Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZEDMIOT - HISTORIA
KLASA II GIMNAZJUM
Czas trwania lekcji: 45 minut.
Lekcja wprowadzająca nowy materiał.
Temat: Życie średniowiecznej wsi.
Poprzedni
temat poświecono omówieniu głównych zasad funkcjonowania systemu
feudalnego w średniowieczu, uczniowie poznali drabinę feudalną, zasadę wielokrotnej
własności, prawa i obowiązki poszczególnych stanów, średniowieczne obyczaje dworskie,
poznali znaczenie terminów: stan, monarchia stanowa, feudalizm, inwestytura, hołd lenny.
Wymagania ogólne zawarte w „Podstawie programowej przedmiotu Historia III etap
edukacyjny”.
I. Chronologia historyczna.
Uczeń sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala
związki poprzedzania, równoczesności i następstwa; dostrzega zmiany w życiu społecznym
oraz ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym.
II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeń wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje
wnioski; dostrzega w narracji historycznej warstwę informacyjną, wyjaśniającą i oceniającą;
wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk i procesów
historycznych; wyjaśnia znaczenie poznawania przeszłości dla
rozumienia świata
współczesnego.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeń tworzy narrację historyczną, integrując informacje pozyskane z różnych źródeł; tworzy
krótkie wypowiedzi: plan, notatkę, rozprawkę, prezentację; przedstawia argumenty
uzasadniające własne stanowisko.
Wymagania szczegółowe:
11. Społeczeństwo średniowiecznej Europy. Uczeń:
1) rozpoznaje typowe instytucje systemu lennego;
2) wyjaśnia pojęcie stanu i charakteryzuje podziały społeczne w średniowieczu.
Cele operacyjne:
Poziom wiadomości
Uczeń:
- poprawnie posługuje się terminami: lokacja, sołtys, ława, wolnizna, dwupolówka,
trójpolówka, metoda wypaleniskowa.
Poziom umiejętności
Uczeń:
- podaje przyczyny rozwoju kolonizacji,
- wymienia wynalazki i ulepszenia wprowadzane w rolnictwie w XII – XIV wieku,
- omawia etapy zakładania wsi na prawie niemieckim, wskazuje obowiązki sołtysa,
- charakteryzuje zajęcia i życie codzienne chłopów żyjących w okresie średniowiecza.
Pytanie kluczowe: Dlaczego ludzie zmieniają miejsce zamieszkania?
NaCoBeZu:
- będziesz poprawnie posługiwać się terminami: dwupolówka, trójpolówka, gospodarka
wypaleniskowa, lokacja, owalnica, łańcuchówka, okolnica, zasadźca, ława, wolnizna.
- scharakteryzujesz życie mieszkańców wczesnośredniowiecznej wsi, warunki życia na wsi,
plony, sposób odżywiania,
- poznasz układ przestrzenno – funkcjonalny średniowiecznej wsi,
- dowiesz się, jak uprawiano ziemię w XII – XIV wieku.
Metody: praca z tekstem podręcznika, praca z tekstem źródłowym, wykład, pogadanka.
Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające najstarsze narzędzia rolnicze, podręcznik do
historii dla klasy II gimnazjum „Śladami przeszłości 2” s. 53 – 57, diagram szyfrowanki.
Tok lekcji:
I.
Moduł wstępny:
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy
domowej.
2. Oglądanie ilustracji przedstawiających najstarsze narzędzia rolnicze:
sochę, brony, sierp – uczniowie odgadują nazwy tych narzędzi.
Moduł główny:
II.
1. Podanie tematu lekcji.
2. Krótki wykład nauczyciela na temat lokacji, przyczyn kolonizacji, roli zasadźcy
(Załącznik 2).
3. Uczniowie rozwiązują szyfrowankę (Załącznik 3).
14 20 1 11 13 8 3 1
I C A
O W A L N ...