Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji matematyki w klasie VII c
Prowadzący: Marlena Kulik
Temat lekcji: Równoległobok i romb.
Dział programowy: Własności figur płaskich.
Typ lekcji: Lekcja powtórzeniowo - systematyzująca.
Czas trwania: 45 minut
Cel ogólny: Dowiem się co się stanie, kiedy kopnę w prostokąt? – znam własności równoległoboku i rombu i potrafię z nich korzystać w zadaniach.
Cele operacyjne lekcji:
Uczeń zna:
- własności równoległoboku,
- własności rombu,
Uczeń rozumie:
- jak liczy się obwody równoległoboku i rombu,
Uczeń potrafi:
- rozpoznawać i rysować równoległoboki i romby,
- wskazać wierzchołki, boki i przekątne tych figur,
- rysować wysokości równoległoboków,
- rozwiązuje proste zadania, wykorzystując własności tych czworokątów,
II. Cel wychowawczy:
- efektywne współdziałanie w zespole, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie grupowych i indywidualnych decyzji, skuteczne działanie na gruncie zachowania obowiązujących norm,
- umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji,
Metody pracy:
poszukująca (rozwiązanie problemu w oparciu o różne podręczniki jako różne źródła informacji),
dyskusja dydaktyczna (burza mózgów),
ćwiczenia praktyczne.
Zasady nauczania:
celowości, systematyczności,
trwałości wiedzy i umiejętności,
świadomości i aktywnego udziału uczniów w procesie kształcenia (tzw. zasada ograniczonej zależności od nauczyciela),
Formy organizacji pracy:
wspólnym frontem,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
podręcznik Matematyka 7 WSIP,
zestaw podręczników do kl. 5 z różnych wydawnictw,
przygotowane przez nauczyciela karty pracy (załącznik nr 1),
przygotowane przez nauczyciela figury wycięte z kolorowego papieru,
przyrządy geometryczne: kątomierz, linijka, ekierka.
Tok lekcji:
Czynności wstępne (sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji).
Sprawdzenie pracy domowej, a zarazem powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji:
– przeczytanie samodzielnie napisanych przez uczniów zagadek – pozostali uczniowie rozwiązują je,
- wskazanie przez uczniów określonych przez nauczyciela figur zaprezentowanych na tablicy (praca indywidualna).
Ustalenie razem z uczniami celu lekcji.
Usystematyzowanie wiadomości na temat równoległoboku i rombu na podstawie podręczników własnych oraz dodatkowych źródeł wiedzy – praca grupowa.
Liderzy losują temat pracy (równoległobok lub romb), po opracowaniu materiału dzielą się swoimi wynikami z pozostałymi uczniami.
Rysujemy dowolny równoległobok, wskazujemy jego wierzchołki, boki i przekątne, a następnie rysujemy jego wysokości. Uczniowie ustalają za pomocą jakiego przyrządu wykonujemy zadanie (ekierka), a następnie w grupach próbują je rozwiązać.
Rozwiązywanie zadań z podręcznika (praca w grupach): Zad.1,2/str.84
oraz jeśli zostanie czasu Zad. 3,5/ str. 84.
7). Podsumowanie wiadomości: wskazanie przez uczniów figur określonych przez nauczyciela zaprezentowanych na tablicy (praca indywidualna).
8). Zadanie pracy domowej:
Zad. 4,6/ str. 84
Dla chętnych: *Zad. 9/ str. 84
9). Nagrodzenie pracy zespołowej uczniów.
Opracowała: Marlena Kulik