Dodaj publikację
Autor
Zuzanna Konsek
Data publikacji
2019-05-05
Średnia ocena
5,00
Pobrań
55

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Obchody Dnia Ziemi pod hasłem “ Chroń Ziemię- bądź EKO- TRENDY” Cele główne: • Kształtowanie właściwych postaw wobec otaczającej przyrody i środowiska • Kształtowanie postaw dbających o bezpieczeństwo , zdrowie i życie swoje oraz innych • Kształtowanie postawy badawczej • Zastosowanie nabytej wiedzy w praktyce, do rozwiązywania problemów Kształcone umiejętności : • Korzystanie z różnych źródeł informacji • Obserwowanie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku • Dostrzeganie zależności między człowiekiem a przyrodą • Planowanie działań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody • Prezentowanie zdobytych informacji Kształcone postawy: • Przekonanie o odpowiedzialności człowieka za stan środowiska przyrodniczego • Kształtowanie wrażliwości i szacunku do przyrody • Kształtowanie szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych • Przekonanie o postępowaniu zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju( takim wykorzystywaniu środowiska, aby zachować je dla przyszłych pokoleń) • Pobudzanie do aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska, celem poprawy stanu środowiska w najbliższym otoczeniu • Kształtowanie nawyków ekologicznego życia we własnym domu • Promowanie zdrowego stylu życia Przewidywane efekty końcowe: Uczniowie potrafią: • Korzystać racjonalnie i bezpiecznie z zasobów przyrody • Wnioskować i przewidywać skutki wpływu różnych czynników na środowisko naturalne • Dostrzegać związki przyczynowo- skutkowe w relacjach między człowiekiem a przyrodą • Stosować działania dbające o stan naszej planety • Prowadzić zdrowy styl życia Metody i formy pracy: • Obserwacje • Eksperymenty • Inscenizacje, scenki • Prezentacje multimedialne • Burze mózgów • Pokazy • Praca w grupach Obchody realizowane w formie projektu, w ramach którego, uczniowie klas 4 – 8 mają za zadanie: • opracować jeden z wylosowanych przez siebie ekologicznych trendów oraz zaprezentować go przed wszystkimi uczniami szkoły, udowodnić,że jest przyjazny dla naszej planety • potwierdzić popularność opracowywanego ekologicznego kierunku, umieszczając zdjęcia oraz artykuły z czasopism lub internetu na gazetce szkolnej, będącej dekoracją do imprezy Losowane EKO- TRENDY: • Zielone śniadanie zwrócić uwagę na tzw. dietę antysmogową, czyli styl żywienia podnoszący odporność organizmu, dietę bogatą w antyoksydanty (przeciwutleniacze), pozwalające zwalczać szkodliwe wolne rodniki, mogące powstawać po wpływem zanieczyszczeń wywołanych niską emisją np. wykonywanie sałatek, koktajli,kanapek itp. • Las we własnym słoiku (kawałek natury zamknięty w szkle) zwrócić uwagę na rolę roślin w oczyszczaniu powietrza np. wykonywanie tzw. florariów „ domowych pożeraczy zanieczyszczeń” • Balkonowe ogródki warzywne lub herbaria- przykład obcowania z przyrodą w miastach, zwrócić uwagę na znaczenie hodowli (dostęp do świeżego, pozbawionego chemii jedzenia, zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza - żywności nie trzeba transportowac samochodami do miast z odległych z odległych terenów) np. uprawa ekologicznych warzyw lub ziół w skrzynkach • Upcycling- czyli ze starego nowe zwrócić uwagę na znaczenie kierunku ( zmniejszenie zużycia surowców naturalnych, minimalizowanie zużycie energii, a przez to zmniejszanie zanieczyszczenia powietrza, czyli zapobieganie skutkom niskiej emisji) np. wykonanie eko- ławek ze skrzynek po jabłkach, szalików ze starych swetrów itp. • Ekologiczne kosmetyki zwrócić uwagę na domowej roboty produkty, które nie muszą być testowane na zwierzętach, a ich składniki nie są pozyskiwane ze szkodą dla środowiska np. wykonanie peelingu cukrowego, pasty do zębów z sodą oczyszczoną itp. • Torby wielokrotnego użytku zwrócić uwagę na ich znaczenie ( zmniejszenie ilości kupowanych reklamówek, a tym samym minimalizacja ilości śmieci , zmniejszenie zanieczyszczenie środowiska ) np. torby z firanek na owoce i warzywa, torby z szarego papieru, niepotrzebnych tkanin • Rośliny antysmogowe( domowe antidotum na smog) zwrócić uwagę na ich znaczenie (zamiast otwierać okna i „wietrzyć” mieszkanie podczas dużego zanieczyszczenia powietrza, lepiej sadzić odpowiednie rośliny, pochłaniające szkodliwe zanieczyszczenia powietrza) np. prezentacja konkretnych rośli doniczkowych, takich jak sansewieria (języki teściowej), palma bambusowa, figowiec sprężysty (fikus), chryzantema, aloes, zielistka, skrzydłokwiat, dracena, anturium, paproć - nefrolepis, figowiec Beniamina, zamioculcas wyniosły ) prezentacja multimedialna ,plakat • Moda ekologiczna- przedstawienie innego sposobu myślenia, odmiennego podejścia do problemu odpadów, które niekoniecznie muszą być wyrzucane. Zwrócić uwagę na różne sposoby wykorzystywania odpadów