Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI
Płock, 23.10.2018r.
Klasa I Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego w Płocku
Dział: Wyrażenia algebraiczne
Liczba uczniów: 12
TEMAT: Potęga o wykładniku naturalnym
1. Cel ogólny lekcji
Posługiwanie się pojęciem i własnościami potęgi o wykładniku naturalnym.
2. Cele szczegółowe lekcji
a) POZNANIE
Uczeń:
zna budowę potęgi,
rozumie potrzebę zamiany iloczynu jednakowych czynników na potęgę,
zna własności potęgowania,
praktyczne zastosowanie potęgi o wykładniku naturalnym.
b) UMIEJĘTNOŚCI
Uczeń potrafi:
zapisać iloczyn jednakowych czynników jako potęgę o wykładniku naturalnym,
wskazać, gdzie jest i ile wynosi podstawa potęgi oraz jej wykładnik,
określić i uzasadnić znak (+, -) wyniku potęgowania,
posługiwać się własnościami potęgowania,
dokonywać niezbędnych obliczeń w tym potęgować,
posługiwać się miarami,
korzystać z technologii komputerowej,
zastosować potęgę w sytuacjach praktycznych,
łączyć wiedzę z różnych dyscyplin naukowych.
c) POSTAWA
Uczeń potrafi:
logicznie myśleć,
odkrywać potrzebę uczenia się matematyki dla poznawania świata,
rozwijać samodzielne myślenie i samodzielne dochodzenie do wiedzy,
aktywnie współpracować w grupie i brać odpowiedzialność za atmosferę pracy i wynik działania,
wyciągać wnioski do dalszej nauki.
3. Metody pracy
Metody: aktywizacja i motywowanie uczniów poprzez ćwiczenia praktyczne, układanie „puzzli” z wykorzystaniem tablicy interaktywnej i technologii komputerowej
Formy: elementy wykładu, praca w grupie (zadania jednolite i zróżnicowane), praca zbiorowa, praca indywidualna.
4. Środki dydaktyczne
M. Kurczab, E. Kurczab, E. Świda, Matematyka. Zbiór zadań do liceów i techników. Klasa 1, Oficyna Edukacyjna – Krzysztof Pazdro, Warszawa 2012.
M. Kurczab, E. Kurczab, E. Świda, Matematyka. Podręcznik do liceów i techników. Klasa 1, Oficyna Edukacyjna – Krzysztof Pazdro, Warszawa 2012.
Komputer, tablica interaktywna i e-podręcznik, kalkulator naukowy.
5. Przebieg lekcji
a) Faza wstępna (2 minuty)
Powitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności.
Krótkie nawiązanie do poprzedniej lekcji i przejście do nowej lekcji. Zasygnalizowanie tematu, który jest już trochę znany uczniom z gimnazjum /bez zapisu w zeszycie/.
b) Faza przygotowawcza (5 minut)
Rozpoczniemy nasza pracę podziału na dwie 6 – osobowe grupy. UWAGA: każda grupa powinna mieć lidera. W grupach rozwiążemy zagadnienie:
Bakteria – pałeczka okrężnicy (słynna bakteria E. coli) – w sprzyjających warunkach rozmnaża się przez podział (tzn. z jednej powstają dwie) co 20 minut. Załóżmy, że w sprzyjającym środowisku znalazła się jedna bakteria. Ile bakterii będzie po 3 godzinach i 20 minutach?
Grupa, która pierwsza w ciągu 60 sekund rozwiąże zadanie, zaprezentuje rozwiązanie na tablicy i wyciągnie wniosek.
[po 60 sekundach] Przedstawiciel grupy zwycięskiej prezentuje wyniki działań – uczeń zapisuje kolejne potęgi dwójki co jest wnioskiem z tego ćwiczenia.
Warto zapamiętać: 210 = 1024. (1 kilobajt to 1024 bajty)
„Idąc za ciosem”, proszę teraz ...