Dodaj publikację
Autor
Alicja Czesak-Ptak
Data publikacji
2017-12-17
Średnia ocena
5,00
Pobrań
188

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program koła matematycznego dla uczniów szkoły podstawowej jest przeznaczony do realizacji na zajęciach dodatkowych. Realizowanie programu umożliwia uczniom zdolnym rozwój twórczego myślenia, poszerza ich zainteresowania, pomaga w osiągnięciu sukcesów.
 Pobierz (pdf, 225,3 KB)

Podgląd treści

PROGRAM KOŁA MATEMATYCZNEGO

DLA UCZNIÓW

SZKOŁY PODSTAWOWEJ




















































I. WSTĘP

Szczególne uzdolnienia

trzeba rozwijać

i zainteresowania matematyczne

jak
najwcześniej. W każdym zespole uczniów znajdą się uczniowie uzdolnieni matematycznie.
Uczniów takich należy otoczyć opieką. Wymaga to nowych skutecznych rozwiązań
w indywidualizacji pracy dydaktyczno – wychowawczej, kształtowaniu i rozwijaniu
zainteresowań uczniów, wdrażaniu ich do samodzielnej pracy.

Największe efekty pracy z uczniem zdolnym uzyskuje na zajęciach pozalekcyjnych.
Czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych
rozwijaniu zdolności
i zainteresowań. Praca w małych grupach uczniów o zbliżonych zainteresowaniach, oparta na
dobrowolności, swobodzie i samodzielności, gdzie nauczyciel i uczeń pracują na zasadach
partnerskich, gdzie panuje klimat twórczych poszukiwań, dyskretne kierowanie przez
nauczyciela rozwojem ucznia przynosi wiele korzyści: uczniowie są zainteresowani
przedmiotem, uczą się chętniej, a na lekcjach są efektywniejsi.

sprzyja

Udział w zajęciach kółka matematycznego stwarza uczniom warunki rozwoju
i doskonalenia swoich umiejętności oraz rozwijania ukrytych zdolności, wcześniej
nieujawnionych.


II. CEL OGÓLNY:

- Umożliwienie uczniom zdolnym rozwoju twórczego myślenia, poszerzanie ich

zainteresowań, pomoc w osiągnięciu sukcesów.



III. CELE SZCZEGÓŁOWE:

- Rozwijanie zdolności oraz zainteresowań matematycznych, pogłębianie wiedzy w tej

-

-

dziedzinie.
Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania
problemów z zakresu
różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia
codziennego.
Poszerzenie zakresu swoich umiejętności poprzez realizowanie treści wykraczających
poza program nauczania.

- Rozwijanie pamięci i umiejętności abstrakcyjnego myślenia oraz logicznego

rozumowania.

Przyswajanie przez uczniów języka matematycznego.

- Kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni geometrycznej.
- Rozwijanie umiejętności interpretowania informacji i analizowania danych.
-
- Kształcenie umiejętności komunikowania, prezentacji przed grupą rówieśniczą.
-

Zwrócenie uwagi na ścisłość i precyzję wypowiedzi przy opisie różnych sytuacji
i prawidłowości w otaczającym świecie.

- Rozwijanie osobowości poprzez wyrabianie pracowitości, systematyczności,

wytrwałości i dociekliwości.
Przygotowanie do samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz szukania informacji.

-
- Rozwijanie potrzeby i umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i pomysłami z innymi

uczniami.

- Obsługa matematycznych komputerowych programów interaktywnych.
-

Popularyzowanie matematyki wśród uczniów.



IV. OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA

Zakładam, że uczeń realizujący program:

-
-
-

-

pogłębi swoją wiedzę w zakresie matematyki,
- ugruntuje swoje zainteresowania,
rozwinie umiejętność samodzielnego uczenia się i korzystania z różnych źródeł
informacji,
z chęcią będzie brał udział w konkursach matematycznych i będzie osiągał w nich
sukcesy.

V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW. METODY I FORMY PRACY


Osiąganie stawianych celów wymaga różnorodnych metod i form pracy uczniami. Unikanie
monotonności przez wprowadzanie nowych, ciekawych oryginalnych zadań pozwala
dzieciom zobaczyć coś nowego, przeżyć i poznać nowe treści w atrakcyjny sposób.
Osiągnięcie stawianych w tym programie celów zaplanowane jest poprzez:

-
-

-

rozwijanie wyobraźni matematycznej,
rozwijanie umiejętności wnioskowania i logicznego myślenia, odkrywania
i tworzenia reguł,
rozbudzanie ciekawości nauką matematyki.


Metody:

podające:

-
elementy wykładu opowiadanie ...