Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE VI
Temat: Graniastosłupy proste.
10.12.2014r.
Ewa Frączek-Osuch
- wie co to jest wielokąt,
- zna własności i nazwy figur płaskich;
- wie jak wygląda prostopadłościan i sześcian.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
Uczeń - wie co to jest wierzchołek, krawędź, ściana bryły;
Cele lekcji:
Uczeń - rozpoznaje graniastosłupy proste;
wybór;
- zna cechy charakterystyczne graniastosłupów prostych;
- wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany, i uzasadnia swój
- rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych.
Cele sformułowane w języku ucznia:
Poprawnie rozpoznajemy graniastosłupy proste i umiemy podać ich cechy charakterystyczne.
Poprawnie dopasowujemy siatki do graniastosłupów prostych.
Nacobezu:
- poprawne nazywanie graniastosłupów;
- znajomość cech charakterystycznych graniastosłupów.
Pytanie kluczowe:
Jakim graniastosłupem mógłby być budynek naszej szkoły, gdyby wszystkie górne stropy
były na tej samej wysokości, a ściany boczne byłyby gładkie, bez okien? Ile ma ścian,
wierzchołków i krawędzi taki graniastosłup?
Przebieg lekcji:
1. Film o graniastosłupach. https://www.youtube.com/watch?v=e39q0IIWm3Y&t=76s
2. Uczniowie pracując w parach rozpoznają wśród brył prostopadłościany i sześciany.
Uzasadniają po czym poznajemy prostopadłościany i po czym poznajemy sześciany.
Dyskusja na temat co to jest graniastosłup i co decyduje o nazwie graniastosłupa.
Uczniowie pracując w parach rozpoznają graniastosłupy. Ocena światłami czy potrafią
rozpoznać bryły.
3. Nauczyciel pokazuje siatki graniastosłupów, uczniowie podnoszą bryły, które ich
zdaniem mają siatki o zbliżonym kształcie. Dzieci nazywają pokazywane bryły. Ocena
światłami czy potrafią dopasować graniastosłup do siatki.
4. Prezentacja multimedialna z zadaniami. Uczniowie oceniają światłami na ile
zrozumieli temat.
5. Jeśli będzie czas to uczniowie odpowiadają na pytanie kluczowe, a jeśli nie, wtedy
pytanie kluczowe będzie elementem pracy domowej dla chętnych.
6. Praca domowa – zad. 1/74, 5/77 – zeszyt ćwiczeń
Dodatkowo praca długoterminowa.
7. Podsumowanie lekcji, sprawdzenie czy cele lekcji zostały zrealizowane, i jak uczniom
podobała się lekcja.
Metody pracy:
- aktywizujące, pokaz, dyskusja, rozwiązywanie zadań.
Formy pracy:
- w parach lub indywidualnie.
Materiały i pomoce dydaktyczne:
- podręcznik „Matematyka wokół nas”, modele brył, siatki brył, komputer z rzutnikiem, film
i prezentacja multimedialna.