Dodaj publikację
Autor
Lucyna Niemiec
Data publikacji
2017-12-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
26

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Rzeczypospolita i Europa XVI-XVIII wieku. Test wiadomości i umiejętności dla klas II.
 Pobierz (doc, 43,5 KB)

Podgląd treści


Załącznik

L. Niemiec
Klasa……………………………………………..…

Nazwisko i imię……..………………………………

Rzeczypospolita i Europa XVI -XVIII wieku
Test wiadomości i umiejętności dla klas II
1. Do wymienionych dat dopisz wydarzenia:
a) 1573 - …………………………………………………………………………………...
b) 1655 - …………………………………………………………………………………...
c) 1525 -……………………………………………………………………………………

2. Podkreśl prawidłową odpowiedź:
Nihil novi to:
a) prawo szlachcica do osobistego uczestnictwa w wyborze króla
b) zobowiązanie króla, że będzie przestrzegał praw
c) uchwała sejmowa, mówiąca, że nic nowego nie może zostać przeprowadzonego bez zgody Sejmu i Senatu

3. Poniższy fragment pochodzi z opracowania Marcelego Kosmana „ Potop szwedzki”.
„… Dnia 15 lipca wojska szwedzkie wyruszyły spod Szczecina, a tydzień później przekroczyły polską granicę. Wittenberg miał nadzieję, że dokona podboju bez walki i za radą byłego podkanclerza polskiego Hieronima Radziejowskiego - wystosował ultimatum do pospolitego rudzenia województw wielkopolskich (poznańskiego i kaliskiego), zebranego w pobliżu miasteczka Ujście. Ultimatum dotarło do 13 tysięcy zebranego pod Ujściem pospolitego ruszenia szlachty jeszcze przed wkroczeniem nieprzyjaciela na tereny polskie…”

Przypominając sobie tamte wydarzenia, przedstaw wyczyny, przebieg oraz następstwa tzw. potopu szwedzkiego.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Przyporządkuj podanym pojęciom odpowiednie wyjaśnienia, wstawiając
w nawiasy odpowiednie cyfry:
a) marszałek (…)
b) starosta (…)
c) podskarbi (…)
1. czuwał nad bezpieczeństwem publicznym, ścigał podatki, zarządzał dobrami królewskimi
2. zarządzał dworem królewskim
3. zarządzał skarbem
5. Przeczytaj fragment tekstu:
„… dnia 5 kwietnia zjechało się do Warszawy także mnóstwo senatorów i ludzi rycerskiego stanu, jeszcze nigdy razem na jednym miejscu w tym kraju nie było…
… Nadszedł wreszcie upragniony, długo oczekiwany dzień głosowania. Rozpoczęło się ono 4 maja i trwało do 9. W każdym województwie pierwszy wypowiadał się wojewoda, uzasadniał swe stanowisko, a potem wzywał do oddania głosów wszystkich współobywateli. 7 maja marszałek odwiedził szlachtę ustawioną w porządki województwami i pytał o wynik głosowania, otrzymywał odpowiedz i dokument opatrzony pieczęciami. Kiedy zebrał od wszystkich, w senacie przystąpiono do obliczenia wyników. W dwa dni później rozszerzyła się wiadomość o zwycięstwie Francuza. Znów zwyczajem staropolskim długo wznoszono okrzyki radości, okrzyki na cześć elekta […]”.

Określ:
a) wydarzenie -……………………………………………………………………………
b) rok wydarzenia - ……………………………………………………………………….
c) głównego bohatera -…………………………………………………………………….

6. Wypisz z diagramu przynajmniej 5 znajomych Ci wyrazów związanych z Rzeczypospolitą i Europą XVI - XVIII wieku.
|O |K |L |B |W |U |R |
|S |E |N |A |T |N |I |
|T |W |I |R |U |I |W |
|C |E |C |O |R |A |E |
|E |L |E |K |C |J |A |
|S |A |R |E |J |Z |W |
|W |I |K |T |A |S |A |

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
7. Wyjaśnij co to za wydarzenia i podaj ich daty:
a) potop szwedzki -

b) odsiecz wiedeńska -