Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Stefaniak-Gwizd
Data publikacji
2017-05-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
107

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji przeznaczony dla klasy szóstej szkoły podstawowej "Zapisywanie wyrażeń algebraicznych".
 Pobierz (doc, 105,0 KB)

Podgląd treści


KATARZYNA STEFANIAK - GWIZD

Konspekt do lekcji matematyki w klasie VI

TEMAT: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych

CEL OGÓLNY: Wprowadzenie pojęcia wyrażenia algebraicznego.

CELE OPERACYJNE:

WIADOMOŚCI

Kategoria A: zapamiętywanie

( Uczeń zna pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz, kwadrat liczby,

( Uczeń zna pojecie wyrażenia algebraicznego,

Kategoria B: rozumienie
( Uczeń rozumie zasadę nazywania wyrażeń algebraicznych,

UMIEJĘTNOŚCI

Kategoria C: stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych

( Uczeń potrafi budować proste wyrażenia algebraiczne,
( Uczeń potrafi rozróżniać pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz,
( Uczeń umie budować i odczytywać wyrażenia algebraiczne,
Kategoria D: stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
( Uczeń potrafi budować i odczytywać wyrażenia o konstrukcji wielodziałaniowej.

CELE WYCHOWAWCZE

- pobudzanie aktywności i inicjatywy wśród uczniów,
- nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, oraz postawy dociekliwości.

CELE KSZTAŁCĄCE

- kształtowanie umiejętności obserwacji i formułowania wniosków, przy użyciu poprawnego języka matematycznego,
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu matematycznego,
- doskonalenie logicznego myślenia,
- kształtowanie umiejętności stosowania symboli literowych i rysunków,
- kształtowanie umiejętności prowadzenia dyskusji.

METODA NACZANIA

Pogadanka - wprowadzenie tematu lekcji, ćwiczenia.

TYP LEKCJI

Lekcja obejmująca wszystkie momenty procesu dydaktycznego, polegająca na wprowadzeniu wiadomości o wyrażeniach algebraicznych.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Karty pracy dla każdego ucznia, figury ilustrujące wyrażenia algebraiczne, tablica, kreda.

PLAN LEKCJI

1. Sprawdzenie listy obecności.

2. Przypomnienie wiadomości o wyrażeniach arytmetycznych oraz sprawdzenie pracy domowej

N: Co nazywamy wyrażeniem arytmetycznym?

U: Wyrażeniem arytmetycznym nazywamy wyrażenia zbudowane z liczb, działań i nawiasów.

3. Wprowadzenie tematu. Rozwiązywanie zadań

N: Do wyrażeń algebraicznych spróbujmy podejść nieco inaczej. Posłużmy się ilustracją:
Mamy dwie figury:

Nazwijmy koło „a”, a kwadrat „b”
Za pomocą jakich wyrażeń możemy zapisać sytuację przedstawioną na rysunkach:
a)

U: Sytuację przedstawioną na rysunku możemy opisać za pomocą wyrażenia a + b.
b)

Tę sytuację możemy zapisać za pomocą wyrażenia b – a.

c) d)

Sytuację przedstawioną na rysunku a) zapiszemy [pic], a na rysunku b) - zapiszemy [pic]
e) f) g)

b + a [pic] [pic]
wszystkie trzy zapisy prezentowane na rysunku oznaczają to samo wyrażenie.
h) i) j)

[pic] [pic] [pic]
[pic] [pic] [pic]

N: Za pomocą wyrażeń algebraicznych zapisujemy różne wzory matematyczne, fizyczne, chemiczne, twierdzenia oraz równania i nierówności.
N: Podaj przykłady wyrażeń algebraicznych.
(podaj wzór na obwód kwadratu o boku x, podaj pole prostokąta o bokach a i b, podaj obwód prostokąta o bokach x i y, jak obliczamy objętość prostopadłościanu o wymiarach b, c, d.
U:
[pic]
N: Takie zapisy nazywamy wyrażeniami algebraicznymi.

Wyrażeniem algebraicznym nazywamy pojedynczy znak liczby, litery jak i bardziej złożony zapis powstały z liczb i liter ...