Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZEDMIOT – HISTORIA
KLASA I GIMNAZJUM
Czas trwania lekcji: 45 minut.
Lekcja wprowadzająca nowy materiał.
Temat: Dawno temu nad Tybrem-początki Rzymu.
Jest to pierwsza lekcja nowego działu, dotyczącego imperium rzymskiego. Kolejne lekcje
zostaną poświęcone omówieniu ustroju państwa rzymskiego, podbojom Rzymu.
Wymagania ogólne zawarte w „Podstawie programowej przedmiotu Historia III etap
edukacyjny.”
I. Chronologia historyczna.
Uczeń sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala
związki poprzedzania, równoczesności i następstwa; dostrzega zmiany w życiu społecznym
oraz ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym.
II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeń wyszukuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski; dostrzega w
narracji historycznej warstwę informacyjną, wyjaśniającą i oceniającą; wyjaśnia związki
przyczynowo-skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk
i procesów historycznych,
wyjaśnia znaczenie poznawania przeszłości dla rozumienia świata współczesnego.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeń tworzy narrację historyczną, integrując informacje pozyskane z różnych źródeł; tworzy
krótkie wypowiedzi.
Wymagania szczegółowe:
5. Cywilizacja rzymska. Uczeń:
1) umiejscawia w czasie i charakteryzuje system sprawowania władzy oraz organizację
społeczeństwa w Rzymie republikańskim i cesarstwie;
Cele operacyjne:
Poziom wiadomości
Uczeń:
- pamięta daty: 753 r. p.n.e. (legendarna data założenia Rzymu), 509 r. p.n.e.(obalenie króla w
Rzymie – powstanie republiki), 389 r. p.n.e (najazd Galów),
- prezentuje postacie legendarnych założycieli Rzymu: Romulusa i Remusa, opowiada
legendę o założeniu Rzymu,
- poprawnie posługuje się terminami: Etruskowie, Italikowie, Latynowie, Lacjum, wilczyca
kapitolińska, patrycjusz, plebejusz, Galowie.
Poziom umiejętności
Uczeń potrafi:
- zlokalizować na mapie Italię i Rzym,
- omówić położenie geograficzne i warunki naturalne panujące w Italii,
- wymienić imiona królów panujących w Rzymie,
- wskazać na mapie terytoria podbite przez Rzymian,
- wymienić nazwy warstw społecznych w starożytnym Rzymie, określić rolę i zadania
poszczególnych warstw społecznych starożytnego Rzymu,
- wyjaśnić znaczenie wyrażenia „pyrrusowe zwycięstwo”.
Pytanie kluczowe: Jakie państwo można nazwać imperium?
NaCoBeZu:
- określisz położenie geograficzne i warunki naturalne Italii,
- opowiesz legendę o założeniu Rzymu,
- dowiesz się, co wydarzyło się w 753 r. p.n.e., 509 r. p.n.e., 389 r. p.n.e.,
- poznasz warstwy społeczne starożytnego Rzymu, ich zadania,
- poznasz imiona i zasługi pierwszych królów rzymskich.
Metody: pogadanka, praca z tekstem podręcznika, praca z tekstem źródłowym, praca z mapą,
praca z tekstem legendy;
Środki dydaktyczne: ilustracja przedstawiająca wilczycę kapitolińską, podręcznik do historii
do gimnazjum „Śladami przeszłości 1” (s. 102 – 105), ścienna mapa fizyczna Europy, tekst z
lukami, rozsypanka z planem wydarzeń, tekst legendy „Dar rzeki”.
Tok lekcji:
I.
Moduł wstępny:
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy
domowej.
Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcie wilczycy ...