Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Autorski program
wychowawczo-dydaktyczny
MOC NA NIEMOC…
czyli jak zintegrować trudny zespół i zachęcić uczniów do wspólnego działania
Opracowała Anna Gorczyca
nauczyciel języka angielskiego w Szkole Podstawowej Nr 1
w Drawsku Pomorskim
Drawsko Pomorskie, semestr II, rok szkolny 2017/2018
I WSTĘP
Zdecydowałam się napisać ten program, aby pomóc uczniom mojej klasy w integracji oraz aby zachęcić ich do wspólnego spędzania czasu i zwracania większej uwagi na potrzeby innych. Obserwując mój zespół przez cały ubiegły rok szkolny, zaniepokoiła mnie duża obojętność dzieci na to, co dzieje się wokół nich.
Program ten przewiduje pracę z uczniami klasy 5A, terapeutycznej, w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy klasy, w wymiarze 1 godziny tygodniowo oraz podczas spotkań klasowych. Zajęcia przeznaczone są dla uczniów przejawiających trudności w zintegrowaniu się ze społecznością klasową i szkolną.
II WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU
Program ten będzie realizowany w II semestrze roku szkolnego 2017/2018 z uczniami klasy 5a podczas godzin do dyspozycji wychowawcy oraz w ramach spotkań integracyjnych w ciągu semestru (np. wspólne wyjście do kina, gry i zabawy). Program może być realizowany w innym wymiarze przez różnych nauczycieli w zależności od potrzeb.
III CELE
III.1.
Cele ogólne tego programu są zgodne z założeniami Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i zakładają:
1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
2) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
3) formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
4) rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;
12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;
13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
III.2.
Cele szczegółowe zakładają:
- integrację zespołu klasowego
- rozmowy z rodzicami na temat jak pomóc dziecku w nauce i jak ...