Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Hasse i Madgalena Dawidowicz
Data publikacji
2019-04-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
44

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program innowacji pedagogicznej, w postaci zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z klasy piątej integracyjnej z wykorzystaniem lapbooków opracowywanych z użyciem pojęć matematycznych w języku polskim i angielskim.
 Pobierz (docx, 54,7 KB)

Podgląd treści

Program innowacji pedagogicznej:

Matematyka dla każdego

zajęcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

z klasy piątej integracyjnej

(innowacja programowo – metodyczna)

Szkoła Podstawowa Nr 10 w Toruniu

Autorzy innowacji:

Magdalena Dawidowicz

Elżbieta Hasse

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 poz. 59 ze zm.)

Założenia programowe oraz cele innowacji

Obowiązkiem szkoły jest wspomagać rozwój każdego dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowym. Dotyczy to każdego dziecka bez względu na poziom tego rozwoju oraz możliwości.

Do szczególnych zadań szkoły należy objęcie opieką dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. U pewnej ich grupy występują specyficzne zaburzenia, które szczególnie wpływają na opanowanie materiału w zakresie matematyki. U dzieci tych występują zaburzenia funkcji percepcyjno – motorycznych. Mogą one dotyczyć analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, funkcji językowych, motoryki, pamięci wzrokowej, słuchowej i ruchowej, lateralizacji, orientacji w schemacie ciała, kierunkach i przestrzeni oraz koordynacji między tymi procesami. Często wiąże się to ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki – u dzieci występują cechy dyskalkulii.

W klasie piątej integracyjnej występuje duża grupa uczniów z trudnościami w nauce matematyki wynikającymi z różnego rodzaju dysfunkcji uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, a także z opiniami z Poradni psychologiczno – pedagogicznej.

W związku z tym pojawiła się potrzeba opracowania i realizacji programu innowacji, który uwzględni trudności dzieci i nastawiony będzie na ich pokonywanie.

Program będzie realizowany od lutego do maja 2019 roku i obejmie cykl 8 spotkań realizowanych raz w tygodniu.

Po tym okresie zostanie przeprowadzona ewaluacja programu w oparciu o narzędzia opracowane przez jego autorki.

Celem ogólnym programu jest:

Pomoc uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z klasy piątej integracyjnej w ogólnym rozwoju oraz eliminowaniu trudności w nauce matematyki poprzez kształtowanie dyspozycji i funkcji psychofizycznych mających na nie wpływ z wykorzystaniem lapbooków opracowywanych z użyciem pojęć w języku polskim i angielskim.

Cele szczegółowe programu obejmują:

rozwijanie i usprawnianie:

sprawności motorycznej

koordynacji wzrokowo – ruchowej

pamięci i spostrzegawczości wzrokowej

operacji myślowych

pamięci i uwagi

wyobraźni przestrzennej

umiejętności posługiwania się przyrządami geometrycznymi

likwidacja lub pomniejszanie ujemnych odchyleń rozwojowych i ich konsekwencji utrudniających rozwój

kompensowanie stwierdzonych niedoborów rozwojowych

wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych w zakresie matematyki

poznanie podstawowych pojęć matematycznych w języku angielskim

przewartościowywanie postaw wobec napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych

stymulowanie procesów umysłowych poprzez poznanie i zapamiętywanie pojęć z zakresu matematyki w języku polskim i angielskim

Celem programu jest, aby uczeń:

posiadał motywację do pracy i wysiłku

wykonywał operacje myślowe

umiał skupić uwagę na wykonywanym zadaniu ...