Dodaj publikację
Autor
Halina K.
Data publikacji
2017-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
42

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Historia, klasa II gimnazjum.
 Pobierz (pdf, 512,2 KB)

Podgląd treści

PRZEDMIOT - HISTORIA

KLASA II GIMNAZJUM

Czas trwania lekcji: 45 minut.

Lekcja wprowadzająca nowy materiał.

Temat: Życie średniowiecznej wsi.

Poprzedni
temat poświecono omówieniu głównych zasad funkcjonowania systemu
feudalnego w średniowieczu, uczniowie poznali drabinę feudalną, zasadę wielokrotnej
własności, prawa i obowiązki poszczególnych stanów, średniowieczne obyczaje dworskie,
poznali znaczenie terminów: stan, monarchia stanowa, feudalizm, inwestytura, hołd lenny.

Wymagania ogólne zawarte w „Podstawie programowej przedmiotu Historia III etap
edukacyjny”.

I. Chronologia historyczna.
Uczeń sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala
związki poprzedzania, równoczesności i następstwa; dostrzega zmiany w życiu społecznym
oraz ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym.

II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje
wnioski; dostrzega w narracji historycznej warstwę informacyjną, wyjaśniającą i oceniającą;
wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk i procesów
historycznych; wyjaśnia znaczenie poznawania przeszłości dla
rozumienia świata
współczesnego.

III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeń tworzy narrację historyczną, integrując informacje pozyskane z różnych źródeł; tworzy
krótkie wypowiedzi: plan, notatkę, rozprawkę, prezentację; przedstawia argumenty
uzasadniające własne stanowisko.

Wymagania szczegółowe:

11. Społeczeństwo średniowiecznej Europy. Uczeń:
1) rozpoznaje typowe instytucje systemu lennego;
2) wyjaśnia pojęcie stanu i charakteryzuje podziały społeczne w średniowieczu.

Cele operacyjne:

Poziom wiadomości

Uczeń:

- poprawnie posługuje się terminami: lokacja, sołtys, ława, wolnizna, dwupolówka,
trójpolówka, metoda wypaleniskowa.

Poziom umiejętności

Uczeń:

- podaje przyczyny rozwoju kolonizacji,

- wymienia wynalazki i ulepszenia wprowadzane w rolnictwie w XII – XIV wieku,

- omawia etapy zakładania wsi na prawie niemieckim, wskazuje obowiązki sołtysa,

- charakteryzuje zajęcia i życie codzienne chłopów żyjących w okresie średniowiecza.

Pytanie kluczowe: Dlaczego ludzie zmieniają miejsce zamieszkania?

NaCoBeZu:

- będziesz poprawnie posługiwać się terminami: dwupolówka, trójpolówka, gospodarka
wypaleniskowa, lokacja, owalnica, łańcuchówka, okolnica, zasadźca, ława, wolnizna.

- scharakteryzujesz życie mieszkańców wczesnośredniowiecznej wsi, warunki życia na wsi,
plony, sposób odżywiania,

- poznasz układ przestrzenno – funkcjonalny średniowiecznej wsi,

- dowiesz się, jak uprawiano ziemię w XII – XIV wieku.

Metody: praca z tekstem podręcznika, praca z tekstem źródłowym, wykład, pogadanka.

Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające najstarsze narzędzia rolnicze, podręcznik do
historii dla klasy II gimnazjum „Śladami przeszłości 2” s. 53 – 57, diagram szyfrowanki.

Tok lekcji:

I.

Moduł wstępny:

1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy

domowej.

2. Oglądanie ilustracji przedstawiających najstarsze narzędzia rolnicze:

sochę, brony, sierp – uczniowie odgadują nazwy tych narzędzi.

Moduł główny:

II.
1. Podanie tematu lekcji.
2. Krótki wykład nauczyciela na temat lokacji, przyczyn kolonizacji, roli zasadźcy

(Załącznik 2).

3. Uczniowie rozwiązują szyfrowankę (Załącznik 3).

14 20 1 11 13 8 3 1
I C A
O W A L N ...