Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program z biblioterapii
I. Temat i wprowadzenie do tematu
„Chociaż jesteśmy inni wszyscy zasługujemy na szacunek”
Dzisiejszy świat pędzi coraz szybciej naprzód. Rodzice zapewniają swoim dzieciom coraz mniej czasu, miłości, pozytywnych wzorców zachowań, a więc tego, co jest niezbędne do ich prawidłowego rozwoju. Współczesny świat dostarcza im natomiast coraz więcej tego, co szkodliwe, a więc samotności, przemocy, przykładów agresji, wulgarności, braku szacunku do drugiego człowieka. Program biblioterapeutyczny „ Chociaż jesteśmy inni wszyscy zasługujemy na szacunek” powstał z myślą o dzieciach w wieku 9 – 11 lat, żeby nauczyć ich szacunku i tolerancji wobec kolegów i koleżanek. W otaczającym nas świecie jest wiele inności, różnimy się wyglądem, sprawnością fizyczną ,jedno dziecko ma piegi, inne nosi okulary, są dzieci na wózkach inwalidzkich i mające inny kolor skóry. Ale tak naprawdę wszyscy powinniśmy być dobrymi ludźmi i akceptować te różnice. My dorośli nie możemy budować barier wśród dzieci, musimy je nauczyć, że każdego człowieka należy szanować. To przecież dorośli przez pierwsze lata wspierają dziecko w rozumieniu otaczającego świata, kształtują na ludzi otwartych, tolerancyjnych i sprawiedliwych. Dzieci powinny wiedzieć, jak reagować na nienawiść, nietolerancję i inne objawy łamania prawa wobec drugiego człowieka.
II. Autor opracowanego programu
Agnieszka Popis
III. Założenia programu
1. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku 8, 9, 10 lat.2. Czas trwania – 45 minut przez 2 miesiące. 3. Częstotliwość spotkań - cykl obejmuje 4 spotkania 2 x w miesiącu.4.Miejce spotkań – biblioteka szkolna.5. Struktura zajęć : część integracyjna – wprowadzająca, część właściwa – biblioterapeutyczna.
IV. Cele programu
Cele główne
Budowanie pozytywnych relacji i wzorów zachowania w grupie rówieśniczej;
Rozwijanie postawy szacunku dla innych i akceptacji inności;
Propagowanie zachowań nieagresywnych;
Zmiany postawy wobec problemów, z którymi borykają się dzieci;
Kształtowanie poczucia własnej wartości i akceptacji samego siebie.
Cele szczegółowe
Budowanie więzi międzyludzkich;
Budowanie poczucia własnej wartości;
Uświadomienie dzieciom, że nie wolno wyśmiewać innych;
Uwrażliwienie na drugiego człowieka;
Uwrażliwienie na problemy osoby niepełnosprawnej;
Uświadomienie, że każdy ma prawo do akceptacji i tolerancji.
V. Treści programowe- tematy zajęć
1.Na wózku inwalidzkim – problem odrzucenia z powodu wózka inwalidzkiego2.Wszyscy zasługujemy na szacunek – problem związany z biedą
3.Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe – agresja
4.Nikt nie jest lepszy od nikogo – brak akceptacji dla inności
VI. Procedury osiągania celów: metody, formy środki, materiały
Metody
Słowne – głośne czytanie, rozmowa, dyskusja, „burza mózgów”, zdania niedokończone
Aktywizujące – zabawy integrujące, drama
Formy
Indywidualna, zbiorowa, grupowa
Środki
Tekst literacki, kolorowe karteczki, buźki
Materiały
Kredki, bloki rysunkowe, kłębek wełny
VII. Przewidywane osiągnięcia
Wszystkich ...