Dodaj publikację
Autor
Ewa Chromik
Data publikacji
2018-10-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
48

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Doskonalenie kompetencji miękkich uczniów szkoły średniej, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, zdaje się być zatem uzasadnione, a nawet konieczne. Ponadto zaproponowana innowacja przygotowana została z myślą o wciąż zmieniających się sposobach i stylach zdobywania wiedzy. Dla młodego pokolenia, nazywanego „generacją @”, „generacją multitasking”, czy też „pokoleniem Z” wciąż najbardziej atrakcyjne wydają się metody nauczania oparte o technologie informacyjno-komunikacyjne. Dlatego też podczas zajęć uczniowie będą korzystali z narzędzi TIK. Efekty pracy na zajęciach zostaną uwiecznione w postaci indywidualnych i zespołowych projektów podsumowujących poruszane zagadnienia. Właśnie z powyższych przesłanek wynika pomysł innowacji, która w swoim założeniu ma być uzupełnieniem dla rozwijania kompetencji kluczowych (tzw. „twardych”) takich jak: wiedza merytoryczna z danej dziedziny, znajomość języków obcych czy umiejętności specjalistyczne potrzebne do wykonywania konkretnego zawodu.
 Pobierz (docx, 38,3 KB)

Podgląd treści

INNOWACJA PEDAGOGICZNA W RAMACH ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

W KLASIE II B LO

Nazwa (temat) innowacji:

ROZWÓJ KOMPETENCJI MIĘKKICH PRZYSZŁEGO ABSOLWENTA LICEUM

(Z WYKORZYSTANIEM NARZĘDZI TIK)

Rodzaj innowacji

Innowacja będzie wprowadzała nowe rozwiązania w zakresie metodyki i organizacji zajęć.

Autor innowacji

Ewa Chromik

Miejsce wdrożenia innowacji

Liceum Ogólnokształcące nr 1 im. Adama Mickiewicza w Rudzie Śląskiej

Czas realizacji

Data rozpoczęcia innowacji: 03.09.2018r.

Data zakończenia innowacji: 21.06.2019r.

Czas trwania innowacji: rok

Liczba godzin tygodniowo: 1

Zakres innowacji

Innowacja obejmować będzie lekcje wychowawcze w klasie 2B LO.

Założenia innowacji (treść innowacji)

Innowacja dotyczyć będzie zmian w zakresie metodyki i organizacji zajęć.

W zakresie metod nauczania zastosowane zostaną:

a) metody podające: opis, instrukcja, pogadanka, wykład, prezentacje, filmy szkoleniowe

b) metody problemowe: operatywne i aktywne,

c) metody praktyczne: ćwiczenia, projekt, eksperyment, modelowanie

e) metody programowane: wykorzystanie komputera (Internetu),

Diagnoza wstępna

Kompetencje miękkie bardzo mocno wiążą się z postawami, które pozwalają zachować się skutecznie w określonej sytuacji. Można je podzielić na dwie grupy: umiejętności osobiste i umiejętności interpersonalne.

Pierwsze z nich są niezbędne do skutecznego zarządzania sobą. Poznanie swoich talentów, potencjału i obszarów rozwoju jest więc kluczowym warunkiem samorealizacji i osiąganiu założonych celów. Do najważniejszych umiejętności w tym zakresie należą m.in.: zarządzanie sobą w czasie, radzenie sobie ze stresem, autoprezentacja, asertywność, kreatywność, podejmowanie decyzji, elastyczność, czy proaktywność.

Natomiast najważniejsze umiejętności interpersonalne (nazywane również zdolnościami komunikacyjnymi) to: komunikatywność, umiejętność uważnego słuchania, zdolności perswazyjne, motywowanie innych do pracy, rozwiązywanie konfliktów, umiejętność współpracy w zespole oraz delegowanie zadań.

Opracowując program lekcji wychowawczych dla młodzieży uczęszczającej w bieżącym roku szkolnym do klasy drugiej liceum ogólnokształcącego zostały wzięte pod uwagę obowiązujące przepisy oświatowe, zapisy w Statucie Szkoły oraz raport zawierający wnioski z badania przeprowadzonego przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie, Amerykańską Izbę Handlu w Polsce oraz Ernst & Young dotyczący kompetencji i kwalifikacji poszukiwanych przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy.

W rozdziale pierwszym Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z dnia 11 stycznia 2017 r.) widnieje zapis:

„System oświaty zapewnia w szczególności:

konieczność zapewnienia przez system oświaty kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych organizacyjnych lub metodycznych (art. 1 pkt 18),

kształtowanie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (art. 1 pkt 22)”;

Ponadto, zgodnie z §20 pkt 4. Statutu Szkoły:

„Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami danej ...