Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Roczny plan pracy psychologa szkolnego na rok 2019/2020
w IV Liceum Ogólnokształcącym
Sporządzony na podstawie:
1. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Zadanie 1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
Sposoby realizacji:
• analiza dokumentów,
• wywiad z rodzicami,
• wywiad z nauczycielami,
• rozmowa z uczniem,
• współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
• współpraca ze specjalistami,
• udział w zespołach wychowawczych dotyczących indywidualnej pomocy uczniom.
Zadanie 2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne, pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły.
Sposoby realizacji:
• obserwacja uczniów w klasie,
• rozmowa z uczniem,
• rozmowa z nauczycielami,
• rozmowa z rodzicami,
• analiza wytworów uczniów,
• ankiety przeprowadzane wśród uczniów i nauczycieli.
Zadanie 3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
Sposoby realizacji:
• konsultacje, psychoedukacja, poradnictwo,
• prowadzenie zajęć grupowych rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne,
• prowadzenie innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
• prowadzenie dokumentacji pracy psychologa,
• ewaluacja efektów prowadzonej pomocy psychologicznej.
Zadanie 4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży.
Sposoby realizacji:
• psychoedukacja, warsztaty na temat profilaktyki i przeciwdziałania przemocy, w szczególności cyberprzemocy. uzależnień, problemów emocjonalnych i społecznych, wykluczenia i dyskryminacji,
• współpraca z Policją (pogadanki na przemocy, narkotyków),
• psychoedukacja rodziców (materiały, pogadanki, artykuły na stronie internetowej szkoły).
Zadanie 5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym.
Sposoby realizacji”
• psychoedukacja uczniów, rodziców, nauczycieli,
• współpraca z nauczycielami i rodzicami w celu rozwiązywania trudności wychowawczych,
• kierowanie do specjalistów (psychiatra, neurolog, terapeuta, grupa socjoterapeutyczna),
• współpraca ze specjalistami i realizacja ich zaleceń na terenie szkoły,
• opiniowanie sytuacji uczniów na potrzeby instytucji i specjalistów,
• współpraca z MOPR (asystent rodziny, zespoły d/s przeciwdziałania przemocy),
• współpraca z Sądem Rodzinnym,
• współpraca z Policją (informowanie o przemocy, procedura Niebieskiej Karty).
Zadanie 6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych .
Sposoby realizacji:
• działania mediacyjne między szkołą a rodzicami, między uczniami,
• interwencja psychologiczna w sytuacjach kryzysowych, w sytuacji przemocy rówieśniczej,
• udzielanie porad z zakresie rozwiązywania ...