Dodaj publikację
Autor
Hanna Czekała
Data publikacji
2019-05-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
84

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycje projektów międzyprzedmiotowych do wykorzystania przez nauczyciela matematyki we współpracy z nauczycielami innych przedmiotów w klasach 4-8 szkoły podstawowej.
 Pobierz (docx, 22,3 KB)

Podgląd treści

PROJEKTY MIĘDZYPRZEDMIOTOWE

(PRZEDMIOT ŁĄCZĄCY - MATEMATYKA)

Realizacja projektów międzyprzedmiotowych umożliwia integrację wiedzy z różnych dziedzin w sytuacjach praktycznych. Dzięki temu nie tylko spełnimy wymagania określone w podstawie programowej, ćwiczymy umiejętności kluczowe, ale też pomagamy uczniowi zrozumieć cel nauki poszczególnych umiejętności i powiązać je z codziennym życiem.

Niezbędna jest tu współpraca nauczycieli różnych przedmiotów, nie tylko w celu realizacji projektów, ale też doboru treści. Zarówno tematy jak i zadania dobierałam zgodnie z treściami realizowanymi na wybranych przedmiotach w danym oddziale w określonym czasie, dlatego należy najpierw sprawdzić zgodność treści dla wybranej klasy, a w razie potrzeby zmodyfikować projekt.

Wskazówki dotyczące realizacji poniższych projektów znajdują się na końcu publikacji.

PROJEKT 1 – od klasy 4 szkoły podstawowej

Temat projektu: „Papier – wykorzystanie i oszczędzanie”

Projekt międzyprzedmiotowy: matematyka, przyroda

Cel główny: uświadomienie uczniom, ile papieru zużywamy w codziennym życiu oraz zrozumienie potrzeby oszczędzania papieru.

Zadania (cele szczegółowe):

- obliczenie liczby drzew, które trzeba ściąć, aby wyprodukować książki, zeszyty i inne materiały dla jednego ucznia w szkole podstawowej (przyjmijmy, że z drewna jednego drzewa powstaje 24 000 kartek zeszytowych formatu A5),

- przygotowanie prezentacji, przekonującej o potrzebie oszczędzania papieru i przedstawiającej sposoby na jego oszczędzanie.

PROJEKT 2 – od klasy 4 szkoły podstawowej

Temat projektu: „Urodziny w domu”

Projekt międzyprzedmiotowy: matematyka, język polski

Cel główny: zdobycie umiejętności zaplanowania oraz przygotowania niewielkiej uroczystości domowej.

Zadania:

- zaplanowanie menu oraz atrakcji na urodziny w domu z budżetem w wysokości 100 zł,

- zaplanowanie zakupów na podstawie pozyskanych informacji o cenach potrzebnych produktów,

- przygotowanie zaproszeń dla gości,

- napisanie listu z opisem urodzin (po ich odbyciu) do dowolnie wybranej osoby.

PROJEKT 3 – od klasy 4 szkoły podstawowej

Temat projektu: „Czas”

Projekt międzyprzedmiotowy: matematyka, historia, technika

Cel główny: zapoznanie z różnymi sposobami mierzenia czasu i jednostkami czasu.

Zadania:

- przedstawienie dawnych i współczesnych sposobów mierzenia czasu oraz historii powstawania kalendarza,

- przedstawienie jednostek czasu oraz ich zamiany,

- omówienie znaczenia mierzenia czasu i jednostek czasu w życiu codziennym,

- wykonanie modelu zegara do nauki odczytywania czasu na zegarze.

PROJEKT 4 – od klasy 5 szkoły podstawowej

Temat projektu: „Projektujemy ogród”

Projekt międzyprzedmiotowy: matematyka, przyroda (biologia), język polski, technika

Cel główny: zaprojektowanie ogrodu zgodnie z wytycznymi.

Zadania:

- zaplanowanie ogródka na prostokątnej działce o wymiarach 20m x 30m (w ogródku: warzywnik, sad, kącik zabaw, trawnik),

- sporządzenie planu ogródka w skali 1:200 i makiety ogródka,

- policzenie pól poszczególnych części i całego ogrodu (wyniki należy podać w m2 i arach),

- policzenie łącznej długość ogrodzenia potrzebnego do ogrodzenie wszystkich części płotkami (zostawiając przejścia pomiędzy poszczególnymi częściami ...