Dodaj publikację
Autor
Anita Traczyk
Data publikacji
2019-05-09
Średnia ocena
5,00
Pobrań
112

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie obejmuje klasy IV – VIII szkoły podstawowej. Przewidziany jest on do realizacji w ciągu roku szkolnego na lekcjach matematyki oraz na dodatkowych zajęciach organizowanych przez nauczyciela.
 Pobierz (doc, 77,0 KB)

Podgląd treści


Program pracy z uczniem zdolnym w zakresie matematyki

Spis treści:
I. Wstęp
II. Cele kształcenia
III. Procedury osiągania celów
IV. Metody i formy pracy

V. Pomiar osiągnięć

VI. Środki dydaktyczne

VII. Treści nauczania

VIII. Przewidywane efekty

IX Ewaluacja

X. Literatura
I. Wstęp
Program pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie obejmuje klasy IV – VIII szkoły podstawowej. Przewidziany jest on do realizacji w ciągu roku szkolnego na lekcjach matematyki oraz na dodatkowych zajęciach organizowanych przez nauczyciela. Adresowany jest do uczniów, którzy wykazują uzdolnienia matematyczne i przede wszystkim są zainteresowani ich rozwijaniem.
Program ma na celu poszerzenie i pogłębienie wiedzy i umiejętności ucznia z zakresu zagadnień ujętych w podstawie programowej. Opiera się na realizowaniu następujących standardów kształcenia uczniów zdolnych (za J. Janowiczem): sprawne wykonywanie typowych czynności matematycznych, umiejętne prowadzenie rozumowania, heurystyka matematyczna, samodzielne rozwiązywanie problemów, kreatywność.
Kolejność omawiania poszczególnych zagadnień będzie skorelowana z materiałem opracowywanym w czasie lekcji.

II. Cele kształcenia

Cele ogólne:
✓ rozwijanie zdolności logicznego i abstrakcyjnego myślenia,
✓ aktywizowanie ucznia,
✓ rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju zależności i związków,
✓ rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
✓ kształtowanie umiejętności stosowania matematyki w różnych dziedzinach nauki,
✓ wyrabianie biegłości posługiwania się metodami matematycznymi,
✓ kształtowanie dyscypliny myślenia, staranności i krytycyzmu,
✓ przygotowanie do udziału w konkursach.

Cele szczegółowe – uczeń potrafi:
✓ czytać ze zrozumieniem tekst matematyczny,
✓ operować informacją,
✓ analizować problem,
✓ tworzyć i realizować plan rozwiązania,
✓ poszukiwać różnych, nietypowych rozwiązań,
✓ precyzyjnie formułować wypowiedzi,
✓ realizować własne pomysły,
✓ sprawdzać otrzymane wyniki i korygować błędy,
✓ formułować i dowodzić twierdzenia,
✓ współpracować w grupie,
✓ poszukiwać informacji korzystając z różnych źródeł,
✓ samodzielnie zdobywać wiedzę.

III. Procedury osiągania celów
Praca z uczniem zdolnym odbywa się na lekcjach matematyki oraz na dodatkowej godzinie oferowanej przez nauczyciela.
Program jest realizowany poprzez:
– rozmowy nauczyciela z uczniem mające na celu poszerzenie bieżącego materiału,
– zadawanie dodatkowych zadań podczas prac klasowych i domowych,
– przygotowywanie przez uczniów referatów oraz projektów o określonej tematyce,
– prowadzenie przez uczniów lekcji,
– opiekowanie się uzdolnionego ucznia uczniem, który ma trudności w uczeniu się matematyki.
– stosowanie różnych metod nauczania,
– udział w konkursach matematycznych,
– konsultacje z nauczycielem.

IV. Pomiar osiągnięć
Ocenianie i kontrolowanie uczniów następuje poprzez:
✓ obserwację pracy poszczególnych uczniów, ich aktywność i zaangażowanie,
✓ ocenianie pracy indywidualnej i grupowej,
✓ eksponowanie prac uczniów,
✓ osiąganie wyników w konkursach,
✓ osiąganie wyników na egzaminie ósmoklasisty z matematyki.

V. Metody i formy pracy

Metody:
✓ podające: praca z tekstem, pogadanka, elementy wykładu,
✓ eksponujące: konkurs na wykonanie zadań w grupach, referaty uczniów,
✓ problemowe: rozwiązywanie zadań o podwyższonym stopniu trudności, aktywizujące
✓ praktyczne: rozwiązywanie zadań utrwalających, metoda projektu.

Formy pracy:
✓ indywidualna,
✓ grupowa,
✓ liga zadaniowa,
✓ konsultacje ...