Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Aleksandra Buzar
KONSPEKT LEKCJI
Przedmiot: historia
Klasa: I technikum
TEMAT: Kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce – przewrót majowy i rządy sanacji.
CELE OGÓLNE: Poznanie przyczyn, przebiegu i skutków zamachu majowego oraz zrozumienie rządów sanacji.
Kształtowanie własnych poglądów na temat zasadności przeprowadzenia zamachu majowego przez Józefa Piłsudskiego oraz kontrowersyjnych metod naprawy państwa.
CELE OPERACYJNE:
WIADOMOŚCI:
Uczeń zna:
daty: 12-15 V 1926, 31 V 1926, 2 VIII 1926, 23 IV 1935, 12 V 1935,
postacie: Józef Piłsudski, Stanisław Wojciechowski, Wincenty Witos, Maciej Rataj, Ignacy Mościcki, Walery Sławek, Edward Śmigły-Rydz,
pojęcia i skróty: demokracja parlamentarna, zamach, opozycja, sanacja, BBWR, nowela sierpniowa, autorytaryzm, konstytucja kwietniowa.
Uczeń rozumie:
Przyczyny i skutki zamachu majowego oraz główne założenia obozu sanacji.
UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń potrafi analizować teksty źródłowe, wyciągać wnioski przyczynowo-skutkowe oraz formułować własne poglądy polityczne.
Uczeń potrafi ocenić legalność metod stosowanych przez Józefa Piłsudskiego w celu naprawy państwa.
METODY I FORMY PRACY:
- elementy wykładu,
- rozmowa nauczająca,
- dyskusja,
- drzewo decyzyjne,
- praca z podręcznikiem,
- praca z tekstem źródłowym.
- praca z mapą.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- podręcznik Historia1, seria Odkrywamy na nowo, wyd. Operon,
- mapa Polska w okresie międzywojennym,
- tekst źródłowy Przemówienie Józefa Piłsudskiego z 29 maja 1926 roku.
CZAS REALIZACJI: 1 godzina lekcyjna.
TOK LEKCJI
OGNIWA
TREŚCI MERYTORYCZNE
CZYNNOŚCI NAUCZYCIEL/UCZEŃ
Czynności organizacyjne.
Rekapitulacja wtórna.
Ogniwo wiążące.
Tok lekcji właściwej.
Rekapitulacja pierwotna.
Kontrola i ocena.
Praca domowa.
Kształtowanie się demokracji parlamentarnej w Polsce. Wybory prezydenckie z 1922 roku i związane z nimi kontrowersje.
Przypomnij największe problemy i słabości młodego państwa polskiego.
a)przyczyny, przebieg i skutki zamachu majowego w Polsce.
b) rządy sanacji w Polsce.
c) konstytucja kwietniowa.
Zamach majowy – konieczność czy bezpodstawne łamanie prawa?
Sprawdzenie listy obecności.
Podanie tematu lekcji.
N.: elementy wykładu,
pogadanka nauczająca:
- przypomnij podział i uprawnienia władzy w świetle konstytucji marcowej,
- przypomnij okoliczności śmierci Gabriela Narutowicza,
- przypomnij rolę Józefa Piłsudskiego w pierwszych latach niepodległości.
N.: elementy wykładu,
pogadanka nauczająca,
- przypomnij największe problemy państwa polskiego w pierwszych latach niepodległości,
N.: praca z mapą:
- wskaż zasięg terytorialny II RP.
N.: praca z podręcznikiem:
- podaj przyczyny zamachu majowego w Polsce.
N.: elementy wykładu:
- przebieg zamachu i jego skutki,
N.: praca z tekstem źródłowym:
- wskaż największe wady parlamentu zdaniem Józefa Piłsudskiego.,
N.: praca w grupach:
- czy Józef Piłsudski właściwiej postąpił w maju 1926 roku?
N.: elementy wykładu, pogadanka,
- oceń walkę z opozycją stosowaną przez sanację,
- wymień czołowych działaczy obozu sanacji,
N.: praca z podręcznikiem:
- dlaczego konstytucja kwietniowa była największym sukcesem obozu sanacji?
N.: pogadanka
Oceny bardzo dobre dla najbardziej aktywnych uczniów.
W formie ...