np. do zabawy w projektantów mody np. pokaz Śmieciomody, wymianki ubrań • Odnawialne Źródła Energii - zwrócić uwagę na tzw. zieloną , czystą,energię, jej źródła i możliwości wykorzystania np. wykonanie makiet, prezentacji multimedialnych • Schronienie dla miejskich zwierząt zwrócić uwagę na niebezpieczeństwa zagrażające pożytecznym zwierzętom, które potrzebują pomocy, ze względu na utratę naturalnych siedlisk bytowania np. wykonanie budek lęgowych dla ptaków, schronień dla jeży, domków- hoteli dla owadów zapylających • Moda na niepalenie- czyli moda na zdrowie zwrócić uwagę na skutki palenia tytoniu, również skutki palenia biernego np. scenki, plakaty, prezentacje, doświadczenia • Powrót do medycyny naturalnej zwrócić uwagę na znaczenie naturalnych metod leczenia chorób oraz zapobiegania im,wykorzystujących dary natury( zioła i inne rośliny) np. wykonanie syropu przeciwkaszlowego z cebuli lub buraka, herbatki napotnej z kwiatów lipy • Rowerem przez miasto zwrócić uwagę na alternatywne środki transportu,by nie używać samochodu,jeśli odległość do pokonania jest krótsza od 7 km np. scenka, prezentacja multimedialna itp. • Zdrowa żywność zwrócić uwagę na zalety ekologicznej prozdrowotnej żywności, produkowanej zgodnie z ochroną środowiska bez użycia nawozów sztucznych, chemicznych środków ochrony roślin, nie zawierającej sztucznych barwników, aromatów zapachowych i smakowych oraz konserwantów np. wykonanie ekologicznych oznakowań zdrowej żywności, prezentacje różnych ekologicznych produktów spożywczych( kurczak zagrodowy, jaja wiejskie) itp Plan imprezy( czas trwania 2 godziny) : 1. Przedstawienie teatralne, prezentujące jeden z ekologicznych trendów – Zasady zdrowego stylu życia, zgodne z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej 2. Wprowadzenie do tematyki imprezy, poprzez przedstawienie popularnych ekologicznych kierunków na podstawie gazetki – dekoracji, przygotowanej przez uczniów poszczególnych klas . 3. Prezentacje przygotowanych przez poszczególne klasy EKO-TRENDÓW. 4. Podsumowanie imprezy. Obchody Dnia Ziemi pod hasłem “ Chroń Ziemię- bądź EKO- TRENDY” Cele główne: • Kształtowanie właściwych postaw wobec otaczającej przyrody i środowiska • Kształtowanie postaw dbających o bezpieczeństwo , zdrowie i życie swoje oraz innych • Kształtowanie postawy badawczej • Zastosowanie nabytej wiedzy w praktyce, do rozwiązywania problemów Kształcone umiejętności : • Korzystanie z różnych źródeł informacji • Obserwowanie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku • Dostrzeganie zależności między człowiekiem a przyrodą • Planowanie działań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody • Prezentowanie zdobytych informacji Kształcone postawy: • Przekonanie o odpowiedzialności człowieka za stan środowiska przyrodniczego • Kształtowanie wrażliwości i szacunku do przyrody • Kształtowanie szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych • Przekonanie o postępowaniu zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju( takim wykorzystywaniu środowiska, aby zachować je dla przyszłych pokoleń) • Pobudzanie do aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska, celem poprawy stanu środowiska w najbliższym otoczeniu • Kształtowanie nawyków ekologicznego życia we własnym domu • Promowanie zdrowego stylu życia Przewidywane efekty końcowe: Uczniowie potrafią: • Korzystać racjonalnie i bezpiecznie z zasobów przyrody • Wnioskować i przewidywać skutki wpływu różnych czynników na środowisko naturalne • Dostrzegać związki przyczynowo- skutkowe w relacjach między człowiekiem a przyrodą • Stosować działania dbające o stan naszej planety • Prowadzić zdrowy styl życia Metody i formy pracy: • Obserwacje • Eksperymenty • Inscenizacje, scenki • Prezentacje multimedialne • Burze mózgów • Pokazy • Praca w grupach Obchody realizowane w formie projektu, w ramach którego, uczniowie klas 4 – 8 mają za zadanie: • opracować jeden z wylosowanych przez siebie ekologicznych trendów oraz zaprezentować go przed wszystkimi uczniami szkoły, udowodnić,że jest przyjazny dla naszej planety • potwierdzić popularność opracowywanego ekologicznego kierunku, umieszczając zdjęcia oraz artykuły z czasopism lub internetu na gazetce szkolnej, będącej dekoracją do imprezy Losowane EKO- TRENDY: • Zielone śniadanie zwrócić uwagę na tzw. dietę antysmogową, czyli styl żywienia podnoszący odporność organizmu, dietę bogatą w antyoksydanty (przeciwutleniacze), pozwalające zwalczać szkodliwe wolne rodniki, mogące powstawać po wpływem zanieczyszczeń wywołanych niską emisją np. wykonywanie sałatek, koktajli,kanapek itp. • Las we własnym słoiku (kawałek natury zamknięty w szkle) zwrócić uwagę na rolę roślin w oczyszczaniu powietrza np. wykonywanie tzw. florariów „ domowych pożeraczy zanieczyszczeń” • Balkonowe ogródki warzywne lub herbaria- przykład obcowania z przyrodą w