Dodaj publikację
Autor
Renata Szewczak
Data publikacji
2018-04-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
138

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć dotyczących uzależnienia od korzystania z internetu.
 Pobierz (docx, 60,2 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ PROFILAKTYCZNYCH REALIZOWANYCH W RAMACH PROJEKTU „CYFROWORBEZPIECZNI”

Zajęcia realizowane przez psychologa/ pedagoga szkolnego na lekcji wychowawczej.

Zajęcia obejmują 1 godzinę lekcyjną.

Cel zajęć:

Przekazanie uczniom wiedzy na temat zagrożeń płynących z nadużywania Internetu i komputera (w tym również grania w gry, zarówno online, jak i offline). Zajęcia stanowią okazję do autorefleksji na temat czasu spędzanego w Internecie i jego wpływu na pozostałe codzienne czynności. Realizowane cele lekcji wynikają z planu wychowawczego i profilaktyki szkoły.

Wprowadzenie do tematu zajęć.

Prezentacja filmu „Wyloguj się do życia” - film dostępny on-line link do strony:

https://www.youtube.com/watch?v=phCSXKqKQuo

Dyskusja – rozmowa z młodzieżą na temat obejrzanego filmu.

Praca w grupach - młodzież podzielona na grupy omawia trzy zagadnienia:

- dlaczego Internet jest atrakcyjny dla młodego człowieka

- jak objawia się uzależnienie od Internetu;

- jakie mogą być skutki uzależnienia od Internetu.

Uczniowie opisują dane zagadnienie w punktach na kartach z bloku papierowego.

Czas pracy – 5 minut.

Następnie każdy blok zostaje wywieszony na flipcharcie i omówiony. (załącznik 1 – objawy uzależnienia od Internetu wg DSM – IV i ICD -10, skutki uzależnienia od Internetu)

Ćwiczenie „Zegar” (załącznik 2)

Ćwiczenie ma na celu określenie aktywności uczniów w ciągu dnia, zwrócić uwagę na czas poświęcony na korzystaniu z Internetu. Uczniowie mają zaznaczyć na zegarze czas poświęcony na swoją aktywność w ciągu dnia z uwzględnieniem czasu spędzonego w Internecie.

Po wykonaniu zadania analiza prac uczniów. Rundka z autoanalizą zadania każdego z uczestników lekcji. Uczniowie opowiadają o czasie przeznaczonym na swoje aktywności, zwracające uwagę na takie aspekty jak: nauka, kontakty społeczne, aktywność fizyczna, rozrywka i jak rozkłada się ta aktywność na życie realne i wirtualne.

Test uzależnienia od Internetu dr Kimberly Young. Interpretacja wyników ( załącznik 3)

Podsumowanie zajęć.

Wskazanie miejsc i osób, gdzie można szukać pomocy w przypadku uzależnienia od Internetu (załącznik 4)

Załącznik 1.

Kryteria diagnostyczne uzależnienia od Internetu wg DSM –IV i IDC - 10

W oparciu o kryteria diagnostyczne proponowane w DSM-IV (1994) można zespół uzależnienia od Internetu (ZUI) rozpatrywać jako nieprawidłowy sposób korzystania z Sieci, prowadzący do istotnego zakłócenia czynności psychicznych i zaburzenia zachowania się, przejawiających się w okresie minionych 12 miesięcy co najmniej trzema spośród następujących objawów (por. Woronowicz, 2001, s. 192):

Tolerancja, rozumiana jako:

potrzeba coraz dłuższego czasowego korzystania z Internetu celem uzyskania zadowolenia i/lub

wyraźny, stopniowy spadek satysfakcji osiąganej przez tę samą ilość czasu przebywania w Sieci.

Objawy odstawienia manifestujące się:

zespołem abstynencyjnym wyrażającym się w formie co najmniej dwóch z następujących objawów, występujących w ...