Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji matematyki w 4 klasie szkoły podstawowej
Prowadzący: Katarzyna Szymczyk
Temat lekcji: Ułamek jako część całości.
Zadania lekcji: Doskonalenie umiejętności dotyczących podziału na równe części. Poznanie definicji ułamka zwykłego.
Cele lekcji:
Uczeń:
Rozumie pojęcia: licznik, mianownik, kreska ułamkowa
Zapisuje i odczytuje ułamki
Wie, że ułamek to wynik podziału na równe części
Wskazuje jakim ułamkiem całej figury jest jej zamalowana część
Metody: praca z podręcznikiem, pogadanka, burza mózgów
Formy pracy: indywidualna, z całą klasą, w parach
Środki: podręcznik- „Matematyka z kluczem”, klocki (koło podzielone kolejno na 2, 3, 4, 6, 6, 8, 10, 12 równych części)
Przebieg lekcji:
Część wstępna:
Czynności organizacyjne:
Nauczyciel sprawdza obecność a następnie podaje temat lekcji.Omówienie przebiegu lekcji.Sprawdzenie zadania domowego.
Część właściwa:
Nauczyciel pyta uczniów co możemy podzielić na równe części oraz czy znają nazwy części. Każdy z uczniów dostaje klocki. Nauczyciel prosi by każdy z nich ułożył z nich koło. Następnie każdego z uczniów pyta z ilu równych części składa się ich figura. Następnie prosi by każdy z uczniów zabrał jeden fragment. Pyta uczniów jaka to część całości (jedna z…). Następnie nauczyciel wprowadza pojęcie ułamka zwykłego. Uczniowie zapisują notatkę w zeszycie: Ułamek to liczba używana do opisu podziałów gdzie części są równe. kreska ułamkowa licznik
mianownik
Następnie nauczyciel wprowadza pojęcie ułamka o liczniku 1. Rysuje na tablicy kwadraty i dzieli je na 2,3,4 części potem w każdym z nich zamalowuje jedną część. Tłumaczy uczniom, że liczba części na które dzielimy całą figurę to liczba która znajdzie się w mianowniku.Następnie na tablicy rysuje koło, dzieli go na 4 równe części i zamalowuje 3 z nich. Zapisuje ułamek w którym liczba 3 (czyli licznik ułamka) wskazuje liczbę zamalowanych części.
Uczniowie wykonują zadania 3, 4, 8 ze str. 67-68 w podręczniku. Pracują samodzielnie a swoje rozwiązania sprawdzają w parach. Nauczyciel chodzi po klasie i pomaga w razie problemów.Następnie uczniowie wykonują zadanie 1 ze str. 42 w zeszycie ćwiczeń.
.
Część końcowa:
Podsumowanie lekcji. Nauczyciel pyta uczniów co to jest ułamek, licznik i mianownik oraz co sprawiło im największą trudność na lekcji.
Zadanie pracy domowej: zadania 2-5 ze str. 42-43 w zeszycie ćwiczeń.