miastach, zwrócić uwagę na znaczenie hodowli (dostęp do świeżego, pozbawionego chemii jedzenia, zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza - żywności nie trzeba transportowac samochodami do miast z odległych z odległych terenów) np. uprawa ekologicznych warzyw lub ziół w skrzynkach • Upcycling- czyli ze starego nowe zwrócić uwagę na znaczenie kierunku ( zmniejszenie zużycia surowców naturalnych, minimalizowanie zużycie energii, a przez to zmniejszanie zanieczyszczenia powietrza, czyli zapobieganie skutkom niskiej emisji) np. wykonanie eko- ławek ze skrzynek po jabłkach, szalików ze starych swetrów itp. • Ekologiczne kosmetyki zwrócić uwagę na domowej roboty produkty, które nie muszą być testowane na zwierzętach, a ich składniki nie są pozyskiwane ze szkodą dla środowiska np. wykonanie peelingu cukrowego, pasty do zębów z sodą oczyszczoną itp. • Torby wielokrotnego użytku zwrócić uwagę na ich znaczenie ( zmniejszenie ilości kupowanych reklamówek, a tym samym minimalizacja ilości śmieci , zmniejszenie zanieczyszczenie środowiska ) np. torby z firanek na owoce i warzywa, torby z szarego papieru, niepotrzebnych tkanin • Rośliny antysmogowe( domowe antidotum na smog) zwrócić uwagę na ich znaczenie (zamiast otwierać okna i „wietrzyć” mieszkanie podczas dużego zanieczyszczenia powietrza, lepiej sadzić odpowiednie rośliny, pochłaniające szkodliwe zanieczyszczenia powietrza) np. prezentacja konkretnych rośli doniczkowych, takich jak sansewieria (języki teściowej), palma bambusowa, figowiec sprężysty (fikus), chryzantema, aloes, zielistka, skrzydłokwiat, dracena, anturium, paproć - nefrolepis, figowiec Beniamina, zamioculcas wyniosły ) prezentacja multimedialna ,plakat • Moda ekologiczna- przedstawienie innego sposobu myślenia, odmiennego podejścia do problemu odpadów, które niekoniecznie muszą być wyrzucane. Zwrócić uwagę na różne sposoby wykorzystywania odpadów np. do zabawy w projektantów mody np. pokaz Śmieciomody, wymianki ubrań • Odnawialne Źródła Energii - zwrócić uwagę na tzw. zieloną , czystą,energię, jej źródła i możliwości wykorzystania np. wykonanie makiet, prezentacji multimedialnych • Schronienie dla miejskich zwierząt zwrócić uwagę na niebezpieczeństwa zagrażające pożytecznym zwierzętom, które potrzebują pomocy, ze względu na utratę naturalnych siedlisk bytowania np. wykonanie budek lęgowych dla ptaków, schronień dla jeży, domków- hoteli dla owadów zapylających • Moda na niepalenie- czyli moda na zdrowie zwrócić uwagę na skutki palenia tytoniu, również skutki palenia biernego np. scenki, plakaty, prezentacje, doświadczenia • Powrót do medycyny naturalnej zwrócić uwagę na znaczenie naturalnych metod leczenia chorób oraz zapobiegania im,wykorzystujących dary natury( zioła i inne rośliny) np. wykonanie syropu przeciwkaszlowego z cebuli lub buraka, herbatki napotnej z kwiatów lipy • Rowerem przez miasto zwrócić uwagę na alternatywne środki transportu,by nie używać samochodu,jeśli odległość do pokonania jest krótsza od 7 km np. scenka, prezentacja multimedialna itp. • Zdrowa żywność zwrócić uwagę na zalety ekologicznej prozdrowotnej żywności, produkowanej zgodnie z ochroną środowiska bez użycia nawozów sztucznych, chemicznych środków ochrony roślin, nie zawierającej sztucznych barwników, aromatów zapachowych i smakowych oraz konserwantów np. wykonanie ekologicznych oznakowań zdrowej żywności, prezentacje różnych ekologicznych produktów spożywczych( kurczak zagrodowy, jaja wiejskie) itp Plan imprezy( czas trwania 2 godziny) : 1. Przedstawienie teatralne, prezentujące jeden z ekologicznych trendów – Zasady zdrowego stylu życia, zgodne z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej 2. Wprowadzenie do tematyki imprezy, poprzez przedstawienie popularnych ekologicznych kierunków na podstawie gazetki – dekoracji, przygotowanej przez uczniów poszczególnych klas . 3. Prezentacje przygotowanych przez poszczególne klasy EKO-TRENDÓW. 4. Podsumowanie imprezy. Obchody Dnia Ziemi pod hasłem “ Chroń Ziemię- bądź EKO- TRENDY” Cele główne: • Kształtowanie właściwych postaw wobec otaczającej przyrody i środowiska • Kształtowanie postaw dbających o bezpieczeństwo , zdrowie i życie swoje oraz innych • Kształtowanie postawy badawczej • Zastosowanie nabytej wiedzy w praktyce, do rozwiązywania problemów Kształcone umiejętności : • Korzystanie z różnych źródeł informacji • Obserwowanie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku • Dostrzeganie zależności między człowiekiem a przyrodą • Planowanie działań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody • Prezentowanie zdobytych informacji Kształcone postawy: • Przekonanie o odpowiedzialności człowieka za stan środowiska przyrodniczego • Kształtowanie wrażliwości i szacunku do przyrody • Kształtowanie szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych • Przekonanie o postępowaniu zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju( takim wykorzystywaniu środowiska, aby zachować je dla przyszłych pokoleń) • Pobudzanie do aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska, celem poprawy stanu środowiska w najbliższym otoczeniu • Kształtowanie nawyków ekologicznego życia we własnym domu • Promowanie zdrowego stylu życia Przewidywane efekty końcowe: Uczniowie potrafią: • Korzystać racjonalnie i bezpiecznie z zasobów przyrody • Wnioskować i przewidywać skutki wpływu różnych czynników na środowisko naturalne • Dostrzegać związki przyczynowo- skutkowe w relacjach między człowiekiem a przyrodą • Stosować działania dbające o stan naszej planety • Prowadzić zdrowy styl życia Metody i formy pracy: • Obserwacje • Eksperymenty • Inscenizacje, scenki • Prezentacje multimedialne • Burze mózgów • Pokazy • Praca w grupach Obchody realizowane w formie projektu, w ramach którego, uczniowie klas 4 – 8 mają za zadanie: • opracować jeden z wylosowanych przez siebie ekologicznych trendów oraz zaprezentować go przed wszystkimi uczniami szkoły, udowodnić,że jest przyjazny dla naszej planety • potwierdzić popularność opracowywanego ekologicznego kierunku, umieszczając zdjęcia oraz artykuły z czasopism lub internetu na gazetce szkolnej, będącej dekoracją do imprezy Losowane EKO- TRENDY: • Zielone śniadanie zwrócić uwagę na tzw. dietę antysmogową, czyli styl żywienia podnoszący odporność organizmu, dietę bogatą w antyoksydanty (przeciwutleniacze), pozwalające zwalczać szkodliwe wolne rodniki, mogące powstawać po wpływem zanieczyszczeń wywołanych niską emisją np. wykonywanie sałatek, koktajli,kanapek itp. • Las we własnym słoiku (kawałek natury zamknięty w szkle) zwrócić uwagę na rolę roślin w oczyszczaniu powietrza np. wykonywanie tzw. florariów „ domowych pożeraczy zanieczyszczeń” • Balkonowe ogródki warzywne lub herbaria- przykład obcowania z przyrodą w miastach, zwrócić uwagę na znaczenie hodowli (dostęp do świeżego, pozbawionego chemii jedzenia, zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza - żywności nie trzeba transportowac samochodami do miast z odległych z odległych terenów) np. uprawa ekologicznych warzyw lub ziół w skrzynkach • Upcycling- czyli ze starego nowe zwrócić uwagę na znaczenie kierunku ( zmniejszenie zużycia surowców naturalnych, minimalizowanie zużycie energii, a przez to zmniejszanie zanieczyszczenia powietrza, czyli zapobieganie skutkom niskiej emisji) np. wykonanie eko- ławek ze skrzynek po jabłkach, szalików ze starych swetrów itp. • Ekologiczne kosmetyki zwrócić uwagę na domowej roboty produkty, które nie muszą być testowane na zwierzętach, a ich składniki nie są pozyskiwane ze szkodą dla środowiska np. wykonanie peelingu cukrowego, pasty do zębów z sodą oczyszczoną itp. • Torby wielokrotnego użytku zwrócić uwagę na ich znaczenie ( zmniejszenie ilości kupowanych reklamówek, a tym samym minimalizacja ilości śmieci , zmniejszenie zanieczyszczenie środowiska ) np. torby z firanek na owoce i warzywa, torby z szarego papieru, niepotrzebnych tkanin • Rośliny antysmogowe( domowe antidotum na smog) zwrócić uwagę na ich znaczenie (zamiast otwierać okna i „wietrzyć” mieszkanie podczas dużego zanieczyszczenia powietrza, lepiej sadzić odpowiednie rośliny, pochłaniające szkodliwe zanieczyszczenia powietrza) np. prezentacja konkretnych rośli doniczkowych, takich jak sansewieria (języki teściowej), palma bambusowa, figowiec sprężysty (fikus), chryzantema, aloes, zielistka, skrzydłokwiat, dracena, anturium, paproć - nefrolepis, figowiec Beniamina, zamioculcas wyniosły ) prezentacja multimedialna ,plakat • Moda ekologiczna- przedstawienie innego sposobu myślenia, odmiennego podejścia do problemu odpadów, które niekoniecznie muszą być wyrzucane. Zwrócić uwagę na różne sposoby wykorzystywania odpadów np. do zabawy w projektantów mody np. pokaz Śmieciomody, wymianki ubrań • Odnawialne Źródła Energii - zwrócić uwagę na tzw. zieloną , czystą,energię, jej źródła i możliwości wykorzystania np. wykonanie makiet, prezentacji multimedialnych • Schronienie dla miejskich zwierząt zwrócić uwagę na niebezpieczeństwa zagrażające pożytecznym zwierzętom, które potrzebują pomocy, ze względu na utratę naturalnych siedlisk bytowania np. wykonanie budek lęgowych dla ptaków, schronień dla jeży, domków- hoteli dla owadów zapylających • Moda na niepalenie- czyli moda na zdrowie zwrócić uwagę na skutki palenia tytoniu, również skutki palenia biernego np. scenki, plakaty, prezentacje, doświadczenia • Powrót do medycyny naturalnej zwrócić uwagę na znaczenie naturalnych metod leczenia chorób oraz zapobiegania im,wykorzystujących dary natury( zioła i inne rośliny) np. wykonanie syropu przeciwkaszlowego z cebuli lub buraka, herbatki napotnej z kwiatów lipy • Rowerem przez miasto zwrócić uwagę na alternatywne środki transportu,by nie używać samochodu,jeśli