Dodaj publikację
Autor
Karolina Kokot-Wardęga
Data publikacji
2018-06-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
7

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia mające na celu zapoznanie dzieci z podstawowymi urządzeniami łowieckimi takimi jak: ambona, paśnik, lizawka, lornetka i wyjaśnieniu do czego one służą.
 Pobierz (doc, 29,0 KB)

Podgląd treści


Scenariusz kółka przyrodniczego

Temat: Urządzenia łowieckie.
Grupa: 8-9 lat.
Czas trwania: 45 min
Cel główny: Zapoznanie dzieci z podstawowymi urządzeniami łowieckimi.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-wie co to jest ambona, paśnik, lizawka, lornetka,
-potrafi rozpoznać urządzenia na ilustracjach,
-potrafi powiedzieć do czego służą urządzenia łowieckie,
-wykonuje zadania zgodnie z poleceniem.
-wyjaśnia zagadnienia.
-współpracuje z grupą.
Metody pracy: praktyczne działanie, słowna, pokaz, „ burza mózgów”
Formy pracy: jednolita z całą grupą, indywidualna
Środki dydaktyczne: rozsypanka literowa, definicje ambona, paśnik, lizawka, lornetka,
Ilustracje: ambony, paśnika, lizawki, lornetki (eksponat ), gra domino ( z zasobów materiałów edukacyjnych MYŚLIWI- DZIECIOM)

CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA 5 MIN
Nauczyciel wita uczniów na zajęciach, które odbywają się przy złączonych ze sobą stolikach. Dzisiejszym tematem jest…: Uczniowie sami odgadują z rozsypani literowej temat zajęć.
U-R-Z-Ą-D-Z-E-N-I-A Ł-O-W-I-E-C-K-I-E. Po ułożenia hasła, nauczyciel pyta uczniów: Czy wiedzą co to takiego? Uczniowie odpowiadają to co wiedzą. Następnie nauczyciel udziela krótkiego wyjaśnienia. Za urządzenia łowieckie uznaje się wszelkie urządzenia, niezbędne do prowadzenia gospodarki łowieckiej.
Dzisiaj właśnie poznacie kilka urządzeń łowieckich.
CZĘŚĆ REALIZUJĄCA 25 MIN
Jakie to urządzenia łowieckie, uczniowie odkrywają na tej samej zasadzie co temat zajęć, czyli z rozsypani wyrazowej: A-M-B-O-N-A, P-A-Ś-N-I-K, L-I-Z-A-W-K-A, L-O-R-N-E-T-K-A.. wspólnie w formie „burzy mózgów” wyjaśniamy sobie po kolei te urządzenia i do czego służą. ZABAWA RUCHOWA „Ciepło, zimno” ukrywane są definicje paśnika, ambony, lizawki, lornetki. Wszystko to: nazwy i definicje dopasowywane są do odpowiednich ilustracji.
Paśnik − drewniana konstrukcja służąca w gospodarce leśnej do dokarmiania zwierzyny, szczególnie w okresie zimowym.
Lizawka – znajdujący się w bliskim sąsiedztwie paśnika słupek z wywierconymi lub naciętymi otworami, w którym znajduje się kostka soli kamiennej. Służy zwierzynie grubej do uzupełniania składników pokarmowych, przede wszystkim w okresie zimy. 
Ambona – obiekt w kształcie wieżyczki, służący do obserwacji zwierzyny wychodząc z lasu na pola, łąki lub śródleśne polany.
Lorneta (lornetka) – przyrząd optyczny w postaci dwóch lunet, sprzężonych równolegle. Umożliwia obuoczną obserwację odległych obiektów.
CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA 15 MIN
W ramach podsumowania zajęć uczniowie grają w grę DOMINO-hasła związane z łowiectwem. (Grę tą otrzymałam w ramach programu edukacyjnego MYŚLIWI-DZIECIOM), ale można stworzyć takie domino samemu – hasła to gatunki zwierząt, urządzenia łowieckie, ubiór, instrumenty muzyczne. Wygrany otrzymuje drobny upominek.

Karolina Kokot-Wardęga
BIBLIOGRAFIA:
Zasoby internetowe:
http://prawolowieckie.pl
https://pl.wikipedia.org