Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Marzec 1968 roku — wszystko przez „Dziady” Adama Mickiewicza?
Mgr Katarzyna Wdowiak-Błaszczyk
Temat Marca 1968 roku należy do najczęściej podejmowanych
zagadnień przez badaczy dziejów PRL. Rozważania naukowe mają krótką,
ponieważ zaledwie piętnastoletnią tradycję. Przed rokiem 1988 temat ten
poruszany był wyłącznie przez historyków emigracyjnych
i
tych
publikujących w drugim obiegu1. Marzec 1968 wyróżnia się na tle innych
przełomowych zdarzeń czasów PRL, takich jak Czerwiec i Październik 1956,
Grudzień 1970, Czerwiec 1976, Sierpień 1980. Wydarzenia Marca 1968 są
wielopłaszczyznowe. Jednocześnie odbywały się protesty studentów
przeciwko rządzącym i walki w ramach aparatu partyjnego, co doprowadziło
z kolei do czystki antysemickiej. Te obszary wzajemnie na siebie
oddziaływały. W Marcu 1968 nie można doszukiwać się przyczyn
ekonomicznych w samej genezie protestu. Tym razem chodziło o idee,
naruszenie wartości moralnych. Geneza
zdarzeń marcowych
jest
niejednorodna. Nie ma wątpliwości, że
łączącym
je elementem było
niezadowolenie z polityki Władysława Gomułki. Protesty miały charakter
studencko-inteligencki, wiązały się więc z ogromną aktywnością młodzieży.
Krytykowano władzę i formułowano przeciwko niej postulaty. Powstały nowe
organizacje, odbywały się wiece, planowano przeprowadzenie gruntownych
reform. Narodził się ogromny ruch polityczno-społeczny, którego nie można
było zlekceważyć2.
Iskrą zapalną do protestu intelektualistów stało się zdjęcie ze sceny
Teatru Narodowego mickiewiczowskich Dziadów w inscenizacji Kazimierza
Dejmka. Spektakl ten miał uświetnić 50. rocznicę rewolucji październikowej.
Co ciekawe, sam Dejmek nie zaliczał się wówczas do twórców szczególnie
kwestionujących system komunistyczny. Wystąpiło klasyczne zjawisko
sprzężenia zwrotnego. Pojawiające się pogłoski o niechęci władz do
przedstawienia
spowodowały
zwiększenie
zainteresowania widzów
antyrosyjskimi i patriotycznymi częściami sztuki. Te z kolei reakcje
1 K. Rokicki, S. Stępień, Wstęp, [w:] Oblicza Marca 1968, pod red. K. Rokickiego, S. Stępnia,
Warszawa 2004, s. 7.
2 A. Friszke, Miejsce Marca 1968 wśród innych „polskich miesięcy”, [w:] Oblicza Marca 1968,
pod red. K. Rokickiego, Sł. Stępnia, Warszawa 2004, s. 15.
1
Mgr Katarzyna Wdowiak-Błaszczyk
przyczyniły się do uznania spektaklu za antyradziecki i spowodowały
zawieszenie jego wystawiania3. O sile przedstawienia stanowiła gra aktorów,
scenografia oraz Wielka Improwizacja w wykonaniu Gustawa Holoubka.
Władze uznały spektakl za szkodliwy politycznie. Zakaz grania Dziadów
zbulwersował zarówno studentów, jak i pisarzy. Ponownie wysunięto
postulat zniesienia cenzury4.
Demonstracje wybuchły najpierw w Warszawie, a później w kolejnych
miastach Polski. Grupą przywódczą wystąpień Marca 1968 byli „komandosi”.
Nazywano tak niepokorną, opozycyjnie nastwioną grupę młodzieży, która od
połowy lat sześćdziesiątych działała na terenie Uniwersytetu Warszawskiego.
Nazwa wzięła się stąd, że „komandosi” pojawiali się na zebraniach partyjnych
i prowadzili działalność na zapleczu nieprzyjaciela, zakłócali porządek
obrad5. To oni sformułowali postulaty, wokół ...