Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KATARZYNA STEFANIAK - GWIZD
Konspekt do lekcji matematyki w klasie VI
TEMAT: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych
CEL OGÓLNY: Wprowadzenie pojęcia wyrażenia algebraicznego.
CELE OPERACYJNE:
WIADOMOŚCI
Kategoria A: zapamiętywanie
( Uczeń zna pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz, kwadrat liczby,
( Uczeń zna pojecie wyrażenia algebraicznego,
Kategoria B: rozumienie
( Uczeń rozumie zasadę nazywania wyrażeń algebraicznych,
UMIEJĘTNOŚCI
Kategoria C: stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
( Uczeń potrafi budować proste wyrażenia algebraiczne,
( Uczeń potrafi rozróżniać pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz,
( Uczeń umie budować i odczytywać wyrażenia algebraiczne,
Kategoria D: stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
( Uczeń potrafi budować i odczytywać wyrażenia o konstrukcji wielodziałaniowej.
CELE WYCHOWAWCZE
- pobudzanie aktywności i inicjatywy wśród uczniów,
- nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, oraz postawy dociekliwości.
CELE KSZTAŁCĄCE
- kształtowanie umiejętności obserwacji i formułowania wniosków, przy użyciu poprawnego języka matematycznego,
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu matematycznego,
- doskonalenie logicznego myślenia,
- kształtowanie umiejętności stosowania symboli literowych i rysunków,
- kształtowanie umiejętności prowadzenia dyskusji.
METODA NACZANIA
Pogadanka - wprowadzenie tematu lekcji, ćwiczenia.
TYP LEKCJI
Lekcja obejmująca wszystkie momenty procesu dydaktycznego, polegająca na wprowadzeniu wiadomości o wyrażeniach algebraicznych.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Karty pracy dla każdego ucznia, figury ilustrujące wyrażenia algebraiczne, tablica, kreda.
PLAN LEKCJI
1. Sprawdzenie listy obecności.
2. Przypomnienie wiadomości o wyrażeniach arytmetycznych oraz sprawdzenie pracy domowej
N: Co nazywamy wyrażeniem arytmetycznym?
U: Wyrażeniem arytmetycznym nazywamy wyrażenia zbudowane z liczb, działań i nawiasów.
3. Wprowadzenie tematu. Rozwiązywanie zadań
N: Do wyrażeń algebraicznych spróbujmy podejść nieco inaczej. Posłużmy się ilustracją:
Mamy dwie figury:
Nazwijmy koło „a”, a kwadrat „b”
Za pomocą jakich wyrażeń możemy zapisać sytuację przedstawioną na rysunkach:
a)
U: Sytuację przedstawioną na rysunku możemy opisać za pomocą wyrażenia a + b.
b)
Tę sytuację możemy zapisać za pomocą wyrażenia b – a.
c) d)
Sytuację przedstawioną na rysunku a) zapiszemy [pic], a na rysunku b) - zapiszemy [pic]
e) f) g)
b + a [pic] [pic]
wszystkie trzy zapisy prezentowane na rysunku oznaczają to samo wyrażenie.
h) i) j)
[pic] [pic] [pic]
[pic] [pic] [pic]
N: Za pomocą wyrażeń algebraicznych zapisujemy różne wzory matematyczne, fizyczne, chemiczne, twierdzenia oraz równania i nierówności.
N: Podaj przykłady wyrażeń algebraicznych.
(podaj wzór na obwód kwadratu o boku x, podaj pole prostokąta o bokach a i b, podaj obwód prostokąta o bokach x i y, jak obliczamy objętość prostopadłościanu o wymiarach b, c, d.
U:
[pic]
N: Takie zapisy nazywamy wyrażeniami algebraicznymi.
Wyrażeniem algebraicznym nazywamy pojedynczy znak liczby, litery jak i bardziej złożony zapis powstały z liczb i liter ...