Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szkoła Podstawowa im. K. Makuszyńskiego w Wiechlicach
Nie przejmuj się, jeżeli masz problemy z matematyką.
Zapewniam Cię, że ja mam jeszcze większe.
Albert Einstein
Program zajęć wyrównawczych
„Zrozumieć matematykę”
dla uczniów klas V
Opracowanie:
mgr Izabela Roszak
Wiechlice 2018
Szkoła Podstawowa im. K. Makuszyńskiego w Wiechlicach
Wstęp
Program zajęć wyrównawczych powstał z myślą o potrzebach uczniów mających
kłopoty z osiąganiem zadowalających wyników edukacyjnych. Głównym jego zadaniem jest
pomoc uczniom mającym problemy z nauką matematyki i jej zrozumieniem. Dzięki
programowi uczniowie, którzy mają wolniejsze tempo pracy, nie radzą sobie z
rozwiązywaniem zadań, a także boją się matematyki, będą mieli możliwość wyrównać
nagromadzone braki oraz rozwinąć samodzielne i logiczne myślenie.
Cel główny programu
Celem głównym opracowanego programu jest pomoc uczniom mającym trudności w
nauce matematyki, wyrównanie braków edukacyjnych w zakresie realizowanych treści
programowych i utrwalenie bieżącego materiału tak, by uczeń mógł aktywnie uczestniczyć w
lekcjach matematyki.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie sprawności rachunkowej.
Przypomnienie i utrwalenie algorytmów pisemnych działań.
Utrwalenie i przypomnienie kolejności wykonywania działań.
Stosowanie cech podzielności liczb.
Doskonalenie wiadomości dotyczących arytmetyki.
Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych związanych z
wykonywaniem działań na liczbach naturalnych.
Doskonalenie wiadomości dotyczących jednostek masy i długości.
Utrwalenie wiadomości o ułamkach zwykłych.
Doskonalenie umiejętności działań na ułamkach zwykłych i wykonywanie tych działań.
Utrwalenie wiadomości o ułamkach dziesiętnych.
Doskonalenie i kształcenie umiejętności działań na ułamkach dziesiętnych.
Doskonalenie wiadomości dotyczących geometrii, używanie i rozumienie pojęć
związanych z geometrią.
Doskonalenie umiejętności obliczania pół figur płaskich.
Doskonalenie umiejętności zastosowania poznanych wzorów do rozwiązywania zadań
z życia codziennego.
2
Szkoła Podstawowa im. K. Makuszyńskiego w Wiechlicach
Kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań związanych z upływem czasu –
kalendarz i czas.
Doskonalenie umiejętności wykonywania działań na liczbach całkowitych.
Stosowanie wzorów do obliczania objętości prostopadłościanów.
Charakterystyka programu
Program zajęć jest skierowany do uczniów klas V szkoły podstawowej w formie zajęć
dydaktyczno - wyrównawczych realizowanych przez cały rok szkolny w wymiarze 1 godziny
tygodniowo.
Program jest zgodny z Podstawą Programową z dnia 14 lutego 2017 roku i skorelowany z
podręcznikiem Matematyka z kluczem dla kl. V wydawnictwa Nowa Era o numerze
ewidencyjnym 875/2/2018.
Na realizację tego programu przeznaczono 30 godzin lekcyjnych.
Formy realizacji
Pracując nad wypracowaniem pożądanych postaw
i celów będę korzystać z
następujących metod nauczania: metody zajęć praktycznych, burzy mózgów, metody
odkrywania, giełdy pomysłów, pytań problemowych, ćwiczeń
interaktywnych, gier
dydaktycznych, materiałów wizualnych. Przy rozwiązywaniu zadań będę korzystać z metody
stopniowania trudności przechodząc od zadań najprostszych do nieco trudniejszych.
Pomoce dydaktyczne:
Podręcznik i ćwiczenia „Matematyka z kluczem 5”,
Karty ...