Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Olczak
Data publikacji
2018-05-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
163

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Informacja do gazetki szkolnej na temat sposobów asertywnego zachowania dla uczniów i rodziców. Szkoła podstawowa.
 Pobierz (pdf, 311,2 KB)

Podgląd treści

Asertywność – na nią nigdy nie jest za późno.

 Asertywność to umiejętność należąca do podstawowych składników
kompetencji społecznych, służąca obronie własnych praw, realizacji
celów życiowych oraz swobodzie ekspresji uczuć i przekonań.

zachowanie

 Psycholog kliniczny, psychoterapeutka Maria Król – Fijewska, która
wniosła szczególny wkład w popularyzowanie w Polsce asertywności,
definiuje
zachowań
interpersonalnych, wyrażających uczucia, postawy, życzenia,
opinie lub prawa danej osoby w sposób bezpośredni, stanowczy,
uczciwy, a jednocześnie respektujący uczucia, postawy, życzenia,
opinie i prawa innej osoby (osób)”

„zespół

asertywne

jako

 Ujmując w punktach asertywność to umiejętność:

- wyrażania własnego zdania, tego co się czuje, w taki sposób

aby nie naruszać praw innych osób, bez agresji ale stanowczo;

- odmawiania w sposób nieuległy i nieraniący innych;

- przyjmowania krytyki;

- kontrolowania własnych emocji;

- nie poddawania się manipulacjom i naciskom innych osób;

- określania własnych oczekiwań i uczenia innych jak chce się być

traktowanym.

 Asertywność polega na obronie własnych praw przy jednoczesnym

uznawaniu praw

innych

ludzi. Jednoznacznie wyrażamy swoje

potrzeby, poglądy i odczucia, a nasze stosunki z innymi cechuje wiara

w siebie.

TWOJE PRAWA ASERTYWNE

1. Wyznaczać swoje cele.

2. Samodzielnie podejmować decyzje.

3. Być traktowanym z szacunkiem.

4. Wyrażać własne opinie i odczucia.

5. Odpowiadać „nie” na nieuzasadnione prośby.

6. Popełniać błędy i je naprawiać.

7. Odczuwać i wyrażać emocje.

8. Być zmęczonym.

9. Zmieniać zdanie.

10. Zachowywać się asertywnie.

11. Prosić o pomoc i wsparcie.

12. Protestować przeciwko nieuczciwemu traktowaniu.

13. Protestować przeciwko nieuczciwej krytyce.

14. Mieć czas na swoje zainteresowania.

15. Sam wybierać sobie przyjaciół.

16. Płakać przy ludziach.

17. Nie brać odpowiedzialności za zachowanie innych.

18. Mieć czas na zastanowienie się przed podjęciem decyzji.

 Sposoby zachowania w relacjach z innymi zależne są od intencji, celu

i cech osobowych danego człowieka. Można określić je jako uległe,

agresywne i asertywne.

Jak rozpoznawać zachowania uległe, agresywne i asertywne

oraz jakie niosą ze sobą ryzyko w kontaktach z innymi?

Zachowanie uległe - mowa bardzo cicha, postawa często przygarbiona,
brak kontaktu wzrokowego, lęk, podenerwowanie, brak pewności siebie.
Osoby uległe pozwalają innym podejmować za siebie decyzje i często
postępują zgodnie z tymi decyzjami, nawet jeśli są one dla nich
niebezpieczne.

Zachowujemy się ulegle, ponieważ:

- boimy się reakcji innych,

- uważamy, że jest to właściwe (grzeczne) zachowanie,

- chcemy uniknąć konfliktów,

- nie wierzymy w swoje możliwości,

- boimy się odrzucenia i braku akceptacji.

Zachowanie agresywne
rozgniewania, dręczenie
werbalnie, używanie oskarżeń, wyzwisk.
Osoby agresywne nie szanują praw innych, mogą Cię zdenerwować,
zranić lub przestraszyć.

- mowa głośna, sprawianie wrażenia
innych, dokuczanie
innym psychicznie,

Zachowujemy się agresywnie, ponieważ:

- chcemy ...