Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Popis
Data publikacji
2017-10-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
126

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program biblioterapeutyczny „ Chociaż jesteśmy inni wszyscy zasługujemy na szacunek” powstał z myślą o dzieciach w wieku 9 – 11 lat, żeby nauczyć ich szacunku i tolerancji wobec kolegów i koleżanek.
 Pobierz (docx, 21,0 KB)

Podgląd treści

Program z biblioterapii

I. Temat i wprowadzenie do tematu

„Chociaż jesteśmy inni wszyscy zasługujemy na szacunek”

Dzisiejszy świat pędzi coraz szybciej naprzód. Rodzice zapewniają swoim dzieciom coraz mniej czasu, miłości, pozytywnych wzorców zachowań, a więc tego, co jest niezbędne do ich prawidłowego rozwoju. Współczesny świat dostarcza im natomiast coraz więcej tego, co szkodliwe, a więc samotności, przemocy, przykładów agresji, wulgarności, braku szacunku do drugiego człowieka. Program biblioterapeutyczny „ Chociaż jesteśmy inni wszyscy zasługujemy na szacunek” powstał z myślą o dzieciach w wieku 9 – 11 lat, żeby nauczyć ich szacunku i tolerancji wobec kolegów i koleżanek. W otaczającym nas świecie jest wiele inności, różnimy się wyglądem, sprawnością fizyczną ,jedno dziecko ma piegi, inne nosi okulary, są dzieci na wózkach inwalidzkich i mające inny kolor skóry. Ale tak naprawdę wszyscy powinniśmy być dobrymi ludźmi i akceptować te różnice. My dorośli nie możemy budować barier wśród dzieci, musimy je nauczyć, że każdego człowieka należy szanować. To przecież dorośli przez pierwsze lata wspierają dziecko w rozumieniu otaczającego świata, kształtują na ludzi otwartych, tolerancyjnych i sprawiedliwych. Dzieci powinny wiedzieć, jak reagować na nienawiść, nietolerancję i inne objawy łamania prawa wobec drugiego człowieka.

II. Autor opracowanego programu

Agnieszka Popis

III. Założenia programu

1. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku 8, 9, 10 lat.2. Czas trwania – 45 minut przez 2 miesiące. 3. Częstotliwość spotkań - cykl obejmuje 4 spotkania 2 x w miesiącu.4.Miejce spotkań – biblioteka szkolna.5. Struktura zajęć : część integracyjna – wprowadzająca, część właściwa – biblioterapeutyczna.

IV. Cele programu

Cele główne

Budowanie pozytywnych relacji i wzorów zachowania w grupie rówieśniczej;

Rozwijanie postawy szacunku dla innych i akceptacji inności;

Propagowanie zachowań nieagresywnych;

Zmiany postawy wobec problemów, z którymi borykają się dzieci;

Kształtowanie poczucia własnej wartości i akceptacji samego siebie.

Cele szczegółowe

Budowanie więzi międzyludzkich;

Budowanie poczucia własnej wartości;

Uświadomienie dzieciom, że nie wolno wyśmiewać innych;

Uwrażliwienie na drugiego człowieka;

Uwrażliwienie na problemy osoby niepełnosprawnej;

Uświadomienie, że każdy ma prawo do akceptacji i tolerancji.

V. Treści programowe- tematy zajęć

1.Na wózku inwalidzkim – problem odrzucenia z powodu wózka inwalidzkiego2.Wszyscy zasługujemy na szacunek – problem związany z biedą

3.Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe – agresja

4.Nikt nie jest lepszy od nikogo – brak akceptacji dla inności

VI. Procedury osiągania celów: metody, formy środki, materiały

Metody

Słowne – głośne czytanie, rozmowa, dyskusja, „burza mózgów”, zdania niedokończone

Aktywizujące – zabawy integrujące, drama

Formy

Indywidualna, zbiorowa, grupowa

Środki

Tekst literacki, kolorowe karteczki, buźki

Materiały

Kredki, bloki rysunkowe, kłębek wełny

VII. Przewidywane osiągnięcia

Wszystkich ...