Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji historii w klasie II LO rozszerzenie
Temat: Czarna śmierć – dżuma.
1. Cele lekcji:
1.1. Wymagania ogólnie:
Uczeń:
sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie,
•
• dostrzega zmiany w życiu społecznym oraz ich ciągłość w rozwoju kulturowym i
cywilizacyjnym,
• wyszukuje i porównuje informacje z różnych źródeł, formułuje wnioski
•
tworzy narrację historyczną.
1.2. Wymagania szczegółowe:
Uczeń:
zna pojęcia: czarna śmierć, taniec śmierci, biczownicy, doktorzy zarazy,
•
• potrafi wskazać zakres czarnej śmierci w 1348 roku i latach kolejnych,
• potrafi wskazać następstwa zarazy m.in. prześladowania Żydów,
•
zna czynniki powodujące zarazę i jej dzisiejsze ogniska.
2. Środki dydaktyczne
• podręcznik Zrozumieć przeszłość. Starożytność i średniowiecze. Część 1. Nowa Era. str. 492-4,
• maturalne karty pracy zad. 8, str. 82, mapa: Epidemia dżumy w Europie w poł. XIX w.,
• mapa – Epidemia dżumy, podręcznik str. 493,
• Dżuma – najstraszniejszy morderca w historii. Youtube. Film (3 min). Kim byli doktorzy
zarazy? Hardkor History. Zakręty historii. Czarna 1348
3. Metody i forma zajęć
Wykład, rozmowa nauczająca, praca z mapą, film edukacyjny
4. Czas zajęć:
1 godz. lekcyjna
5. Struktura o opis lekcji
I.
Wprowadzenie
Zajęcia rozpoczynamy od wyjaśnienie pojęcia czarna śmierć. Przedstawiamy okoliczności
sprowadzenia zarazy do Europy. Sposoby rozprzestrzeniania. Następnie uczniowie pracują z
mapą: podręcznik str. 493 -> Epidemia dżumy.
II.
Rozwinięcie
Uczniowie pracują z mapą: Maturalne karty pracy str. 82. Uczniowie wskazuję główne kierunki
rozprzestrzenianie się zarazy. Wyjaśniają, co temu sprzyjało (jeden z argumentu powinien
odnosić się do treści mapy).
Oglądamy film „Dżuma – najstraszniejszy morderca w historii” oraz „Kim byli doktorzy zarazy?”
Na podstawie filmów wyjaśniamy pojęcia: doktor zarazy, czarna śmierć, morowe powietrze,
boczownicy, taniec śmierci.
Nauczyciel przedstawia objawy choroby, sposoby zakażenia (głównie pchły szczurze). Czynnik
powodujący dżumę zidentyfikowano w 1894 r. Obecnie – uleczalna – antybiotyk. Nieleczona –
śmiertelność 80%.
III.
Podsumowanie
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują wnioski dotyczące skutków czarnej śmierci w 1348
roku, np.:
zaniki całych osad, obszary dotknięte zarazą pustoszały,
śmierć 1/3 populacji,
strach przed obcymi – mogą przenosić zarazę,
•
• porzucano uprawę roli,
•
•
• prześladowania Żydów,
• kryzys w rolnictwie, handlu,
• dance macabre.