odległość do pokonania jest krótsza od 7 km np. scenka, prezentacja multimedialna itp. • Zdrowa żywność zwrócić uwagę na zalety ekologicznej prozdrowotnej żywności, produkowanej zgodnie z ochroną środowiska bez użycia nawozów sztucznych, chemicznych środków ochrony roślin, nie zawierającej sztucznych barwników, aromatów zapachowych i smakowych oraz konserwantów np. wykonanie ekologicznych oznakowań zdrowej żywności, prezentacje różnych ekologicznych produktów spożywczych( kurczak zagrodowy, jaja wiejskie) itp Plan imprezy( czas trwania 2 godziny) : 1. Przedstawienie teatralne, prezentujące jeden z ekologicznych trendów – Zasady zdrowego stylu życia, zgodne z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej 2. Wprowadzenie do tematyki imprezy, poprzez przedstawienie popularnych ekologicznych kierunków na podstawie gazetki – dekoracji, przygotowanej przez uczniów poszczególnych klas . 3. Prezentacje przygotowanych przez poszczególne klasy EKO-TRENDÓW. 4. Podsumowanie imprezy. Obchody Dnia Ziemi pod hasłem “ Chroń Ziemię- bądź EKO- TRENDY” Cele główne: • Kształtowanie właściwych postaw wobec otaczającej przyrody i środowiska • Kształtowanie postaw dbających o bezpieczeństwo , zdrowie i życie swoje oraz innych • Kształtowanie postawy badawczej • Zastosowanie nabytej wiedzy w praktyce, do rozwiązywania problemów Kształcone umiejętności : • Korzystanie z różnych źródeł informacji • Obserwowanie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku • Dostrzeganie zależności między człowiekiem a przyrodą • Planowanie działań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody • Prezentowanie zdobytych informacji Kształcone postawy: • Przekonanie o odpowiedzialności człowieka za stan środowiska przyrodniczego • Kształtowanie wrażliwości i szacunku do przyrody • Kształtowanie szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych • Przekonanie o postępowaniu zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju( takim wykorzystywaniu środowiska, aby zachować je dla przyszłych pokoleń) • Pobudzanie do aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska, celem poprawy stanu środowiska w najbliższym otoczeniu • Kształtowanie nawyków ekologicznego życia we własnym domu • Promowanie zdrowego stylu życia Przewidywane efekty końcowe: Uczniowie potrafią: • Korzystać racjonalnie i bezpiecznie z zasobów przyrody • Wnioskować i przewidywać skutki wpływu różnych czynników na środowisko naturalne • Dostrzegać związki przyczynowo- skutkowe w relacjach między człowiekiem a przyrodą • Stosować działania dbające o stan naszej planety • Prowadzić zdrowy styl życia Metody i formy pracy: • Obserwacje • Eksperymenty • Inscenizacje, scenki • Prezentacje multimedialne • Burze mózgów • Pokazy • Praca w grupach Obchody realizowane w formie projektu, w ramach którego, uczniowie klas 4 – 8 mają za zadanie: • opracować jeden z wylosowanych przez siebie ekologicznych trendów oraz zaprezentować go przed wszystkimi uczniami szkoły, udowodnić,że jest przyjazny dla naszej planety • potwierdzić popularność opracowywanego ekologicznego kierunku, umieszczając zdjęcia oraz artykuły z czasopism lub internetu na gazetce szkolnej, będącej dekoracją do imprezy Losowane EKO- TRENDY: • Zielone śniadanie zwrócić uwagę na tzw. dietę antysmogową, czyli styl żywienia podnoszący odporność organizmu, dietę bogatą w antyoksydanty (przeciwutleniacze), pozwalające zwalczać szkodliwe wolne rodniki, mogące powstawać po wpływem zanieczyszczeń wywołanych niską emisją np. wykonywanie sałatek, koktajli,kanapek itp. • Las we własnym słoiku (kawałek natury zamknięty w szkle) zwrócić uwagę na rolę roślin w oczyszczaniu powietrza np. wykonywanie tzw. florariów „ domowych pożeraczy zanieczyszczeń” • Balkonowe ogródki warzywne lub herbaria- przykład obcowania z przyrodą w miastach, zwrócić uwagę na znaczenie hodowli (dostęp do świeżego, pozbawionego chemii jedzenia, zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza - żywności nie trzeba transportowac samochodami do miast z odległych z odległych terenów) np. uprawa ekologicznych warzyw lub ziół w skrzynkach • Upcycling- czyli ze starego nowe zwrócić uwagę na znaczenie kierunku ( zmniejszenie zużycia surowców naturalnych, minimalizowanie zużycie energii, a przez to zmniejszanie zanieczyszczenia powietrza, czyli zapobieganie skutkom niskiej emisji) np. wykonanie eko- ławek ze skrzynek po jabłkach, szalików ze starych swetrów itp. • Ekologiczne kosmetyki zwrócić uwagę na domowej roboty produkty, które nie muszą być testowane na zwierzętach, a ich składniki nie są pozyskiwane ze szkodą dla środowiska np. wykonanie peelingu cukrowego, pasty do zębów z sodą oczyszczoną itp. • Torby wielokrotnego użytku zwrócić uwagę na ich znaczenie ( zmniejszenie ilości kupowanych reklamówek, a tym samym minimalizacja ilości śmieci , zmniejszenie zanieczyszczenie środowiska ) np. torby z firanek na owoce i warzywa, torby z szarego papieru, niepotrzebnych tkanin • Rośliny antysmogowe( domowe antidotum na smog) zwrócić uwagę na ich znaczenie (zamiast otwierać okna i „wietrzyć” mieszkanie podczas dużego zanieczyszczenia powietrza, lepiej sadzić odpowiednie rośliny, pochłaniające szkodliwe zanieczyszczenia powietrza) np. prezentacja konkretnych rośli doniczkowych, takich jak sansewieria (języki teściowej), palma bambusowa, figowiec sprężysty (fikus), chryzantema, aloes, zielistka, skrzydłokwiat, dracena, anturium, paproć - nefrolepis, figowiec Beniamina, zamioculcas wyniosły ) prezentacja multimedialna ,plakat • Moda ekologiczna- przedstawienie innego sposobu myślenia, odmiennego podejścia do problemu odpadów, które niekoniecznie muszą być wyrzucane. Zwrócić uwagę na różne sposoby wykorzystywania odpadów np. do zabawy w projektantów mody np. pokaz Śmieciomody, wymianki ubrań • Odnawialne Źródła Energii - zwrócić uwagę na tzw. zieloną , czystą,energię, jej źródła i możliwości wykorzystania np. wykonanie makiet, prezentacji multimedialnych • Schronienie dla miejskich zwierząt zwrócić uwagę na niebezpieczeństwa zagrażające pożytecznym zwierzętom, które potrzebują pomocy, ze względu na utratę naturalnych siedlisk bytowania np. wykonanie budek lęgowych dla ptaków, schronień dla jeży, domków- hoteli dla owadów zapylających • Moda na niepalenie- czyli moda na zdrowie zwrócić uwagę na skutki palenia tytoniu, również skutki palenia biernego np. scenki, plakaty, prezentacje, doświadczenia • Powrót do medycyny naturalnej zwrócić uwagę na znaczenie naturalnych metod leczenia chorób oraz zapobiegania im,wykorzystujących dary natury( zioła i inne rośliny) np. wykonanie syropu przeciwkaszlowego z cebuli lub buraka, herbatki napotnej z kwiatów lipy • Rowerem przez miasto zwrócić uwagę na alternatywne środki transportu,by nie używać samochodu,jeśli odległość do pokonania jest krótsza od 7 km np. scenka, prezentacja multimedialna itp. • Zdrowa żywność zwrócić uwagę na zalety ekologicznej prozdrowotnej żywności, produkowanej zgodnie z ochroną środowiska bez użycia nawozów sztucznych, chemicznych środków ochrony roślin, nie zawierającej sztucznych barwników, aromatów zapachowych i smakowych oraz konserwantów np. wykonanie ekologicznych oznakowań zdrowej żywności, prezentacje różnych ekologicznych produktów spożywczych( kurczak zagrodowy, jaja wiejskie) itp Plan imprezy( czas trwania 2 godziny) : 1. Przedstawienie teatralne, prezentujące jeden z ekologicznych trendów – Zasady zdrowego stylu życia, zgodne z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej 2. Wprowadzenie do tematyki imprezy, poprzez przedstawienie popularnych ekologicznych kierunków na podstawie gazetki – dekoracji, przygotowanej przez uczniów poszczególnych klas . 3. Prezentacje przygotowanych przez poszczególne klasy EKO-TRENDÓW. 4. Podsumowanie imprezy. Obchody Dnia Ziemi pod hasłem “ Chroń Ziemię- bądź EKO- TRENDY” Cele główne: • Kształtowanie właściwych postaw wobec otaczającej przyrody i środowiska • Kształtowanie postaw dbających o bezpieczeństwo , zdrowie i życie swoje oraz innych • Kształtowanie postawy badawczej • Zastosowanie nabytej wiedzy w praktyce, do rozwiązywania problemów Kształcone umiejętności : • Korzystanie z różnych źródeł informacji • Obserwowanie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku • Dostrzeganie zależności między człowiekiem a przyrodą • Planowanie działań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody • Prezentowanie zdobytych informacji Kształcone postawy: • Przekonanie o odpowiedzialności człowieka za stan środowiska przyrodniczego • Kształtowanie wrażliwości i szacunku do przyrody • Kształtowanie szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych • Przekonanie o postępowaniu zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju( takim wykorzystywaniu środowiska, aby zachować je dla przyszłych pokoleń) • Pobudzanie do aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska, celem poprawy stanu środowiska w najbliższym otoczeniu • Kształtowanie nawyków ekologicznego życia we własnym domu • Promowanie zdrowego stylu życia Przewidywane efekty końcowe: Uczniowie potrafią: • Korzystać racjonalnie i bezpiecznie z zasobów przyrody • Wnioskować i przewidywać skutki wpływu różnych czynników na środowisko naturalne • Dostrzegać związki przyczynowo- skutkowe w relacjach między człowiekiem a przyrodą • Stosować działania dbające o stan naszej planety • Prowadzić zdrowy styl życia Metody i formy pracy: • Obserwacje • Eksperymenty • Inscenizacje, scenki • Prezentacje multimedialne • Burze mózgów • Pokazy • Praca w grupach Obchody realizowane w formie projektu, w ramach którego, uczniowie klas 4 – 8 mają za zadanie: • opracować jeden z wylosowanych przez siebie ekologicznych trendów oraz zaprezentować go przed wszystkimi