Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat lekcji: Praktyczne zastosowanie zasad kolejności wykonywania działań
Cele:
Uczeń:
sprawnie posługuje się rachunkiem pamięciowym zgodnie
z właściwą kolejnością wykonywania działań,
zna pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz, ciąg rosnący, ciąg malejący,
potrafi zbudować działanie zapisane w drzewku matematycznym,
zapamiętuje zasady i reguły poznanych gier i zabaw oraz doskonali spostrzegawczość,
potrafi współpracować w zespole.
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne: duże kostki do gry, kartoniki z liczbami w zakresie 100
Cel sformułowany w języku ucznia:
Będziesz sprawnie wykonywał obliczenia zgodnie z właściwą kolejnością wykonywania
działań.
Na tej lekcji będziemy tworzyć z danych liczb wyrażenia o podanym wyniku oraz zadania tekstowe do danego wyrażenia.
Kryteria oceniania do lekcji (nacobezu):
Będziesz rachował w pamięci.
Rozumiesz pojęcia matematyczne: suma, różnica, iloczyn, iloraz.
Wykonasz działania zgodnie z właściwą kolejnością.
Dokonasz poprawnego obliczenia.
Prawidłowo zapiszesz działanie do zadania lub polecenia.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
Uczeń potrafi liczyć w pamięci, zna właściwą kolejność wykonywania działań, zna
pojęcia matematyczne.
Przebieg zajęć:
1. Sprawdzenie zadania domowego. Przypomnienie kolejności wykonywania działań.
2. Podanie celu zajęć i kryteriów oceniania. Wspólne odczytanie celu z tablicy,
omówienie kryteriów.
Faza wstępna – rozdanie karteczek z liczbami
1. Wykonanie manipulacji na liczmanach.
O ILE? – rozumienie pojęć: mniejszy, większy, suma, różnica, iloczyn, iloraz.
Dzieci mają na ławkach kartoniki z liczbami od 20 do 100. Przedstawiają się kolejno jako
liczba np.
28 – jestem liczbą dwucyfrową, parzystą, podzielną przez 4.
„Węże liczbowe”
Następnie muszą powiedzieć, o ile liczba na kartoniku u kolegi jest większa lub mniejsza
od tej, którą mają na swoim.
4. Uczniowie w parach obliczają sumy i różnice liczb, które mają na kartonikach.
Faza realizacyjna
5. Kolejność wykonywania działań (5 min)
• Wybrany uczeń przypomina zasady kolejności wykonywania działań, przypinając na tablicy w odpowiedniej kolejności kartki z nazwami działań.
6. Ćwiczenia interaktywne z multipodręcznika
7. Dobieranie odpowiednich wyrażeń(5 min)
• Zad. 5 (królewna-równanie 3*5+2=17) i 6 -samochody (3+7)*4+2*5=50 s. 85 z podręcznika – praca z całą klasą.
8. Nauczyciel ocenia utworzone przez uczniów zadania.
Faza podsumowująca (5 min)
• Krótka zabawa dla wszystkich uczniów Powiem ci, jaki otrzymałeś wynik.
–Wybierz dowolną liczbę od 1 do 9.
–Pomnóż ją przez 2.
–Do otrzymanej liczby dodaj 10.
–Otrzymaną liczbę podziel przez 2.
–Od wyniku odejmij liczbę pomyślaną na początku.
–Otrzymałeś liczbę 5.
Zadanie pracy domowej. Przykłady działań odpowiednie do możliwości uczniów – indywidualizacja.