Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ KÓŁKA PRZYRODNICZEGO
Temat: Jestem tropicielem zwierząt.
Grupa: 8-9 lat.
Czas trwania: 45 min
Cel główny: Poznanie tropów poszczególnych gatunków zwierząt.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-zna zasady zachowywania i przebywania w lesie.
-potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i ich tropy: dzik, sarna, jeleń, lis, borsuk, zając.
-wykonuje zadania zgodnie z poleceniem.
-umie odszukiwać trop wybranego zwierzęcia.
-współpracuje z grupą.
-starannie wykonuje pracę.
Metody pracy: praktyczne działanie, słowna, pokaz,
Formy pracy: jednolita z całą grupą, indywidualna
Środki dydaktyczne: zasady zachowywania się w lesie- Przyjaciel przyrody zawsze:, tropy zwierząt, wizerunki wybranych gatunków zwierząt,
CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA 5 MIN
Nauczyciel wita uczniów na zajęciach. Dzisiaj dowiecie się jak rozpoznawać poszczególne tropy zwierząt, nauczycie się dopasowywać tropy do wizerunku zwierzęcia oraz poznacie zasady przebywania w lesie.
CZĘŚĆ REALIZUJĄCA 30 MIN
Na początku wspólnie ustalamy zasady zachowywania się w lesie. Zapisane są one na kartkach. Każdą po kolei odczytujemy i przyklejamy na duży arkusz papieru jednocześnie tworząc w ten sposób plakat TROPICIELA ZWIERZĄT. Następnie nauczyciel prezentuje poszczególne zwierzęta i ich tropy. W ramach zabawy ruchowej. Nauczyciel wykłada na korytarzu szkolnym tropy jednego ze zwierząt i jeden uczeń „tropi” zwierzę, a na końcu ścieżki ma dopasować trop do jednego z trzech zwierząt. To zadanie wykonuje każdy uczestnik kółka przyrodniczego.
CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA 10 MIN
W ramach podsumowania każdy uczeń wykonuje trop wybranego zwierzęcia na kartce formatu A5 za pomocą węgla i ołówka. Po wykonaniu zadania każdy uczeń przykleja swoją pracę na plakat TROPICIELA ZWIERZĄT. Uczniowie otrzymują medal TROPICIELA ZWIERZĄT.
PRZYJACIEL PRZYRODY ZAWSZE:
- Zbiera grzyby nie niszcząc ściółki i grzybni oraz owocników grzybów niejadalnych.
- Zachowuje ciszę, gdyż wie, że „ostoja zwierzyny” to miejsce odpoczynku zwierząt.
- Spacerując z psem po lesie nie zapomina o smyczy.
- Nie wchodzi do młodników, które są mniejsze niż 4 m.
- Korzysta z miejsc wyznaczonych do biwakowania i wypoczynku.
- Pozostawia rośliny w ich naturalnych środowisku, wiedząc, że tam czują się najlepiej.
- Stara się, by to nie śmieci wskazywały miejsca jego pobytu w lesie.
- Chroni źródliska i potoki, skąd biorą życie nasze rzeki.
- Dba, aby wszyscy w lesie mogli korzystać z tablic i znaków informacyjnych.
- Cieszy się pięknem skarp i wydm, do zabawy wykorzystuje inne miejsca.
- Jeśli chcesz obserwować zwierzęta, unikaj jaskrawych kolorów i szeleszczących materiałów. Trudno ukryć się wśród leśnej zieleni w czerwonej bluzce
lub w żółtej czapce.