Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat lekcji: Nowe metody produkcji. Nowe społeczeństwa.
Program nauczania: W. Surdyk-Fertsch, B. Szeweluk-Wyrwa, G. Wojciechowski, "Dzień dobry historio".
Cele ogólne:
- poznawcze(y):
przedstawienie przemian zachodzących w XIX stuleciu
- kształcące(y):
doskonalenie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie
kształtowanie pracy z ikonografią, tekstem
rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
- wychowawcze(y):
uaktywnienie uczniów
Cele operacyjne:
I. Wiadomości:
A. Zapamiętanie wiadomości:
Uczeń:
- pamięta daty: 1848-1849
- postacie: James Watt
- pojęcia: fabryka, rewolucja przemysłowa, płodozmian, burżuazja, proletariat, urbanizacja, uwłaszczenie, powszechne prawo wyborcze
B. Zrozumienie wiadomości:
Uczeń rozumie na czym polegała rewolucja przemysłowa
II. Umiejętności:
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych:
Uczeń:
- wymienia gł. twórcę rewolucji przemysłowej
- definiuje poszczególne pojęcia
- rozpoznaje ikonografię z epoki
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych, nowych:
Uczeń wyjaśnia czemu rzemieślnicy byli niezadowoleni ze zmian w przemyśle w XIX w.
Środki dydaktyczne:
1. Ikonografia z epoki, krzyżówka, tekst źródłowy.
Metody: podająca, samodzielnego dochodzenia do wiedzy.
T O K L E K C J I
Ogniwa lekcji
Treści merytoryczne
Czynności N/U
Kształtowane umiejętności uczniów
I. Czynności organizacyjno-
porządkowe
Przywitanie się z klasą
Sprawdzenie listy obecności, wpisanie nieprzygotowań
uczniowie zajmują miejsca i
przygotowują się do lekcji
II. Rekapitulacja wtórna
Sprawdzenie pracy domowej
III. Ogniwo wiążące
Informacja nauczyciela dotycząca lekcji
Uczniowie zapisują temat w
zeszytach.
IV. Tok lekcji właściwej
I.
Utrwalenie wiadomości dotyczących XVIII stulecia
II.
Ikonografia oświeceniowa
III.
Rebusy historyczne
N: praca w grupach (parach), pogadanka
U:Waszym zadaniem jest rozwiązanie krzyżówki.
N: pogadanka, praca ze źródłem ikonograficznym
U: Przyjrzyj się poniższym ilustracjom. Napisz kto na nich się znajduje i z jakim wydarzeniem lub wydarzeniami związana jest dana postać.
N: Praca z tekstem
U:Zgodnie z poleceniem, uzupełnijcie tekst o wynalazkach.
doskonalenie umiejętności pracy w grupie,
synteza wiedzy
Kształtowanie umiejętności pracy ze źródłami ikonograficznymi
Rozwój logicznego myślenia
V. Rekapitulacja pierwotna
N: pogadanka
U: Jakie różnice dostrzegamy między epoką baroku a oświeceniem? Czy Polska była silniejszym krajem w oświeceniu?
Rozwój logicznego myślenia
VI. Kontrola i ocena
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji
VII. Praca domowa
Wyjaśnij pojęcia: burżuazja, proletariat