Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ - NIEPODLEGŁÓĆŚ 2018
Byliśmy… Jesteśmy… Będziemy…
Na scenie stół nakryty czarną tkaniną, na nim świecznik, mapy, wśród nich mapa Polski zwinięta w rulon. W tle plansze z datami; 1772- I rozbiór Polski, 1791 – Konstytucja 3 maja, 1793 – II rozbiór Polski, 1794 – insurekcja kościuszkowska, 1795 – III rozbiór Polski, 1797 – Mazurek Dąbrowskiego, 1807 – Księstwo Warszawskie, 1812 – klęska Napoleona, 1830 – powstanie listopadowe, 1863 – powstanie styczniowe, 1918 – odzyskanie niepodległości
11 LISTOPADA – pieśń (klasy II-III)
SCENA 1
Wchodzą narratorzy 1 i 2. Narrator 2 zapala świece, Narrator 1 zwraca się do publiczności.
NARRATOR 1
Dziś obchodzimy Święto Odzyskania Niepodległości. Lecz czy potrafimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest niepodległość?
NARRATOR 2
Niepodległość to niezależność jednego państwa od drugiego. To inaczej suwerenność albo po prostu wolność. Dzisiaj wszyscy żyjemy w niepodległej Polsce. Jest to tak oczywiste, że na co dzień wcale o tym nie myślimy… Ale niepodległość Polacy musieli sobie wywalczyć…
NARRATOR 1
Jak to? Dlaczego?
NARRATOR 2 (wskazując odpowiednią mapę)
Był taki czas, kiedy Polska nie istniała – spójrz na mapę Europy z XIX wieku. Polakom zabrano ich ojczyznę. Stali się obywatelami Rosji, Austrii, Prus – język polski był tam językiem obcym, a polska historia i kultura oficjalnie nie istniały.
NARRATOR 1
Jak do tego doszło?
NARRATOR 2
Pod koniec XVIII wieku Polska była państwem słabym. Wykorzystując tę sytuację, sąsiednie mocarstwa dokonały rozbiorów. Pierwszy miął miejsce w 1772 roku. Odebrano Polsce część ziem, lecz nie wszystko było jeszcze stracone. Polscy patrioci podejmowali próby wzmocnienia państwa. (podkład Polonez 3 maja)
3 maja 1791 roku Sejm Czteroletni uchwalił pierwszą w Europie – drugą w świecie – konstytucję.
Wchodzi dziecko, unosi księgę z napisem „Konstytucja”, tryumfalnym gestem demonstruje wszystkim.
NARRATOR 2
Wydawało się, że teraz Polska odzyska siłę, stanie się państwem praworządnym i nowoczesnym, zdolnym zapewnić sobie niezależny, niepodległy byt.
Dziecko wręcza Narratorowi 1 księgę i wychodzi. Narrator 1 kładzie ją na stole. Słychać dźwięki Poloneza 3 Maja, które stopniowo cichną.
(W tle piosenka – J. Chojnacki „Modlitwa w podróży)
NARRATOR 2
A jednak… Jeszcze nie umilkły dźwięki „Poloneza 3 Maja”, a już zaczęło się dziać coś niepokojącego. Trzy mocarstwa otaczające Polskę knują przeciwko niej spisek. Są to: Rosja (wchodzi osoba przedstawiająca Rosję – czarna peleryna, napis „Rosja” – odwraca się tyłem do widowni, staje w rozkroku, w ręku trzyma bat), Austria (wchodzi osoba w podobnym stroju, staje obok Rosji w identycznej postawie, trzyma czarną chustę) i Prusy (podobnie jak dwie poprzednie postacie; ma w ręku łańcuch).
Polska jest w niebezpieczeństwie.
Wchodzi Polska. Osoby przebrane ...