Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA W RAMACH ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ
W KLASIE II B LO
Nazwa (temat) innowacji:
ROZWÓJ KOMPETENCJI MIĘKKICH PRZYSZŁEGO ABSOLWENTA LICEUM
(Z WYKORZYSTANIEM NARZĘDZI TIK)
Rodzaj innowacji
Innowacja będzie wprowadzała nowe rozwiązania w zakresie metodyki i organizacji zajęć.
Autor innowacji
Ewa Chromik
Miejsce wdrożenia innowacji
Liceum Ogólnokształcące nr 1 im. Adama Mickiewicza w Rudzie Śląskiej
Czas realizacji
Data rozpoczęcia innowacji: 03.09.2018r.
Data zakończenia innowacji: 21.06.2019r.
Czas trwania innowacji: rok
Liczba godzin tygodniowo: 1
Zakres innowacji
Innowacja obejmować będzie lekcje wychowawcze w klasie 2B LO.
Założenia innowacji (treść innowacji)
Innowacja dotyczyć będzie zmian w zakresie metodyki i organizacji zajęć.
W zakresie metod nauczania zastosowane zostaną:
a) metody podające: opis, instrukcja, pogadanka, wykład, prezentacje, filmy szkoleniowe
b) metody problemowe: operatywne i aktywne,
c) metody praktyczne: ćwiczenia, projekt, eksperyment, modelowanie
e) metody programowane: wykorzystanie komputera (Internetu),
Diagnoza wstępna
Kompetencje miękkie bardzo mocno wiążą się z postawami, które pozwalają zachować się skutecznie w określonej sytuacji. Można je podzielić na dwie grupy: umiejętności osobiste i umiejętności interpersonalne.
Pierwsze z nich są niezbędne do skutecznego zarządzania sobą. Poznanie swoich talentów, potencjału i obszarów rozwoju jest więc kluczowym warunkiem samorealizacji i osiąganiu założonych celów. Do najważniejszych umiejętności w tym zakresie należą m.in.: zarządzanie sobą w czasie, radzenie sobie ze stresem, autoprezentacja, asertywność, kreatywność, podejmowanie decyzji, elastyczność, czy proaktywność.
Natomiast najważniejsze umiejętności interpersonalne (nazywane również zdolnościami komunikacyjnymi) to: komunikatywność, umiejętność uważnego słuchania, zdolności perswazyjne, motywowanie innych do pracy, rozwiązywanie konfliktów, umiejętność współpracy w zespole oraz delegowanie zadań.
Opracowując program lekcji wychowawczych dla młodzieży uczęszczającej w bieżącym roku szkolnym do klasy drugiej liceum ogólnokształcącego zostały wzięte pod uwagę obowiązujące przepisy oświatowe, zapisy w Statucie Szkoły oraz raport zawierający wnioski z badania przeprowadzonego przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie, Amerykańską Izbę Handlu w Polsce oraz Ernst & Young dotyczący kompetencji i kwalifikacji poszukiwanych przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy.
W rozdziale pierwszym Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z dnia 11 stycznia 2017 r.) widnieje zapis:
„System oświaty zapewnia w szczególności:
konieczność zapewnienia przez system oświaty kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych organizacyjnych lub metodycznych (art. 1 pkt 18),
kształtowanie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (art. 1 pkt 22)”;
Ponadto, zgodnie z §20 pkt 4. Statutu Szkoły:
„Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami danej ...