Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Beata Grudzińska
Pedagog szkolny
MATERIAŁ INFORMACYJNO-EDUKACYJNY DLA NAUCZYCIELI.
TEMAT: WZMOCNIANIE POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI U UCZNIA.
CELE:
- wsparcie i pomoc wychowawcza dla nauczycieli,
- wymiana doświadczeń z nauczycielami,
- wzbogacanie warsztatu pracy nauczyciela,
- budowanie prawidłowej samooceny u uczniów,
- stwarzanie uczniowi warunków do prawidłowego rozwoju umiejętności emocjonalno-
społecznych,
- stwarzanie uczniom warunków do osiągania sukcesów na miarę indywidualnych
możliwości,
- wsparcie dla rodziców w procesie wychowywania dzieci,
JAK Z POWODZENIEM WZMOCNIĆ POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI U UCZNIA.
➢ Staraj się okazywać zainteresowanie każdym uczniem.
➢ Witaj się z uczniem tak, aby sadził , że go lubisz.
➢ Podejmuj z uczniem rozmowy na zainicjowane przez niego tematy.
➢ Staraj się nie bagatelizować zgłaszanych problemów przez ucznia.
➢ Podkreślaj w rozmowie z uczniem zagadnienia dobre, a mniej mów o złych.
➢ Dawaj uczniowi dobry przykład. Bądź dla niego modelem ról życiowych.
➢ Słuchaj uważnie tego, co stara się przekazać w rozmowie uczeń.
➢ Postaraj się przewidywać reakcje ucznia.
➢ Opracuj konsekwentny system kar i nagród, stosowany w sytuacjach konfliktowych.
➢ Zwracaj się do ucznia po imieniu.
➢ Bądź opanowany, wystrzegaj się złośliwości , ironii i cynizmu wobec ucznia.
➢ Staraj się poznać szczególne mocne strony ucznia i jego umiejętności.
➢ Nie stawiaj uczniowi ultimatum, staraj się unikać form rozkazujących w dialogu z uczniem.
➢ Unikaj osądzania i krytykowania ucznia.
➢ Daj uczniowi do zrozumienia , że jest dla Ciebie ważny i zaprezentuj troskę.
➢ Chwal ucznia na forum klasy, prezentuj przed grupą jego atuty.
➢ Przydziel uczniowi ważną funkcję w klasie ( taką , o której wiesz, że sobie z nią poradzi).
➢ Informuj ucznia na bieżąco o decyzjach dotyczących jego osoby.
➢ Wspieraj ucznia w formułowaniu celów, do których dąży.
➢ Zachęcaj ucznia do wypowiadania własnych opinii i poglądów na forum grupy.
➢ Mów uczniowi wprost o jego walorach i zaletach ( stosuj pozytywne wzmocnienia).
➢ Utwierdzaj ucznia w przekonaniu , że w niego wierzysz.
➢ Staraj się stwarzać uczniowi warunki ( zadania, funkcje, role) do osiągania sukcesów.
➢ Dziel się z rodzicami pozytywnymi informacjami na temat ucznia.
➢ Szukaj wspólnie z rodzicem sposobu rozwiązywania trudności ucznia.
➢ Bądź przewodnikiem i partnerem rodzica w procesie edukacji i wychowania ucznia.
===========================================================================