Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKTY MIĘDZYPRZEDMIOTOWE
(PRZEDMIOT ŁĄCZĄCY - MATEMATYKA)
Realizacja projektów międzyprzedmiotowych umożliwia integrację wiedzy z różnych dziedzin w sytuacjach praktycznych. Dzięki temu nie tylko spełnimy wymagania określone w podstawie programowej, ćwiczymy umiejętności kluczowe, ale też pomagamy uczniowi zrozumieć cel nauki poszczególnych umiejętności i powiązać je z codziennym życiem.
Niezbędna jest tu współpraca nauczycieli różnych przedmiotów, nie tylko w celu realizacji projektów, ale też doboru treści. Zarówno tematy jak i zadania dobierałam zgodnie z treściami realizowanymi na wybranych przedmiotach w danym oddziale w określonym czasie, dlatego należy najpierw sprawdzić zgodność treści dla wybranej klasy, a w razie potrzeby zmodyfikować projekt.
Wskazówki dotyczące realizacji poniższych projektów znajdują się na końcu publikacji.
PROJEKT 1 – od klasy 4 szkoły podstawowej
Temat projektu: „Papier – wykorzystanie i oszczędzanie”
Projekt międzyprzedmiotowy: matematyka, przyroda
Cel główny: uświadomienie uczniom, ile papieru zużywamy w codziennym życiu oraz zrozumienie potrzeby oszczędzania papieru.
Zadania (cele szczegółowe):
- obliczenie liczby drzew, które trzeba ściąć, aby wyprodukować książki, zeszyty i inne materiały dla jednego ucznia w szkole podstawowej (przyjmijmy, że z drewna jednego drzewa powstaje 24 000 kartek zeszytowych formatu A5),
- przygotowanie prezentacji, przekonującej o potrzebie oszczędzania papieru i przedstawiającej sposoby na jego oszczędzanie.
PROJEKT 2 – od klasy 4 szkoły podstawowej
Temat projektu: „Urodziny w domu”
Projekt międzyprzedmiotowy: matematyka, język polski
Cel główny: zdobycie umiejętności zaplanowania oraz przygotowania niewielkiej uroczystości domowej.
Zadania:
- zaplanowanie menu oraz atrakcji na urodziny w domu z budżetem w wysokości 100 zł,
- zaplanowanie zakupów na podstawie pozyskanych informacji o cenach potrzebnych produktów,
- przygotowanie zaproszeń dla gości,
- napisanie listu z opisem urodzin (po ich odbyciu) do dowolnie wybranej osoby.
PROJEKT 3 – od klasy 4 szkoły podstawowej
Temat projektu: „Czas”
Projekt międzyprzedmiotowy: matematyka, historia, technika
Cel główny: zapoznanie z różnymi sposobami mierzenia czasu i jednostkami czasu.
Zadania:
- przedstawienie dawnych i współczesnych sposobów mierzenia czasu oraz historii powstawania kalendarza,
- przedstawienie jednostek czasu oraz ich zamiany,
- omówienie znaczenia mierzenia czasu i jednostek czasu w życiu codziennym,
- wykonanie modelu zegara do nauki odczytywania czasu na zegarze.
PROJEKT 4 – od klasy 5 szkoły podstawowej
Temat projektu: „Projektujemy ogród”
Projekt międzyprzedmiotowy: matematyka, przyroda (biologia), język polski, technika
Cel główny: zaprojektowanie ogrodu zgodnie z wytycznymi.
Zadania:
- zaplanowanie ogródka na prostokątnej działce o wymiarach 20m x 30m (w ogródku: warzywnik, sad, kącik zabaw, trawnik),
- sporządzenie planu ogródka w skali 1:200 i makiety ogródka,
- policzenie pól poszczególnych części i całego ogrodu (wyniki należy podać w m2 i arach),
- policzenie łącznej długość ogrodzenia potrzebnego do ogrodzenie wszystkich części płotkami (zostawiając przejścia pomiędzy poszczególnymi częściami ...