Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZEDMIOT - HISTORIA
KLASA I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
Czas trwania lekcji: 45 minut.
Lekcja wprowadzająca nowy materiał.
Temat: Droga do zwycięstwa.
Temat poprzedniej lekcji brzmiał „Wojna poza Europą”. Uczniowie dowiedzieli się o
przebiegu działań wojennych w Afryce, na Atlantyku i Pacyfiku i w Azji.
Wymagania ogólne zawarte w „Podstawie programowej przedmiotu Historia IV etap
edukacyjny – zakres podstawowy”.
Wymagania ogólne:
I.
Chronologia historyczna:
Uczeń porządkuje i synchronizuje fakty z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych,
dostrzega zmienność i dynamikę wydarzeń w dziejach, a także ciągłość procesów
historycznych.
II.
Analiza i interpretacja historyczna:
Uczeń analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epoki, uświadamia
sobie zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego, rozpoznaje rodzaje
źródeł, ocenia ich przydatność do wyjaśniania problemów historycznych, dostrzega wielość
perspektyw badawczych oraz rozmaite możliwości interpretacji historii i ich przyczyny.
III.
Tworzenie narracji historycznej:
Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym lub problemowym, dostrzega
problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego,
selekcjonuje i hierarchizuje oraz łączy informacje pozyskane z różnych źródeł.
Wymagania szczegółowe:
7. II wojna światowa. Uczeń:
7.4. sytuuje w czasie i przestrzeni etapy oraz fronty II wojny światowej, wskazuje jej
momenty przełomowe;
7.6. przedstawia okoliczności powstania koalicji
postanowienia konferencji w Teheranie, Jałcie i Poczdamie.
antyfaszystowskiej, porównuje
Cele operacyjne:
Poziom wiadomości
Uczeń:
- wyjaśnia znaczenie terminów: izolacjonizm, Karta Atlantycka, Wielka Trójka, porządek
jałtański, naloty dywanowe, taktyka „żabich skoków”, atak atomowy, operacja „Overlord”
linia Gustawa, Wał Pomorski,
- wymienia wydarzenia związane z datami: 14 sierpnia 1941 r., 28 listopada – 1 grudnia 1943
r., 4 -11 lutego 1945 r., 6 czerwca 1944 r., 24 kwietnia 1945 r., 6-9 sierpnia 1945 r., 8maja
1945 r.,
- zna działalność Józefa Stalina, Franklina D. Roosvelta, Winstona Churchilla, Harry’ego
Trumana.
Poziom umiejętności
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić genezę powstania Wielkiej Trójki,
- omówić przełomowe bitwy II wojny światowej, zlokalizować je na mapie,
- wskazać miejsca obrad Wielkiej Trójki i określić znaczenie podjętych wówczas decyzji.
Pytanie kluczowe: Dlaczego państwa o odmiennych systemach politycznych zawierają
sojusze?
NaCoBeZu:
- określisz czas i miejsce wydarzeń: powstania Wielkiej Koalicji, konferencji w Teheranie i
Jałcie;
- poznasz ofensywy wojskowe w 1944 i 1945 roku;
- dowiesz się, jak doszło do kapitulacji Niemiec i Japonii;
- poznasz przebieg II wojny światowej na Dalekim Wschodzie;
- wskażesz na mapie miejsca ważne dla omawianych zagadnień.
Metody: praca z tekstem, praca z mapą,
Środki dydaktyczne: podręcznik „Poznać przeszłość. Wiek XX” Podręcznik do historii dla
szkół ponadgimnazjalnych (s. 165 – 173), mapa „II wojna światowa Kontrofensywa 1943-
1945”,
Tok lekcji:
I. Moduł wstępny:
1. Czynności organizacyjne ...