Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki z wykorzystaniem TIK.
Lekcja matematyki w szkole podstawowej dotycząca średniej arytmetycznej.
Dział programowy: Matematyka i my.
Autor : Agata Drzewucka
Temat lekcji: Co rozumiem pod pojęciem średniej arytmetycznej?
Wymagania ogólne podstawy programowej:
- doskonalenie sprawności rachunkowej I.1
- modelowanie matematyczne III.2
Cele uczenia się w języku ucznia:
- obliczę średnią arytmetyczną kilku liczb naturalnych
- obliczę jedną z wartości przy danej średniej i pozostałych wartościach.
Kryteria sukcesu:
-uczeń samodzielnie obliczy średnią arytmetyczną kilku liczb naturalnych.
Dotychczasowa wiedza i umiejętności uczniów:
- uczeń rozumie pojęcie średniej, jako średnią swoich ocen.
Ćwiczenie/ zadanie dla uczniów:
Ze względu na fakt, iż wprowadzane pojęcie średniej arytmetycznej wymaga sprawności rachunkowej, lekcję rozpoczynam od ćwiczenia usprawniającego technikę rachunku pamięciowego z wykorzystaniem zasobów strony https://szaloneliczby.pl/klasa-3/ ( zakres Dodawanie i odejmowanie, oblicz: Dodawanie w zakresie 100- wstaw brakującą liczbę oraz Odejmowanie w zakresie 100- wstaw brakującą liczbę. Ćwiczenie polega na szybkim uzupełnieniu brakującej liczby naturalnej metodą zgadywania liczby, dopełniania, bądź wykonywania działania odwrotnego.
Wybieram spośród uczniów 5 chętnych osób, które podchodzą do tablicy interaktywnej z otwartą stroną i naprzemiennie wykonują wyświetlane działania. Pozostali uczniowie również dodają i odejmują oceniając wyniki uczniów. Po zakończonym zadaniu uczniowie, którzy bezbłędnie wykonali przykłady zostają nagrodzeni plusami.
Po ćwiczeniu sprawności rachunkowej dzielę klasę na 4-osobowe grupy, rozdaję woreczki z orzechami( lub inne drobne przedmioty) wraz z poleceniami zapisanymi na karteczce. (Uczniowie wykonują kolejno poszczególne zadania).Po sprawdzeniu stopnia zrozumienia polecenia, uczniowie pracują samodzielnie.
Zadanie 1 polegające na dokonaniu równego podziału orzechów pomiędzy wszystkich uczniów, jest wstępem do wprowadzenia pojęcia średniej arytmetycznej. Kolejne dwa utrwalają wprowadzane pojęcie.
W dalszej części uczniowie pracują w parach. Otrzymują kostkę do gry planszowej a ich zadanie polega na wykonaniu: 3, 4,5… kolejnych rzutów kostką i obliczeniu średniego wyniku tych rzutów. W tym miejscu można zróżnicować poziom trudności o ilość wykonanych rzutów.
Po krótkim ćwiczeniu w parach wyświetlam na tablicy interaktywnej treści zadań polegających na obliczeniu jednej z wartości przy danej średniej i pozostałych wartościach. Rozwiązanie zadań jest wspólną pracą uczniów.
Sposób podsumowania lekcji z uwzględnieniem celów:
1.Podaję uczniom 4 losowo wybrane liczby. Uczniowie samodzielnie obliczają ich średnią i wynik zapisują na karteczkach.
2. Podaję średnią dwóch liczb i jedną z wartości. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie drugiej liczby.
Ilość poprawnych wyników świadczy o osiągnięciu zamierzonego celu.
Praca domowa:
Proszę uczniów, aby skorzystali ze stron internetowych i obliczyli średnią temperaturę 6 wybranych miast Polski.
Uzasadnienie zastosowania TIK:
Uczniowie nie lubią tzw. słupków zapisanych w zeszycie. Wykorzystanie TIK ...