Dodaj publikację
Autor
Beata Grudzińska
Data publikacji
2018-11-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
71

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Materiały informacyjno-edukacyjne dla nauczycieli z zakresu pracy wychowawczej wobec komunikacji ucznia i relacji interpersonalnych z otoczeniem.
 Pobierz (doc, 37,5 KB)

Podgląd treści


Beata Grudzińska
Pedagog szkolny

MATERIAŁ INFORMACYJNO-EDUKACYJNY DLA NAUCZYCIELI.

TEMAT: PRACA NAUCZYCIELA Z UCZNIEM NIEŚMIAŁYM.

CELE:
- wsparcie i pomoc dla nauczycieli,
- wymiana doświadczeń z nauczycielami,
- wzbogacanie warsztatu pracy nauczyciela,
- budowanie prawidłowej samooceny u uczniów,
- stwarzanie uczniom warunków do osiągania sukcesów na miarę indywidualnych
możliwości,
- zapobieganie niepowodzeniom szkolnym ucznia,
- usprawnianie prawidłowych relacji ucznia z otoczeniem,
- doskonalenie umiejętności emocjonalnych i społecznych ucznia,
- przeciwdziałanie społecznemu wykluczeniu ucznia,
- stymulowanie procesu socjalizacji ucznia,
- wsparcie dla rodziców w procesie wychowywania dzieci,

ZASADY PRACY NAUCZYCIELA Z UCZNIEM NIEŚMIAŁYM.
1. Wszelkie działania względem ucznia powinny cechować się delikatnością, dyskrecją
i wyczuciem.
2. Wskazane, aby nauczyciel zadbał o życzliwy i przyjazny klimat wokół ucznia w klasie
i w szkole;
3. Nauczyciel powinien akceptować dziecko takim, jakim jest, by czuło się ono aprobowane bez względu na to, co samo myśli o sobie.
4. Warto zdobyć zaufanie ucznia i nawiązać z nim dobry kontakt np. poprzez zwracanie się do niego po imieniu, zawsze tonem spokojnym, pogodnym i pełnym zrozumienia.
5. Należy pamiętać o stosowaniu w relacjach z uczniem metody wzmocnień pozytywnych, a nie krytyki i uzmysławiania uczniowi jego błędów.
6. Nauczyciel powinien koniecznie tak planować swoją pracę, by znajdować odpowiednią ilość czasu dla wycofanego wychowanka w toku lekcji i podczas innych organizowanych zajęć, uczeń nieśmiały bowiem potrzebuje dużo czasu, by oswoić się z nową sytuacją.
7. Powinno się pomóc uczniowi odkryć jego atuty / mocne strony/.

Jak pomóc uczniowi odkryć mocne strony?
Aby nieśmiały uczeń mógł odkryć w sobie mocne strony zasadne jest :
➢ proponować mu zadania , którym ma szanse sprostać i osiągnąć sukces możliwe
stopniując poziom trudności /zaczynając od łatwych i stopniowo przechodząc do
trudniejszych;
➢ stwarzać mu szansę na przeżycie realnych sukcesów /prezentacja zainteresowań,
np. ciekawych kolekcji na forum klasy lub szkoły, ogłaszanie sukcesów, np.
sportowych, prezentowanie ciekawych prac plastycznych na wystawach ...itp/;
➢ zauważać każde, nawet najdrobniejsze próby podejmowania aktywności oraz
samodzielności przez ucznia.
➢ udzielać mu na forum / grupy, szkoły/ pochwał, podkreślając jego zasługi, sukcesy
i osiągnięcia;
➢ stosować w stosunku do niego jasne i czytelne komunikaty: brawo, wspaniale, udało ci się, zobacz - napracowałeś się i są efekty, widzę tu duże twoje zaangażowanie i spory wkład pracy, wynik jest zadowalający...itp

Przykład:
Nieśmiały uczeń klasy VII - Szymon pisał wyjątkowe wypracowania, nie wierzył jednak w to, że jego prace są ponadprzeciętne. Kiedy otrzymywał wysokie oceny twierdził,
iż tak jakoś wyszło, że to przypadek , że mu się po prostu udało. Nauczyciel, polonista każdą okazję starał się wykorzystywać do utwierdzania ucznia w przekonaniach o jego uzdolnieniach , aż ...