Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM EDUKACYJNO - WYCHOWAWCZY
„AKADEMIA DOBRYCH MANIER”
DLA
KLAS
GIMNAZJUM I STARSZYCH KLAS SZKOŁY PODSTAWOWEJ
"Dziecko może być prześliczne albo wyjątkowo mądre, jeśli jednak jest źle wychowane - pomimo wszystkich zalet zapamięta się je jako okropne. Ono zaś z powodu nieodpowiedniego zachowania długo, może nawet zawsze, pozostanie osobą niepożądaną".
baronowa Nadine de Rothschild
autorka książki pt. "Savoir-vivre XXI wieku
Opracowała:
mgr Anna Rakowiecka
A. Wprowadzenie
B. Etapy pracy
C. Informacje o zajęciach (tematyka, cele zajęć)
D. Scenariusze zajęć
E. Ewaluacja działań edukacyjno – wychowawczych wynikających z realizacji programu
F. Bibliografia
A.
I. Wprowadzenie
II. Założenia programu:
• cele programu
• przewidywane efekty
III. Informacje o programie, jego budowie i założeniach autorki
I. Wprowadzenie
„Jak chcecie, żeby ludzie wam czynili,
podobnie wy im czyńcie.”
(Ewangelia św. Łukasza 6,31)
Żyjemy coraz szybciej, coraz mniej mamy chwil dla siebie i innych. Coraz więcej przeżywamy stresów i frustracji. Często przez pośpiech zapominamy o zasadach dobrego wychowania, myślimy wyłącznie o sobie, nie zwracamy uwagi na drugiego człowieka. Warto przez chwilę zastanowić się nad słowami św. Łukasza „jak chcecie, żeby ludzie wam czynili podobnie wy im czyńcie.” Na pozór jest to proste, ale w życiu… różnie z tym bywa. Nie wolno nam dopuścić do tego, aby zapomnieć o szacunku do drugiego człowieka. Trzeba dbać o to, by postęp cywilizacyjny szedł w parze z umiejętnością życia wśród ludzi – byśmy umieli żyć ze sobą lepiej, przyjaźniej i bardziej po ludzku. Zasady dobrego wychowania opierają się na wspomnianym wcześniej chrześcijańskim przesłaniu św. Łukasza. Ujmując to inaczej, dobre wychowanie hołduje zasadzie: zawsze starajmy się kierować szacunkiem wobec drugiego człowieka, który jest wyrazem troski o uczucia innych.
Dla wielu nastolatków zasady dobrego wychowania są przeżytkiem, utrudnieniem życia, ograniczeniem wolności. Współczesne czasy kojarzą się im ze swobodą obyczajów, strojów i języka. Mało który nastolatek zastanawia się nad sensem stosowania w codziennym życiu dobrych manier, zwłaszcza, że nie są one trendy wśród młodzieży.
Zadaniem rodziców, mediów i szkoły powinno być takie działanie, aby dobre maniery w środowisku młodzieżowym były trendy. Jestem przekonana, że wpajając reguły dobrego wychowania od najmłodszych lat na pewno osiągniemy pozytywne efekty wychowawcze. Być może w niedalekiej przyszłości doczekamy się społeczeństwa pozbawionego agresji, życzliwego i uprzejmego wobec siebie. Być może nie będzie już nas szokować swoim zachowaniem młode pokolenie! Jedno jest pewne, rodzina i szkoła mają wspólną misję do wypełnienia: uczyć kulturalnego zachowania. Świadomość wyjątkowej misji szkoły stała się inspiracją do powstania SZKOLNEJ AKADEMII DOBRYCH MANIER, która ma wprowadzić młodzież w zagadnienie szeroko rozumianego ...