Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT Z LEKCJI HISTORII
Temat lekcji: Unia lubelska z 1569 r.
I. Założenia metodyczne:
Cele operacyjne;
słuchacz: - zna pojęcia: unia realna, unia personalna, państwo wielonarodowościowe
- rozumie złożoność intencji, jakie legły u podstaw unii lubelskiej
- wie, jakie były postanowienia unii lubelskiej jako unii realnej
- umie wskazać korzyści i zagrożenia wynikające z unii dla Rzeczpospolitej Obojga
Narodów
- wyraża dumę z wielkości państwa polskiego w XVI w.
Metody:
- mini wykład
- heureza
- praca z tekstem źródłowym
- gra dydaktyczna
- pokaz
Formy pracy:
zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
- karty pracy: tabela Stosunki polsko-litewskie w XIV – XVI wieku
- podręcznik - mapa ścienna oraz mapki w atlasie „Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVI wieku”
- karty pracy - teksty źródłowe:
● Unia lubelska z 1569 r., w: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Ustrój
Polski w XVI-XVIII wieku, oprac. W Szczygielski, Warszawa 1960, nr 20, s.7
● Sejm unijny 1569 r. we wspomnieniach Andrzeja Lubienieckiego, w: T. Cegielski,
K. Zielińska, Historia. Dzieje nowożytne. Podręcznik dla szkół średnich. Warszawa
1991, s.65
II. Tok lekcji:
Część wstępna:
1.Sprawy organizacyjno-porządkowe.
2.Powtórzenie i utrwalenie materiału z poprzedniej lekcji
3.Sprawdzenie pracy domowej
Uczniowie przypominają zagadnienia dotyczące unii w Krewie, wyjaśniają pojęcie unii personalnej; Nauczyciel rozdaje Karty pracy Stosunki polsko-litewskie w XIV – XVI wieku, na podstawie których ucznioie przypominają wiadomości o uniach polsko-litewskich z XIV i XV wieku; karta pracy
Część główna:
Nakreślenie sytuacji Polski i Litwy w połowie XVI wieku oraz omówienie przyczyn
unii i zamiarów strony polskiej i litewskiej; podanie i zapis tematu lekcji.
Praca z tekstem z podręcznika – uczniowie odczytują informacje o przyczynach zacieśniania więzi między Polską a Litwą.
Przygotowanie gry dydaktycznej – wykorzystanie informacji z podręcznika:
podział na grupy: I i II gr. to obóz polskich możnowładców: gr. I opracowuje
swoje argumenty za decyzją o połączeniu państw a gr. II przeciw tej decyzji;
gr. III i IV to obóz wpływowych bojarów litewskich; gr. III przygotowują
swoje argumenty przeciw decyzji o połączeniu państw a gr. IV za tą decyzją
Gra dydaktyczna: Czyje argumenty zwyciężą – liderzy grup przedstawiają swoje
argumenty, zapisanie na tablicy; wspólne podjęcie decyzji o połączeniu
państw unią realną; wskazanie Lublina na mapkach w atlasach.
Przytoczenie tekstów źródłowych – wykorzystanie Kart pracy: Tekst źródłowy I i
Tekst źródłowy II - z których uczniowie mają wyłonić postanowienia unii lubelskiej;
Głośne czytanie tekstów, nauczyciel ukierunkowuje pracę pytaniami:
- unia lubelska była unią realną czy personalną
- co świadczyło o cechach unii realnej /elementy wspólne i odrębne/
- dlaczego szlachcie Wołynia i Podlasia bardziej niż Litwinom zależało na unii ...