Dodaj publikację
Autor
Agata Drzewucka
Data publikacji
2018-09-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
125

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji matematyki w klasie 5 szkoły podstawowej dotyczący wprowadzenia pojęcia średniej arytmetycznej. Wykorzystuję nowoczesne technologie informacyjno - komunikacyjne na początku zajęć, aby usprawnić sprawność rachunkową. Zaplanowany przebieg lekcji angażuje uczniów w problematykę średniej poprzez zabawę i wspólne doświadczenie. Uczniowie wnioskują, formułują pojęcie. Obliczają średnie arytmetyczne.
 Pobierz (docx, 19,2 KB)

Podgląd treści

Scenariusz lekcji matematyki z wykorzystaniem TIK.

Lekcja matematyki w szkole podstawowej dotycząca średniej arytmetycznej.

Dział programowy: Matematyka i my.

Autor : Agata Drzewucka

Temat lekcji: Co rozumiem pod pojęciem średniej arytmetycznej?

Wymagania ogólne podstawy programowej:

- doskonalenie sprawności rachunkowej I.1

- modelowanie matematyczne III.2

Cele uczenia się w języku ucznia:

- obliczę średnią arytmetyczną kilku liczb naturalnych

- obliczę jedną z wartości przy danej średniej i pozostałych wartościach.

Kryteria sukcesu:

-uczeń samodzielnie obliczy średnią arytmetyczną kilku liczb naturalnych.

Dotychczasowa wiedza i umiejętności uczniów:

- uczeń rozumie pojęcie średniej, jako średnią swoich ocen.

Ćwiczenie/ zadanie dla uczniów:

Ze względu na fakt, iż wprowadzane pojęcie średniej arytmetycznej wymaga sprawności rachunkowej, lekcję rozpoczynam od ćwiczenia usprawniającego technikę rachunku pamięciowego z wykorzystaniem zasobów strony https://szaloneliczby.pl/klasa-3/ ( zakres Dodawanie i odejmowanie, oblicz: Dodawanie w zakresie 100- wstaw brakującą liczbę oraz Odejmowanie w zakresie 100- wstaw brakującą liczbę. Ćwiczenie polega na szybkim uzupełnieniu brakującej liczby naturalnej metodą zgadywania liczby, dopełniania, bądź wykonywania działania odwrotnego.

Wybieram spośród uczniów 5 chętnych osób, które podchodzą do tablicy interaktywnej z otwartą stroną i naprzemiennie wykonują wyświetlane działania. Pozostali uczniowie również dodają i odejmują oceniając wyniki uczniów. Po zakończonym zadaniu uczniowie, którzy bezbłędnie wykonali przykłady zostają nagrodzeni plusami.

Po ćwiczeniu sprawności rachunkowej dzielę klasę na 4-osobowe grupy, rozdaję woreczki z orzechami( lub inne drobne przedmioty) wraz z poleceniami zapisanymi na karteczce. (Uczniowie wykonują kolejno poszczególne zadania).Po sprawdzeniu stopnia zrozumienia polecenia, uczniowie pracują samodzielnie.

Zadanie 1 polegające na dokonaniu równego podziału orzechów pomiędzy wszystkich uczniów, jest wstępem do wprowadzenia pojęcia średniej arytmetycznej. Kolejne dwa utrwalają wprowadzane pojęcie.

W dalszej części uczniowie pracują w parach. Otrzymują kostkę do gry planszowej a ich zadanie polega na wykonaniu: 3, 4,5… kolejnych rzutów kostką i obliczeniu średniego wyniku tych rzutów. W tym miejscu można zróżnicować poziom trudności o ilość wykonanych rzutów.

Po krótkim ćwiczeniu w parach wyświetlam na tablicy interaktywnej treści zadań polegających na obliczeniu jednej z wartości przy danej średniej i pozostałych wartościach. Rozwiązanie zadań jest wspólną pracą uczniów.

Sposób podsumowania lekcji z uwzględnieniem celów:

1.Podaję uczniom 4 losowo wybrane liczby. Uczniowie samodzielnie obliczają ich średnią i wynik zapisują na karteczkach.

2. Podaję średnią dwóch liczb i jedną z wartości. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie drugiej liczby.

Ilość poprawnych wyników świadczy o osiągnięciu zamierzonego celu.

Praca domowa:

Proszę uczniów, aby skorzystali ze stron internetowych i obliczyli średnią temperaturę 6 wybranych miast Polski.

Uzasadnienie zastosowania TIK:

Uczniowie nie lubią tzw. słupków zapisanych w zeszycie. Wykorzystanie TIK ...