Dodaj publikację
Autor
Tamara DziurHaluk
Data publikacji
2019-03-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
36

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Streszczenie książki Marzeny Żylińskiej, wspaniałej publikacji dla nauczycieli.
 Pobierz (docx, 19,0 KB)

Podgląd treści

Marzena Żylińska „ N E U R O D Y D A K T Y K A „

Nauczanie i uczenie się przyjazna mózgowi.

Najistotniejsze wnioski z lektury:

Ludzki mózg rozwija te struktury, które są intensywnie wykorzystywane.

Dorośli tworząc określone środowisko decydują jak rozwijają się mózgi dzieci. Rozwój może być hamowany lub wspierany.

Efektywna nauka jest wtedy gdy mózg wykonuje pracę. Ułatwiając uczniom, np. poprzez dostarczenie kalkulatorów sprawiamy, że nie wytworzą się w ich mózgach obwody liczenia.

Synapsy uczą się powoli, w edukacji nie ma dróg na skróty. Musimy wykonać pracę intelektualną z zaangażowaniem aby się czegoś nauczyć.

Musimy zaakceptować fakt, że efektywna nauka, mająca przynieść trwałe efekty, wymaga czasu.

Nauczyciel powinien nauczać emocjonalnie, podawać emocjonalny kontekst treści, wtedy zostaną one zapamięt.

Uśmiech i dobre słowo nauczyciela ma wielką moc oddziaływania na uczniów. Działa na mózg jak każda inna nagroda, gdyż prowadzi do uwalniania się dopaminy.

Nic tak nie stymuluje mózgu, jak kreatywne zajmowanie się wszelkimi rodzajami sztuki. Maluchy powinny jak najwięcej śpiewać, tańczyć, grać na instrumencie, lepić, rysować, bawić się z innymi dziećmi.

Silny stres hamuje proces uczenia się. Długotrwałe wydzielanie się kortyzolu upośledza wyższe funkcje myślowe.

Mózg waży średnio 1400 g, zużywa około 20 % energii, ilościowo porównywalnie do 12-watowej żarówki w lodówce, tyle ile zaspokajają dwa banany.

Utworzone w dzieciństwie szlaki neuronalne w mózgu wykorzystywane są przez całe życie. Jakość fundamentu dlatego jest tak ważna, gdyż w dużej mierze determinuje cały rozwój człowieka.

Za mowę odpowiadają w mózgu dwa odrębne ośrodki: Broki za artykulację, Wernickego za rozumienie mowy. Uszkodzenie każdego można zbadać i zobrazować.

Połączenia w mózgu otulone są mieliną. Im więcej bodźców w środowisku, tym grubsza mielina, a szybkość przekazu może się zwiększyć nawet 40-krotnie.

Efektywność uczenia się zależy od motywacji, czasu poświęconego danemu zagadnieniu oraz głębokości przetwarzania informacji.

Im więcej zmysłów bierze udział w procesie uczenia się, tym lepiej zapamiętujemy. Najlepiej przyswajamy wiedzę, gdy zapominamy, że się uczymy, czyli poprzez zabawę, dla przyjemności.

Rozwiązywanie typowych zadań w zeszytach ćwiczeń nie wymaga głębokiego przetwarzania informacji, więc nie prowadzi do zapamiętywania. Strata czasu!!! S.42

Mechaniczne wykonywanie zadań bez zaangażowania emocjonalnego i odczuwania przyjemności, nie inicjuje procesu efektywnej nauki. Można przez lata wypełniać zeszyty ćwiczeń i niczego się przy tym nie nauczyć! S.97

W Japonii na lekcjach matematyki szybko przechodzi się od rozwiązywania zadań do ich tworzenia. Każde dziecko potrafi rozwiązać zadanie, które samo wymyśliło.

Zadaniami, które uczniów rozwijają są te, które zmuszają do intensywnej aktywności intelektualnej przez co ...