Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KOŁA MATEMATYCZNEGO
DLA UCZNIÓW
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
I. WSTĘP
Szczególne uzdolnienia
trzeba rozwijać
i zainteresowania matematyczne
jak
najwcześniej. W każdym zespole uczniów znajdą się uczniowie uzdolnieni matematycznie.
Uczniów takich należy otoczyć opieką. Wymaga to nowych skutecznych rozwiązań
w indywidualizacji pracy dydaktyczno – wychowawczej, kształtowaniu i rozwijaniu
zainteresowań uczniów, wdrażaniu ich do samodzielnej pracy.
Największe efekty pracy z uczniem zdolnym uzyskuje na zajęciach pozalekcyjnych.
Czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych
rozwijaniu zdolności
i zainteresowań. Praca w małych grupach uczniów o zbliżonych zainteresowaniach, oparta na
dobrowolności, swobodzie i samodzielności, gdzie nauczyciel i uczeń pracują na zasadach
partnerskich, gdzie panuje klimat twórczych poszukiwań, dyskretne kierowanie przez
nauczyciela rozwojem ucznia przynosi wiele korzyści: uczniowie są zainteresowani
przedmiotem, uczą się chętniej, a na lekcjach są efektywniejsi.
sprzyja
Udział w zajęciach kółka matematycznego stwarza uczniom warunki rozwoju
i doskonalenia swoich umiejętności oraz rozwijania ukrytych zdolności, wcześniej
nieujawnionych.
II. CEL OGÓLNY:
- Umożliwienie uczniom zdolnym rozwoju twórczego myślenia, poszerzanie ich
zainteresowań, pomoc w osiągnięciu sukcesów.
III. CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Rozwijanie zdolności oraz zainteresowań matematycznych, pogłębianie wiedzy w tej
-
-
dziedzinie.
Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania
problemów z zakresu
różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia
codziennego.
Poszerzenie zakresu swoich umiejętności poprzez realizowanie treści wykraczających
poza program nauczania.
- Rozwijanie pamięci i umiejętności abstrakcyjnego myślenia oraz logicznego
rozumowania.
Przyswajanie przez uczniów języka matematycznego.
- Kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni geometrycznej.
- Rozwijanie umiejętności interpretowania informacji i analizowania danych.
-
- Kształcenie umiejętności komunikowania, prezentacji przed grupą rówieśniczą.
-
Zwrócenie uwagi na ścisłość i precyzję wypowiedzi przy opisie różnych sytuacji
i prawidłowości w otaczającym świecie.
- Rozwijanie osobowości poprzez wyrabianie pracowitości, systematyczności,
wytrwałości i dociekliwości.
Przygotowanie do samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz szukania informacji.
-
- Rozwijanie potrzeby i umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i pomysłami z innymi
uczniami.
- Obsługa matematycznych komputerowych programów interaktywnych.
-
Popularyzowanie matematyki wśród uczniów.
IV. OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA
Zakładam, że uczeń realizujący program:
-
-
-
-
pogłębi swoją wiedzę w zakresie matematyki,
- ugruntuje swoje zainteresowania,
rozwinie umiejętność samodzielnego uczenia się i korzystania z różnych źródeł
informacji,
z chęcią będzie brał udział w konkursach matematycznych i będzie osiągał w nich
sukcesy.
V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW. METODY I FORMY PRACY
Osiąganie stawianych celów wymaga różnorodnych metod i form pracy uczniami. Unikanie
monotonności przez wprowadzanie nowych, ciekawych oryginalnych zadań pozwala
dzieciom zobaczyć coś nowego, przeżyć i poznać nowe treści w atrakcyjny sposób.
Osiągnięcie stawianych w tym programie celów zaplanowane jest poprzez:
-
-
-
rozwijanie wyobraźni matematycznej,
rozwijanie umiejętności wnioskowania i logicznego myślenia, odkrywania
i tworzenia reguł,
rozbudzanie ciekawości nauką matematyki.
Metody:
podające:
-
elementy wykładu opowiadanie ...