Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ PROFILAKTYCZNYCH REALIZOWANYCH W RAMACH PROJEKTU „CYFROWORBEZPIECZNI”
Zajęcia realizowane przez psychologa/ pedagoga szkolnego na lekcji wychowawczej.
Zajęcia obejmują 1 godzinę lekcyjną.
Cel zajęć:
Przekazanie uczniom wiedzy na temat zagrożeń płynących z nadużywania Internetu i komputera (w tym również grania w gry, zarówno online, jak i offline). Zajęcia stanowią okazję do autorefleksji na temat czasu spędzanego w Internecie i jego wpływu na pozostałe codzienne czynności. Realizowane cele lekcji wynikają z planu wychowawczego i profilaktyki szkoły.
Wprowadzenie do tematu zajęć.
Prezentacja filmu „Wyloguj się do życia” - film dostępny on-line link do strony:
https://www.youtube.com/watch?v=phCSXKqKQuo
Dyskusja – rozmowa z młodzieżą na temat obejrzanego filmu.
Praca w grupach - młodzież podzielona na grupy omawia trzy zagadnienia:
- dlaczego Internet jest atrakcyjny dla młodego człowieka
- jak objawia się uzależnienie od Internetu;
- jakie mogą być skutki uzależnienia od Internetu.
Uczniowie opisują dane zagadnienie w punktach na kartach z bloku papierowego.
Czas pracy – 5 minut.
Następnie każdy blok zostaje wywieszony na flipcharcie i omówiony. (załącznik 1 – objawy uzależnienia od Internetu wg DSM – IV i ICD -10, skutki uzależnienia od Internetu)
Ćwiczenie „Zegar” (załącznik 2)
Ćwiczenie ma na celu określenie aktywności uczniów w ciągu dnia, zwrócić uwagę na czas poświęcony na korzystaniu z Internetu. Uczniowie mają zaznaczyć na zegarze czas poświęcony na swoją aktywność w ciągu dnia z uwzględnieniem czasu spędzonego w Internecie.
Po wykonaniu zadania analiza prac uczniów. Rundka z autoanalizą zadania każdego z uczestników lekcji. Uczniowie opowiadają o czasie przeznaczonym na swoje aktywności, zwracające uwagę na takie aspekty jak: nauka, kontakty społeczne, aktywność fizyczna, rozrywka i jak rozkłada się ta aktywność na życie realne i wirtualne.
Test uzależnienia od Internetu dr Kimberly Young. Interpretacja wyników ( załącznik 3)
Podsumowanie zajęć.
Wskazanie miejsc i osób, gdzie można szukać pomocy w przypadku uzależnienia od Internetu (załącznik 4)
Załącznik 1.
Kryteria diagnostyczne uzależnienia od Internetu wg DSM –IV i IDC - 10
W oparciu o kryteria diagnostyczne proponowane w DSM-IV (1994) można zespół uzależnienia od Internetu (ZUI) rozpatrywać jako nieprawidłowy sposób korzystania z Sieci, prowadzący do istotnego zakłócenia czynności psychicznych i zaburzenia zachowania się, przejawiających się w okresie minionych 12 miesięcy co najmniej trzema spośród następujących objawów (por. Woronowicz, 2001, s. 192):
Tolerancja, rozumiana jako:
potrzeba coraz dłuższego czasowego korzystania z Internetu celem uzyskania zadowolenia i/lub
wyraźny, stopniowy spadek satysfakcji osiąganej przez tę samą ilość czasu przebywania w Sieci.
Objawy odstawienia manifestujące się:
zespołem abstynencyjnym wyrażającym się w formie co najmniej dwóch z następujących objawów, występujących w ...