Dodaj publikację
Autor
Halina K.
Data publikacji
2017-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
22

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Historia, klasa I liceum.
 Pobierz (pdf, 257,4 KB)

Podgląd treści

PRZEDMIOT - HISTORIA

KLASA I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO

Czas trwania lekcji: 45 minut.

Lekcja wprowadzająca nowy materiał.

Temat: Droga do zwycięstwa.

Temat poprzedniej lekcji brzmiał „Wojna poza Europą”. Uczniowie dowiedzieli się o
przebiegu działań wojennych w Afryce, na Atlantyku i Pacyfiku i w Azji.

Wymagania ogólne zawarte w „Podstawie programowej przedmiotu Historia IV etap
edukacyjny – zakres podstawowy”.

Wymagania ogólne:

I.

Chronologia historyczna:

Uczeń porządkuje i synchronizuje fakty z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych,
dostrzega zmienność i dynamikę wydarzeń w dziejach, a także ciągłość procesów
historycznych.

II.

Analiza i interpretacja historyczna:

Uczeń analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epoki, uświadamia
sobie zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego, rozpoznaje rodzaje
źródeł, ocenia ich przydatność do wyjaśniania problemów historycznych, dostrzega wielość
perspektyw badawczych oraz rozmaite możliwości interpretacji historii i ich przyczyny.

III.

Tworzenie narracji historycznej:

Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym lub problemowym, dostrzega
problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego,
selekcjonuje i hierarchizuje oraz łączy informacje pozyskane z różnych źródeł.

Wymagania szczegółowe:

7. II wojna światowa. Uczeń:
7.4. sytuuje w czasie i przestrzeni etapy oraz fronty II wojny światowej, wskazuje jej
momenty przełomowe;

7.6. przedstawia okoliczności powstania koalicji
postanowienia konferencji w Teheranie, Jałcie i Poczdamie.

antyfaszystowskiej, porównuje

Cele operacyjne:

Poziom wiadomości

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: izolacjonizm, Karta Atlantycka, Wielka Trójka, porządek
jałtański, naloty dywanowe, taktyka „żabich skoków”, atak atomowy, operacja „Overlord”
linia Gustawa, Wał Pomorski,

- wymienia wydarzenia związane z datami: 14 sierpnia 1941 r., 28 listopada – 1 grudnia 1943
r., 4 -11 lutego 1945 r., 6 czerwca 1944 r., 24 kwietnia 1945 r., 6-9 sierpnia 1945 r., 8maja
1945 r.,

- zna działalność Józefa Stalina, Franklina D. Roosvelta, Winstona Churchilla, Harry’ego
Trumana.

Poziom umiejętności

Uczeń potrafi:

- wyjaśnić genezę powstania Wielkiej Trójki,

- omówić przełomowe bitwy II wojny światowej, zlokalizować je na mapie,

- wskazać miejsca obrad Wielkiej Trójki i określić znaczenie podjętych wówczas decyzji.

Pytanie kluczowe: Dlaczego państwa o odmiennych systemach politycznych zawierają
sojusze?

NaCoBeZu:

- określisz czas i miejsce wydarzeń: powstania Wielkiej Koalicji, konferencji w Teheranie i
Jałcie;

- poznasz ofensywy wojskowe w 1944 i 1945 roku;

- dowiesz się, jak doszło do kapitulacji Niemiec i Japonii;

- poznasz przebieg II wojny światowej na Dalekim Wschodzie;

- wskażesz na mapie miejsca ważne dla omawianych zagadnień.

Metody: praca z tekstem, praca z mapą,

Środki dydaktyczne: podręcznik „Poznać przeszłość. Wiek XX” Podręcznik do historii dla
szkół ponadgimnazjalnych (s. 165 – 173), mapa „II wojna światowa Kontrofensywa 1943-
1945”,

Tok lekcji:

I. Moduł wstępny:
1. Czynności organizacyjne ...