Dodaj publikację
Autor
Tamara Dziurhaluk
Data publikacji
2018-03-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
210

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program - biblioteka, awans na nauczyciela dyplomowanego.
 Pobierz (docx, 29,7 KB)

Podgląd treści

Tamara Dziurhaluk

Nauczyciel w/m

Szkoła Integracyjna

w Szalejowie Górnym

Program promujący

czytelnictwo

Szkoły Integracyjnej

w Szalejowie Górnym

Program pozytywnie zaopiniowany do realizacji przez Radę Pedagogiczną w dniu 09.09.2015r.

wpisany do Szkolnego Zestawu Programów pod nr ........................

"Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela,

a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał się

ze starym przyjacielem."

/przysłowie chińskie/

Wstęp. Założenia programu

Pomimo stale zwiększającego się dostępu do różnych źródeł informacji, nasze społeczeństwo coraz mniej czyta.

Według badań prowadzonych przez Bibliotekę Narodową w roku 2012 do przeczytania co najmniej jednej książki przyznaje się tylko 39% Polaków, natomiast za „rzeczywistego czytelnika” przyjmuje się osobę czytającą co najmniej 7 książek w ciągu roku – a takich osób wśród respondentów było zaledwie 11%. Stan czytelnictwa na tym poziomie utrzymuje się, w 2014r. przeczytanie jednej książki zadeklarowało 40% uczestników badania, a rzeczywistych czytelników” było 12%.

Z tych badań wynika, że około 50% społeczeństwa w ogóle nie czyta, ani jednej książki w przeciągu roku, a kolejne 25-30% czyta niewiele. Takie podejście do lektury ludzi młodych i dojrzałych, w tym rodziców wychowujących swoje pociechy, ma przełożenie na wzorce jakie dzieci wynoszą z domu rodzinnego. Jeśli dziecko w wieku przedszkolnym, do 5.roku życia nie widzi rodzica z książką w ręku, jeśli rodzic nie opowiada ciekawych historii, które poznał z literatury, nie zachęca dziecka do czytania swoim przykładem, to rozbudzenie w nim, w późniejszym wieku przez nauczycieli w szkole, pasji czytelniczych jest bardzo trudne.

W naszych czasach właściwie wszystkie dzieci mają w domu telewizory, komputery, tablety, telefony. Bardzo dużo czasu spędzają na siedzeniu przed ekranem, a to zabiera czas i zmniejsza zainteresowanie książką. Również przyzwyczajenie się do wyszukiwania w Internecie potrzebnych, możliwie krótkich, informacji prowadzi do rezygnacji z czytania tekstów dłuższych, zawierających opisy wewnętrznych przeżyć emocjonalnych, przemyśleń czy opisów przyrody, które wydają się nie mieć wpływu na przebieg kolejnych wydarzeń. Rezygnacja z czytania prowadzi do ubożenia słownictwa i braku elokwencji. Ma także negatywny wpływ na stan wiedzy ogólnej.

Niski stan czytelnictwa dorosłych , a następnie dzieci oddziałuje na poziom edukacyjny uczniów. Średnie wyniki sprawdzianów szóstoklasistów około 10 lat temu i dawniej oscylowały na poziomie około 29 punktów na 40 możliwych. Obecnie od kilku lat wyniki spadły do poziomu około 25 punktów lub mniej.

Bardzo ważnym zadaniem wszystkich nauczycieli, a w szczególności polonistów i bibliotekarzy jest uświadamianie rodzicom i dzieciom jakie znaczenie w całym naszym życiu ma czytelnictwo oraz jak bardzo to wpływa ...