczeń:

- pamięta daty: 753 r. p.n.e. (legendarna data założenia Rzymu), 509 r. p.n.e.(obalenie króla w
Rzymie – powstanie republiki), 389 r. p.n.e (najazd Galów),

- prezentuje postacie legendarnych założycieli Rzymu: Romulusa i Remusa, opowiada
legendę o założeniu Rzymu,

- poprawnie posługuje się terminami: Etruskowie, Italikowie, Latynowie, Lacjum, wilczyca
kapitolińska, patrycjusz, plebejusz, Galowie.

Poziom umiejętności

Uczeń potrafi:

- zlokalizować na mapie Italię i Rzym,

- omówić położenie geograficzne i warunki naturalne panujące w Italii,

- wymienić imiona królów panujących w Rzymie,

- wskazać na mapie terytoria podbite przez Rzymian,

- wymienić nazwy warstw społecznych w starożytnym Rzymie, określić rolę i zadania
poszczególnych warstw społecznych starożytnego Rzymu,

- wyjaśnić znaczenie wyrażenia „pyrrusowe zwycięstwo”.

Pytanie kluczowe: Jakie państwo można nazwać imperium?

NaCoBeZu:

- określisz położenie geograficzne i warunki naturalne Italii,

- opowiesz legendę o założeniu Rzymu,

- dowiesz się, co wydarzyło się w 753 r. p.n.e., 509 r. p.n.e., 389 r. p.n.e.,

- poznasz warstwy społeczne starożytnego Rzymu, ich zadania,

- poznasz imiona i zasługi pierwszych królów rzymskich.

Metody: pogadanka, praca z tekstem podręcznika, praca z tekstem źródłowym, praca z mapą,
praca z tekstem legendy;

Środki dydaktyczne: ilustracja przedstawiająca wilczycę kapitolińską, podręcznik do historii
do gimnazjum „Śladami przeszłości 1” (s. 102 – 105), ścienna mapa fizyczna Europy, tekst z
lukami, rozsypanka z planem wydarzeń, tekst legendy „Dar rzeki”.

Tok lekcji:

I.

Moduł wstępny:
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy

domowej.

Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcie wilczycy ...