uczniami szkoły, udowodnić,że jest przyjazny dla naszej planety • potwierdzić popularność opracowywanego ekologicznego kierunku, umieszczając zdjęcia oraz artykuły z czasopism lub internetu na gazetce szkolnej, będącej dekoracją do imprezy Losowane EKO- TRENDY: • Zielone śniadanie zwrócić uwagę na tzw. dietę antysmogową, czyli styl żywienia podnoszący odporność organizmu, dietę bogatą w antyoksydanty (przeciwutleniacze), pozwalające zwalczać szkodliwe wolne rodniki, mogące powstawać po wpływem zanieczyszczeń wywołanych niską emisją np. wykonywanie sałatek, koktajli,kanapek itp. • Las we własnym słoiku (kawałek natury zamknięty w szkle) zwrócić uwagę na rolę roślin w oczyszczaniu powietrza np. wykonywanie tzw. florariów „ domowych pożeraczy zanieczyszczeń” • Balkonowe ogródki warzywne lub herbaria- przykład obcowania z przyrodą w miastach, zwrócić uwagę na znaczenie hodowli (dostęp do świeżego, pozbawionego chemii jedzenia, zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza - żywności nie trzeba transportowac samochodami do miast z odległych z odległych terenów) np. uprawa ekologicznych warzyw lub ziół w skrzynkach • Upcycling- czyli ze starego nowe zwrócić uwagę na znaczenie kierunku ( zmniejszenie zużycia surowców naturalnych, minimalizowanie zużycie energii, a przez to zmniejszanie zanieczyszczenia powietrza, czyli zapobieganie skutkom niskiej emisji) np. wykonanie eko- ławek ze skrzynek po jabłkach, szalików ze starych swetrów itp. • Ekologiczne kosmetyki zwrócić uwagę na domowej roboty produkty, które nie muszą być testowane na zwierzętach, a ich składniki nie są pozyskiwane ze szkodą dla środowiska np. wykonanie peelingu cukrowego, pasty do zębów z sodą oczyszczoną itp. • Torby wielokrotnego użytku zwrócić uwagę na ich znaczenie ( zmniejszenie ilości kupowanych reklamówek, a tym samym minimalizacja ilości śmieci , zmniejszenie zanieczyszczenie środowiska ) np. torby z firanek na owoce i warzywa, torby z szarego papieru, niepotrzebnych tkanin • Rośliny antysmogowe( domowe antidotum na smog) zwrócić uwagę na ich znaczenie (zamiast otwierać okna i „wietrzyć” mieszkanie podczas dużego zanieczyszczenia powietrza, lepiej sadzić odpowiednie rośliny, pochłaniające szkodliwe zanieczyszczenia powietrza) np. prezentacja konkretnych rośli doniczkowych, takich jak sansewieria (języki teściowej), palma bambusowa, figowiec sprężysty (fikus), chryzantema, aloes, zielistka, skrzydłokwiat, dracena, anturium, paproć - nefrolepis, figowiec Beniamina, zamioculcas wyniosły ) prezentacja multimedialna ,plakat • Moda ekologiczna- przedstawienie innego sposobu myślenia, odmiennego podejścia do problemu odpadów, które niekoniecznie muszą być wyrzucane. Zwrócić uwagę na różne sposoby wykorzystywania odpadów np. do zabawy w projektantów mody np. pokaz Śmieciomody, wymianki ubrań • Odnawialne Źródła Energii - zwrócić uwagę na tzw. zieloną , czystą,energię, jej źródła i możliwości wykorzystania np. wykonanie makiet, prezentacji multimedialnych • Schronienie dla miejskich zwierząt zwrócić uwagę na niebezpieczeństwa zagrażające pożytecznym zwierzętom, które potrzebują pomocy, ze względu na utratę naturalnych siedlisk bytowania np. wykonanie budek lęgowych dla ptaków, schronień dla jeży, domków- hoteli dla owadów zapylających • Moda na niepalenie- czyli moda na zdrowie zwrócić uwagę na skutki palenia tytoniu, również skutki palenia biernego np. scenki, plakaty, prezentacje, doświadczenia • Powrót do medycyny naturalnej zwrócić uwagę na znaczenie naturalnych metod leczenia chorób oraz zapobiegania im,wykorzystujących dary natury( zioła i inne rośliny) np. wykonanie syropu przeciwkaszlowego z cebuli lub buraka, herbatki napotnej z kwiatów lipy • Rowerem przez miasto zwrócić uwagę na alternatywne środki transportu,by nie używać samochodu,jeśli odległość do pokonania jest krótsza od 7 km np. scenka, prezentacja multimedialna itp. • Zdrowa żywność zwrócić uwagę na zalety ekologicznej prozdrowotnej żywności, produkowanej zgodnie z ochroną środowiska bez użycia nawozów sztucznych, chemicznych środków ochrony roślin, nie zawierającej sztucznych barwników, aromatów zapachowych i smakowych oraz konserwantów np. wykonanie ekologicznych oznakowań zdrowej żywności, prezentacje różnych ekologicznych produktów spożywczych( kurczak zagrodowy, jaja wiejskie) itp Plan imprezy( czas trwania 2 godziny) : 1. Przedstawienie teatralne, prezentujące jeden z ekologicznych trendów – Zasady zdrowego stylu życia, zgodne z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej 2. Wprowadzenie do tematyki imprezy, poprzez przedstawienie popularnych ekologicznych kierunków na podstawie gazetki – dekoracji, przygotowanej przez uczniów poszczególnych klas . 3. Prezentacje przygotowanych przez poszczególne klasy EKO-TRENDÓW. 4. Podsumowanie imprezy. W załączeniu scenariusz Dnia Ziemi
 Pobierz (docx, 18,6 KB)

