Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program innowacji pedagogicznej:
Matematyka dla każdego
zajęcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
z klasy piątej integracyjnej
(innowacja programowo – metodyczna)
Szkoła Podstawowa Nr 10 w Toruniu
Autorzy innowacji:
Magdalena Dawidowicz
Elżbieta Hasse
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 poz. 59 ze zm.)
Założenia programowe oraz cele innowacji
Obowiązkiem szkoły jest wspomagać rozwój każdego dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowym. Dotyczy to każdego dziecka bez względu na poziom tego rozwoju oraz możliwości.
Do szczególnych zadań szkoły należy objęcie opieką dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. U pewnej ich grupy występują specyficzne zaburzenia, które szczególnie wpływają na opanowanie materiału w zakresie matematyki. U dzieci tych występują zaburzenia funkcji percepcyjno – motorycznych. Mogą one dotyczyć analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, funkcji językowych, motoryki, pamięci wzrokowej, słuchowej i ruchowej, lateralizacji, orientacji w schemacie ciała, kierunkach i przestrzeni oraz koordynacji między tymi procesami. Często wiąże się to ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki – u dzieci występują cechy dyskalkulii.
W klasie piątej integracyjnej występuje duża grupa uczniów z trudnościami w nauce matematyki wynikającymi z różnego rodzaju dysfunkcji uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, a także z opiniami z Poradni psychologiczno – pedagogicznej.
W związku z tym pojawiła się potrzeba opracowania i realizacji programu innowacji, który uwzględni trudności dzieci i nastawiony będzie na ich pokonywanie.
Program będzie realizowany od lutego do maja 2019 roku i obejmie cykl 8 spotkań realizowanych raz w tygodniu.
Po tym okresie zostanie przeprowadzona ewaluacja programu w oparciu o narzędzia opracowane przez jego autorki.
Celem ogólnym programu jest:
Pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z klasy piątej integracyjnej w ogólnym rozwoju oraz eliminowaniu trudności w nauce matematyki poprzez kształtowanie dyspozycji i funkcji psychofizycznych mających na nie wpływ z wykorzystaniem lapbooków opracowywanych z użyciem pojęć w języku polskim i angielskim.
Cele szczegółowe programu obejmują:
rozwijanie i usprawnianie:
sprawności motorycznej
koordynacji wzrokowo – ruchowej
pamięci i spostrzegawczości wzrokowej
operacji myślowych
pamięci i uwagi
wyobraźni przestrzennej
umiejętności posługiwania się przyrządami geometrycznymi
likwidacja lub pomniejszanie ujemnych odchyleń rozwojowych i ich konsekwencji utrudniających rozwój
kompensowanie stwierdzonych niedoborów rozwojowych
wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych w zakresie matematyki
poznanie podstawowych pojęć matematycznych w języku angielskim
przewartościowywanie postaw wobec napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych
stymulowanie procesów umysłowych poprzez poznanie i zapamiętywanie pojęć z zakresu matematyki w języku polskim i angielskim
Celem programu jest, aby uczeń:
posiadał motywację do pracy i wysiłku
wykonywał operacje myślowe
umiał skupić uwagę na wykonywanym zadaniu ...