Dodaj publikację
Autor
Monika Jaroszyńska
Data publikacji
2019-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
18

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

imię i nazwisko Monika jaroszyńska dokładny adres: ul. herberta 2/2 ; 05-501 Piaseczno telefon; 887876741 datę i miejsce urodzenia; 09.08. 1978 przedmiot nauczania; wychowanie przedszkolne typ szkoły (szkoła podstawowa, gimnazjum itd) tytuł publikacji; Dylematy etyczne w zawodzie nauczyciela. Istota i próby ich rozwiązania sugerowaną kategorię publikacji; Psychologia krótki opis publikacji (inny, niż jej tytuł) Problematyka dotyczy wyjasnienia probelamtyki etyki w zawodzie nauczyciela. Rowniez podane sa przyklady nieetycznych zachowac, a takze podsumowanie nad oistota rozwizania tegoż problemu.
 Pobierz (pdf, 188,6 KB)

Podgląd treści

MONIKA JAROSZYŃSKA

Dylematy etyczne w zawodzie nauczyciela. Istota i próby rozwiązania.

Większość ważnych ról społecznych posiada, lub powinna posiadać, swoje własne

„kody moralne”. Nie musi być to koniecznie zestaw nakazów, zakazów czy

bezwzględnych obowiązków. Mogą to być również wskazówki i rady: jak wzmocnić

swój autorytet, jak być sprawiedliwym, jak rozwiązywać konflikty, jak uniknąć zła, czym

jest solidarność zawodowa, ku czemu wychowywać?

To nauczyciel, w znaczącym stopniu, dba o jakość cywilizacji, w której żyjemy

i w której przyjdzie żyć następnym pokoleniom, bo „czym skorupka za młodu…”.

Czy nauczyciel powinien być etyczny? Każdy powinien być etyczny! Dlaczego więc

„etyka dla nauczycieli”? Bo nauczyciel jako nauczyciel styka się ze swoistymi problemami:

sprawiedliwości, równości, przemocy, posłuszeństwa, alienacji, które musi rozwiązać

zachowując określone standardy moralne, a których zapewne nie musiałby rozwiązywać

gdyby wykonywał inny zawód.

Nad etyką zawodową powinni pracować sami nauczyciele. To oni powinni

stworzyć wewnętrzny kodeks i stać na straży wypracowanych przez siebie standardów.

Znacząca większość ludzi uznaje takie wartości jak godność, wolność, uczciwość,

sprawiedliwość, szacunek, życie, dobro wspólne, przyjaźń, honor, miłość, grzeczność,

pokój, zdrowie, prawdomówność, solidarność, lojalność, wierność, życzliwość, odwaga

etc. Nie wszyscy jednak podobnie je definiują (najczęściej w ogóle tego nie robią), nie

wszyscy podobnie je hierarchizują, nie we wszystkich sytuacjach implikują one takie

same obowiązki moralne.

Każdy z nas uznaje – na przykład – wartość życia i wartość wolności, nie każdy

jednak z uznania tych wartości wyciąga takie same wnioski praktyczne (dotyczące

obowiązków) Podsumowując: uznanie etyki zawodowej nie jest więc odstępstwem od

uniwersalnego systemu wartości, lecz konkretyzacją obowiązków, które zeń wynikają.

Etyka zawodowa to nie tylko zakazy i nakazy. Nie jest tak, że ze wszystkich rzeczy,

które robimy, jedne są tylko słuszne a inne tylko niesłuszne. Dobre lub złe. To co słuszne

może być zarówno tym, co moralnie wymagane, jak i tym, co – tylko – moralnie

dopuszczalne.

1

Możemy wyróżnić co najmniej cztery kategorie działań:

(1) zachowania, które mają charakter obowiązujący, a więc są też dopuszczalne ;

(2) zachowania, które są dopuszczalne, ale niekoniecznie są obowiązujące ;

(3) zachowania, które są zalecane, chociaż nie mają moralnego charakteru, są

dopuszczalne, ale nie obowiązujące ;

(4) zachowania, które są zabronione1.

Etyka zawodowa wspomaga wykonywanie określonego zawodu, wpływa na jego

prestiż, pomaga w rozwiązywaniu konfliktów, przyśpiesza podejmowanie decyzji, daje

wskazówki obyczajowe i perfekcjonistyczne (związane w doskonaleniem się), zakreśla

i uzasadnia granice odstępstwa od norm powszechnych, w pewnych przypadkach nakazuje

traktować obowiązki nadzwyczajne jako podstawowe2.

Nauczyciel modeluje ludzi, pomaga w uformowaniu ich osobowości i światopoglądu.

Nieprawidłowe zachowanie nauczyciela może okaleczyć ...