Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM
ZAJĘĆ Z MATEMATYKI
DLA UCZNIÓW KLASY
PIĄTEJ I SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Spis treści:
Wstęp
Cele kształcenia i wychowania
Materiał do realizacji
Metody , formy i środki realizacji celów
Przewidywane osiągnięcia
Ocenianie
Treści nauczania
Literatura
Ewaluacja
WSTĘP
Matematyka potrzebna jest każdemu człowiekowi.
Spotykamy się z nią częściej, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.
Matematyka jest przedmiotem trudnym do uczenia się i trudnym do nauczenia. Dlatego też na
wszystkich szczeblach edukacji nauczanie matematyki powinno dawać okazję
do wkładu i wyjaśnień ze strony nauczyciela, powtarzania i ćwiczenia
umiejętności podstawowych i rutynowych algorytmów oraz rozwiązywania
problemów, włączając w to stosowanie matematyki w życiu codziennym.
Program ten napisałam z myślą o uczniach klas piątych i szóstych mających
wolniejsze tempo pracy, którzy nie nadążają z opanowaniem materiału. To im
potrzebny jest program wyrównujący ich szansę na pomyślne przejście przez edukację matematyczną w szkole podstawowej.
Program przewidziany jest do realizacji w ciągu roku szkolnego, w wymiarze 1 godziny tygodniowo dla poszczególnych klas. Program jest podatny na modyfikacje i zmiany.
Cele programu
• ułatwienie uczniom rozwijania sprawności umysłowych oraz zrealizowania zadań stawianych przed nimi na egzaminie zewnętrznym,
• wyjście naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców,
• wykorzystanie naturalnej chęci dziecka do nauki w formie zabaw i gier dydaktycznych.
CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
Cele wychowawcze zajęć
• kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
• wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
• rozwijanie umiejętności pracy w grupie nauczanie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny,
• wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów,
• wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy.
Cele dydaktyczne zajęć
• uzupełnianie braków w wiadomościach matematycznych,
• praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki,
• stymulowanie logicznego myślenia,
• analiza prostych zagadnień i problemów matematycznych,
• rozbudzenie zainteresowania matematyką,
• wykazanie powiązań między poszczególnymi działami matematyki,
• wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego zapamiętywania,
• kształcenie aktywności na lekcjach zajęć wyrównawczych,
• rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,
• rozwijanie pamięci oraz osiąganie przez uczniów sprawności rachunkowej,
• przygotowanie do korzystania z tekstów użytkowych.
Materiał do realizacji
• liczby całkowite, dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.
• liczby wymierne, dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków, zapisywanie ułamków zwykłych i wyrażeń dwumianowanych w postaci liczb dziesiętnych; dodawanie,
odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb dziesiętnych; obliczanie procentu danej liczby.
• symbole literowe, zapisywanie prostych wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości liczbowych.
• zapisywanie treści prostych zadań w postaci równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą; rozwiązywanie prostych równań z jedną niewiadomą.
• diagramy przedstawiające dane empiryczne, graficzne przedstawianie zależności liczbowych.
• wielokąty, koło – rysowanie figur i określanie ich własności; skala i plan.
• kąt, porównywanie i ...