Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO DLA UCZNIÓW UZDOLNIONYCH
"ŚWIAT MATEMATYKI''
SPIS TREŚCI
WSTĘP
CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE
TREŚCI NAUCZANIA
METODY PRACY
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
EWALUACJA PROGRAMU
I. WSTĘP
Matematyka – jedni kochają inni nienawidzą – ale wszyscy potrzebują. Rośnie świadomość tego, że matematyka jest odskocznią do dalszej edukacji zwłaszcza technicznej i związanych z tym szans na przyszły sukces zawodowy. Mając prawie dwudziestoletnie doświadczenie w nauczaniu matematyki obserwując uczniów staram się im wpajać, że z solidnymi podstawami matematycznymi i szerzej technicznymi mają większą szansę na przyszły sukces zawodowy i ekonomiczny. Stąd coraz większe zainteresowanie zajęciami dodatkowymi i budowaniem solidnych podstaw z tego przedmiotu. W każdej klasie istnieje grupa uczniów posiadająca szczególne zdolności matematyczne. Wymaga to nowatorskich, efektywnych rozwiązań w indywidualnej pracy dydaktyczno - wychowawczej, kształceniu i rozwijaniu zainteresowań uczniów oraz wdrażaniu ich do samodzielnej pracy.
II. CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE
Przygotowanie uczniów do udziału w różnych konkursach matematycznych.
Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania zadań, problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego i życia codziennego.
Praktyczne utrwalenie wiadomości zdobytych na lekcjach.
Przyzwyczajenie uczniów do samodzielnego uczenia się.
Rozwój własnych zainteresowań i uzdolnień- kształtowanie osobowości.
Przyswojenie języka matematycznego, dostrzeganie, formułowanie i rozwiązywanie problemów przy wykorzystaniu poznanej wiedzy.
Rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie łamigłówek, krzyżówek matematycznych; rebusów.
Szukanie różnych dróg rozwiązań tego samego problemu.
Rozbudzanie zainteresowań matematycznych.
Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowanego wysiłku intelektualnego.
Wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
III. TREŚCI NAUCZANIA
Historia matematyki.
Z dziejów matematyki- wybitni matematycy; rozwój techniki liczenia.
Przygotowanie do konkursu „Z Matematyką za Pan Brat”.
Przygotowanie do konkursu „Kogel- Mogel”.
Przygotowanie do konkursu „Kangur”.
Matematyka na wesoło- krzyżówki matematyczne, rebusy matematyczne, zagadki logiczne.
Liczby naturalne; - rozwiązywanie zadań.
Ułamki zwykłe- działania, zadania tekstowe.
Ułamki dziesiętne- działania, zadania tekstowe.
Figury na płaszczyźnie.
Figury przestrzenne- przygotowanie prezentacji.
Matematyka w życiu codziennym:
Średnia arytmetyczna
Zdarzenie losowe, prawdopodobieństwo
Skala na mapie
Prędkość, droga, czas
IV METODY PRACY
- użycie programów komputerowych
- gry dydaktyczne
- rozwiązywanie zadań o różnorodnym stopniu trudności
- podająca
- pogadanka
- wykład
- praca uczniów
V FORMY PRACY
- opieka nad pracownią matematyczną,
- eksponowanie prac uczniów,
- rozwiązywanie zadań i zagadek matematycznych, rebusów i krzyżówek
- przygotowywanie pomocy naukowych dla innych uczniów
VI ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- przygotowane przez nauczyciela pomoce (plansze; krzyżówkai; łamigłówki)
- zadania z konkursów Kogel- Mogel
- zadania z konkursu „Z matematyką za Pan Brat”
- encyklopedie matematyczne,
- komputer, rzutnik,
- programy komputerowe,
- strony internetowe,
- książki matematyczne, zbiory zadań,
- gry matematyczne i logiczne;
VII OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
- cieszy się z rozwijania swoich zainteresowań,
- pogłębia swoją wiedzę w z matematyki,
- rozwija umiejętności samodzielnego uczenia się,
- bierze ...