Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT
TYP SZKOŁY:
KLASA: Vb
LICZBA GODZIN TYGODNIOWO: 4 jednostki lekcyjne
PRZEDMIOT: Matematyka
DZIAŁ PROGRAMOWY: Figury na płaszczyźnie
TEMAT LEKCJI: Kąty przyległe, wierzchołkowe. Kąty utworzone przez trzy proste.
ILOŚĆ JEDNOSTEK LEKCYJNYCH: 1 (45 minut)
PROWADZĄCY:
CELE LEKCJI
Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcia kątów: przyległych, wierzchołkowych, odpowiadających i naprzemianległych,
związki miarowe poszczególnych rodzajów katów.
Umiejętności
Uczeń umie:
wskazywać poszczególne rodzaje kątów,
rysować poszczególne rodzaje katów,
określać miary kątów przyległych, wierzchołkowych, odpowiadających, naprzemianległych na podstawie danych kątów na rysunku lub treści zadań,
rozwiązywać zadania tekstowe związane z kątami.
METODA PRACY: wykład, pogadanka, rozmowa nauczająca, ćwiczenia, praca z podręcznikiem, dyskusja, zdania niedokończone, podsumowujące.
FORMY ZAJĘĆ: praca w grupach i indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: linijka, ekierka, kontomierz, podręcznik przedmiotowy – „Matematyka 5. Matematyka z plusem” M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, P. Zarzycki, zeszyt ćwiczeń, karty pracy.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Faza przygotowawcza
a) Sprawy organizacyjno – porządkowe:
sprawdzenie obecności.
Przypomnienie wiadomości o kątach:
co to jest kąt,
jakie elementy wyróżniamy w budowie kąta,
jakie poznaliśmy do tej pory rodzaje kątów.
Nauczyciel zawiesza na tablicy różnorodne kąty. Uczeń podchodzi, pokazuje i nazywa: kąty ostre, proste, rozwarte i kąt półpełny.
Nauczyciel dopytuje ile stopni mają kąty ostre, proste, rozwarte i kąt półpełny.
Nauczyciel dopytuje, które z pośród kątów na tablicy są równe. Należy je nałożyć na siebie by je sprawdzić lub zmierzyć ich miary kątomierzem.
Określenie celu i formy pracy na lekcji.
Podanie tematu lekcji: Kąty przyległe, wierzchołkowe. Kąty utworzone przez trzy proste.
2. Faza realizacyjna
a) Kąty przyległe
Nauczyciel dopytuje: Z których dwóch kątów można złożyć kąt półpełny?
Uczeń podchodzi i przesuwa kąty tak, by tworzyły kąt półpełny:
Kąt 1 z kątem 6, 2 z 4, 3 z 7. Z pozostałych już nie można utworzyć kąta półpełnego.
Nauczyciel dopytuje: Co możemy powiedzieć o tych kątach?
Uczniowie powinni dojść do wniosku, że:
1) suma dowolnych dwóch kątów, które tworzą kąt półpełny wynosi 180°.
2) jeden z nich jest kątem ostrym, a drugi kątem rozwartym lub obydwa są kątami prostymi.
3) mają wspólny wierzchołek i jedno ramię wspólne, a drugie ramiona wspólnie tworzą prostą.
Nauczyciel rysuje na tablicy kąty przyległe (nie nazywając ich jeszcze) i prosi uczniów o podanie miary kąta .
Są to kąty przyległe.
Wniosek:Suma miar tych kątów jest równa 180o (tworzą kąt półpełny).Kąty przyległe mają jedno wspólne ramię.
b) Kąty wierzchołkowe
Nauczyciel na tablicy rysuje dwie przecinające się proste i podpisuje kąty. Każe wskazać uczniom kąty przyległe.
Uczeń wskazuje kąt α i β, β i γ, γ ...