Podgląd treści

Obchody Dnia Ziemi

pod hasłem

“ Chroń Ziemię- bądź EKO- TRENDY”

Cele główne:

Kształtowanie właściwych postaw wobec otaczającej przyrody i środowiska

Kształtowanie postaw dbających o bezpieczeństwo , zdrowie i życie swoje oraz innych

Kształtowanie postawy badawczej

Zastosowanie nabytej wiedzy w praktyce, do rozwiązywania problemów

Kształcone umiejętności :

Korzystanie z różnych źródeł informacji

Obserwowanie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku

Dostrzeganie zależności między człowiekiem a przyrodą

Planowanie działań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody

Prezentowanie zdobytych informacji

Kształcone postawy:

Przekonanie o odpowiedzialności człowieka za stan środowiska przyrodniczego

Kształtowanie wrażliwości i szacunku do przyrody

Kształtowanie szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych

Przekonanie o postępowaniu zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju( takim wykorzystywaniu środowiska, aby zachować je dla przyszłych pokoleń)

Pobudzanie do aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska, celem poprawy stanu środowiska w najbliższym otoczeniu

Kształtowanie nawyków ekologicznego życia we własnym domu

Promowanie zdrowego stylu życia

Przewidywane efekty końcowe:

Uczniowie potrafią:

Korzystać racjonalnie i bezpiecznie z zasobów przyrody

Wnioskować i przewidywać skutki wpływu różnych czynników na środowisko naturalne

Dostrzegać związki przyczynowo- skutkowe w relacjach między człowiekiem a przyrodą

Stosować działania dbające o stan naszej planety

Prowadzić zdrowy styl życia

Metody i formy pracy:

Obserwacje

Eksperymenty

Inscenizacje, scenki

Prezentacje multimedialne

Burze mózgów

Pokazy

Praca w grupach

Obchody realizowane w formie projektu, w ramach którego, uczniowie klas 4 – 8 mają

za zadanie:

opracować jeden z wylosowanych przez siebie ekologicznych trendów oraz zaprezentować go przed wszystkimi uczniami szkoły, udowodnić,że jest przyjazny dla naszej planety

potwierdzić popularność opracowywanego ekologicznego kierunku, umieszczając zdjęcia oraz artykuły z czasopism lub internetu na gazetce szkolnej, będącej dekoracją do imprezy

Losowane EKO- TRENDY:

Zielone śniadanie

zwrócić uwagę na tzw. dietę antysmogową, czyli styl żywienia podnoszący odporność organizmu, dietę bogatą w antyoksydanty

(przeciwutleniacze), pozwalające zwalczać szkodliwe wolne rodniki, mogące powstawać po wpływem zanieczyszczeń wywołanych niską emisją

np. wykonywanie sałatek, koktajli,kanapek itp.

Las we własnym słoiku (kawałek natury zamknięty w szkle)

zwrócić uwagę na rolę roślin w oczyszczaniu powietrza

np. wykonywanie tzw. florariów „ domowych pożeraczy zanieczyszczeń”

Balkonowe ogródki warzywne lub herbaria- przykład obcowania z przyrodą w miastach,

zwrócić uwagę na znaczenie hodowli (dostęp do świeżego, pozbawionego chemii jedzenia, zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza - żywności nie trzeba transportowac samochodami do miast z odległych z odległych terenów)

np. uprawa ekologicznych warzyw lub ziół w skrzynkach

Upcycling- czyli ze starego nowe

zwrócić uwagę na znaczenie kierunku ( zmniejszenie zużycia surowców naturalnych, minimalizowanie zużycie energii, a przez to zmniejszanie zanieczyszczenia powietrza, czyli zapobieganie skutkom niskiej emisji)

np. wykonanie eko- ławek ze skrzynek po ...