Dodaj publikację
Autor
Orzechowska
Data publikacji
2017-06-06
Średnia ocena
5,00
Pobrań
99

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zespół Aspergera – niestety to nie nazwa grupy muzycznej. Jest to forma zaburzeń rozwojowych, którą klasyfikuje się jako odmiana autyzmu. Zaburzenie to jest częściej spotykane niż autyzm, ale nadal rzadko rozpoznawalne zarówno przez rodziców jak i specjalistów. Zaburzenie to charakteryzuje się wieloma aspektami, które mogą dać mylne wrażenie rożnych zaburzeń, a co za tym idzie błędną diagnozę.
 Pobierz (doc, 89,5 KB)

Komentarze

astepnowska, 2018-01-10, ocena:

fantastyczny tekst, mam dziecko z ADHD i opis jego zachowania i w tej publikacji jest identyczny. Świetny materiał dla nauczycieli

Podgląd treści


Katarzyna Barabasz
Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna
z terapią pedagogiczną
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy
Jana Kochanowskiego w Kielcach

Cele:
Zespół Aspergera – niestety to nie nazwa grupy muzycznej. Jest to forma zaburzeń rozwojowych, którą klasyfikuje się jako odmiana autyzmu. Zaburzenie to jest częściej spotykane niż autyzm, ale nadal rzadko rozpoznawalne zarówno przez rodziców jak i specjalistów. Zaburzenie to charakteryzuje się wieloma aspektami, które mogą dać mylne wrażenie rożnych zaburzeń, a co za tym idzie błędną diagnozę. W mojej publikacji starałam się ukazać podobieństwa miedzy ZA i ADHD. Literatura fachowa podaje wiele wskazówek jak pomóc dziecku cierpiącemu na zespół Aspergera. Gdy czytałam wszelkiego rodzaju poradniki, artykuły, książki, bardzo brakowało mi informacji dotyczących porównania tych dwóch zaburzeń – co też stało się celem mojej publikacji. Jako przyszły pedagog mam świadomość jak duża odpowiedzialność ciąży na mnie, gdyż prawidłowo diagnoza, ułatwi mi pracę z dziećmi.

Porównanie zespołu Aspergera z ADHD.

Określenie „Zespół Aspergera” zostało po raz pierwszy użyte w 1981 roku przez Lornę Wing, która przetłumaczyła pracę Hansa Aspergera, pt. Psychopatia autystyczna okresu dzieciństwa, zawierającą prekursorski opis zaburzenia. W klasyfikacjach międzynarodowych zespół Aspergera zaliczany jest do grupy „całościowych zaburzeń rozwoju”. Sam Asperger przyjął, że przyczyną tego zaburzenia najprawdopodobniej jest przekaz genetyczny z ojca na syna, nie wykluczył jednak uszkodzenia mózgu. W czwartej edycji DSM-IV Zespół Aspergera został zdefiniowany, jako jednostka chorobowa. [1]
Gillberg, szwedzki badacz, na bazie DSM-IV przedstawił sześć kryteriów charakterystycznych dla dzieci z omawianym odstępstwem od normy:
1. Zaburzenia funkcji społecznych z towarzyszącym mu dużym egocentryzmem;
a. niezdolność i brak chęci do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami;
b. słaba znajomość kodów społecznych;
c. nieadekwatne reakcje społeczne i emocjonalne.
2. Ograniczona aktywność:
a. brak zrozumienia przyswajanych treści;
b. deficyt zainteresowań.
3. Zachowania rutynowe lub rytuały:
a. stosowane przez siebie;
b. narzucane innym.
4. Cechy dotyczące mowy i języka, takie jak:
a. możliwe, choć nieobserwowane w sposób ciągły opóźnienie wczesnego rozwoju mowy;
b. na pozór perfekcyjnie opanowane funkcje ekspresyjne języka;
c. dziwna prozodia, szczególne cechy głosu;
d. upośledzenie rozumienia, obejmujące złą interpretację znaczeń dosłownych
i ukrytych.
5. Problemy z komunikacją pozawerbalną, obejmujące:
a. ograniczony zakres gestów;
b. ,,niezdarny’’ język ciała;
c. ograniczony zakres lub niewłaściwe stosowanie mimiki;
d. trudności w utrzymaniu bliskiego kontaktu fizycznego.
6. Niezgrabność´ ruchowa. [2]
Powyższe elementy charakteryzują dziecko z zespołem Aspergera, choć nie występują równocześnie u każdego. Stąd też diagnozowanie tego zaburzenia jest trudne i może trwać nawet kilka lat.
Ze względu na słabe nasilenie cech autystycznych i inteligencję w granicach normy zespół Aspergera bywa ...