Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE V
Temat: Pole prostokąta i kwadratu
Podstawa programowa
11.2
Obliczenia w geometrii
Uczeń oblicza pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu przedstawionych na rysunku (w tym na własnym rysunku pomocniczym) oraz w sytuacjach praktycznych
11.3
Obliczenia w geometrii
Uczeń stosuje jednostki pola: m2, cm2, km2, mm2, dm2, ar, hektar
14.2
Zadania tekstowe
Uczeń wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania
14.5
Zadania tekstowe
Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody
Cele lekcji
1 Wiadomości
1. Uczeń zna jednostki miary pola powierzchni,
2. zna wzory na obliczanie pola powierzchni prostokąta i pola powierzchni kwadratu,
3. zna pojęcie miary pola jako liczby kwadratów jednostkowych.
2 Umiejętności
Uczeń potrafi:
4. obliczać pola powierzchni prostokątów i kwadratów,
5. obliczyć długość boku kwadratu znając jego pole powierzchni,
6. obliczyć długość jednego z boków prostokąta znając jego pole i długośc drugiego boku,
7. obliczyć pole kwadratu znając jego obwód i odwrotnie,
8. obliczać pola figur jako sumy lub różnice pól prostokątów,
9. rozwiązywać zadania tekstowe związane z polami prostokątów i kwadratów, w tym z zastosowaniem skali,
10. rozwiązywać zadania tekstowe związane z porównywaniem pól figur.
Metoda i forma pracy
Pokaz, obserwacja, rozmowa z uczniami, ćwiczenia, praca indywidualna i w parach
Środki dydaktyczne
a. karty pracy,
b. prezentacja multimedialna,
c. rzutnik multimedialny
d. laptop/komputer.
Przebieg lekcji
1 Faza przygotowawcza
Przedstawienie tematu i celów lekcji. Powtórzenie wiadomości o wielokątach – podstawowe własności figur na płaszczyźnie.
Rozmowa z uczniami: Aby obliczyć pole powierzchni figury, należy podzielić ją na jednakowej wielkości kwadraty. Znacie już sposób obliczania pola powierzchni prostokąta i kwadratu (klasa czwarta), przypomnijcie proszę te sposoby.
Uczniowie opisują sposób obliczania pola prostokąta i kwadratu: aby obliczyc pole prostokąta należy pomnożyć długość przez szerokość, aby obliczyć pole kwadratu należy pomnożyć przez siebie długości jego boków.
2 Faza realizacyjna
Aby obliczyć pole powierzchni prostokąta, korzystamy ze wzoru:
P = a ∙ b
P – pole powierzchni prostokąta.
a, b – długości sąsiednich boków prostokąta.
Pole kwadratu obliczamy na podstawie wzoru:
P = a ∙ a lub P = a2
P – pole kwadratu.
a – długość boku kwadratu.
Pola figur możemy wyrażać w różnych jednostkach:
1 milimetr kwadratowy 1 mm2
1 centymetr kwadratowy 1 cm2
1 decymetr kwadratowy 1 dm2
1 metr kwadratowy 1 m2
1 kilometr kwadratowy 1 ...