Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program
zajęć dydaktycznych:
„Kosmiczna matematyka ”
Autor:
Monika Urbańska Zespół Szkół nr 19 w Bydgoszczy
Bydgoszcz 2019
Wstęp
Szkoła integracyjna to placówka, w której cały proces dydaktyczny dostosowany jest do aktualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów. Nasi podopieczni pragną osiągać sukcesy w nauce i cieszyć się akceptacją rówieśników. Aby uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi czerpali przyjemność z nauki należy mi pomóc. Choroba rzutuje na rozwój psychofizyczny, emocjonalny i intelektualny dziecka, a tym samym stawia nauczyciela wobec nowych zadań. Należy więc poszukiwać wraz z dzieckiem takich obszarów aktywności, które są dla niego dostępne i dozwolone, pomimo choroby, proponować mu takie działania, z których będzie mogło czerpać radość i satysfakcję.
Program przeznaczony jest dla uczniów szkoły podstawowej. Ma na celu przede wszystkim zainteresować uczniów matematyką, pokazać, iż nauka matematyki może być interesująca. Założeniem programu jest utrwalenie podstawowych pojęć matematycznych związanych z arytmetyką i geometrią. Uczniowie uczestniczący w zajęciach będą korzystać z różnych źródeł informacji, będą analizować sytuacje matematyczne, interpretować je oraz szukać rozwiązań, a następnie dokonywać sprawdzenia oraz samooceny własnych wiadomości i umiejętności.
Z doświadczenia wiemy, iż uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi potrzebują bardziej niż kiedykolwiek systematycznego utrwalania zdobytej wiedzy. Aby nauka była skuteczna należy utrwalać tę wiedzę w sposób ciekawy dla ucznia. Program „Kosmiczna matematyka” ma stymulować ucznia do intelektualnego i społecznego rozwoju.
Opracowując program skupiłam się na najistotniejszych pojęciach matematycznych, z którymi uczniowie mają problemy. Uczeń wędrując po wrzechświecie matematycznym zaczyna swój kosmiczny lot od ułamków, poprzez wyrażenia algebraiczne, by zakończyć podróż na równaniach. Na planecie równań musi wykorzystać wiadomości i umiejętności zdobyte podczas lotu pomiędzy poprzednimi planetami.
Założenia organizacyjne
Opracowany program będzie realizowany w Zespole Szkół nr 19 w Bydgoszczy. Wszystkie realizowane treści dostosowane będą do:
aktualnego stanu zdrowia uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych,
możliwości intelektualnych uczniów,
Proponowany program realizowany będzie na zajęciach dodatkowych z matematyki.
Cele programu
Cel terapeutyczny:
Odreagowanie napięć nerwowych poprzez aktywny udział w zajęciach związanych z realizacją programu, dostosowanie tempa pracy oraz wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
Cel główny:
Program ma na celu rozbudzanie zainteresowania uczniów otaczającym nas światem, oraz wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego specyficznych potrzeb edukacyjnych.
Cele szczegółowe:
poznanie podstawowych pojęć matematycznych,
stosowanie obliczeń do rozwiązywania problemów w życiu codziennym,
tworzenie i przekształcanie prostych tożsamości algebraicznych,
doskonalenie umiejętności rozwiązywania równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą,
rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumiem tekstów matematycznych,
wdrożenie ucznia do samodzielnego rozwiązywania codziennych problemów,
umocnienie w uczniu wiary we własne możliwości,
wykorzystanie zdobytej ...