Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szymon Solak
Scenariusze lekcji z historii
do działu „Kongres wiedeński”
dla klasy I liceum ogólnokształcącego
i ekonomicznego
tematy: Kongres wiedeński 1814-1815, Postanowienia kongresu wiedeńskiego w sprawie polskiej
SZYMON SOLAK Data 7.09.2002
Konspekt lekcji historii dla klasy I liceum ogólnokształcącego i ekonomicznego
Temat: Kongres wiedeński 1814-1815
Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z okolicznościami i przebiegiem obrad kongresu wiedeńskiego
Cel kluczowy: Rozwiązywanie twórcze problemów
Cele poznawcze: -uczniowie poznają przyczyny i okoliczności zwołania kongresu
-uczniowie poznają głównych polityków kongresu wiedeńskiego
-uczniowie poznają najważniejsze decyzje kongresu wiedeńskiego
-uczniowie poznają przyczyny, okoliczności i przebieg „stu dni” Napoleona
-uczniowie poznają przyczyny i okoliczności zawiązania Świętego Przymierza, rolę, jaką odgrywał ten sojusz w Europie
-uczniowie poznają terminy: legitymizm, równowaga europejska
Cele kształcące: -uczniowie znają przyczyny i okoliczności zwołania kongresu
-uczniowie potrafią wymienić i przybliżyć sylwetki, głównych polityków kongresu wiedeńskiego, wpływ na przebieg obrad
-uczniowie potrafią wymienić najważniejsze decyzje kongresu wiedeńskiego i pokazać je na mapie
-uczniowie potrafią wymienić przyczyny, przebieg i skutki „stu dni” Napoleona
-uczniowie poznają przyczyny i okoliczności funkcjonowania Świętego Przymierza, rolę, jaką odgrywał ten sojusz w Europie
-uczniowie poznają terminy: legitymizm, równowaga europejska
Cele wychowawcze: Wywołanie u uczniów poszanowania dla międzynarodowych instrumentów tworzenia polityki, wielkich konferencji politycznych i ich decyzji
Środki dydaktyczne: Podręcznik Anna Radziwiłł, Wojciech Roszkowski, Historia 1789-1871, Warszawa 1995, mapa historyczna ścienna „Europa po kongresie wiedeńskim” (1815), tekst źródłowy: „Traktat Świętego Przymierza” zawarty w podręczniku na stronie 195; ilustracje zawarte w podręczniku, przedstawiające obrady kongresu, a także głównych polityków kongresu, ze stron 149, 152
Metody: rozmowa nauczająca, praca uczniów z mapą pod kierunkiem nauczyciela, samodzielna praca uczniów z podręcznikiem, praca uczniów z tekstem źródłowym pod kierunkiem nauczyciela
Tok lekcji
5’ Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności.
5’ Rekapitulacja wtórna
-Proszę pokazać na mapie ściennej granice imperium francuskiego z 1812 roku
-Proszę przypomnieć, jaką bitwę określamy mianem „bitwy narodów”
-Jakie były skutki bitwy pod Lipskiem (1813 r.)
-proszę podać datę i skutki abdykacji napoleona dla Francji oraz samej osoby cesarza
35’ Lekcja właściwa. Podanie tematu lekcji.
1. Okoliczności i miejsce zwołania kongresu – Wiedeń
2. Główni politycy kongresu wiedeńskiego:
– car Rosji Aleksander I Romanow
- minister spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii Robert Steward Casthereagh
- minister spraw zagranicznych Austrii Klemens Metternich
- min spraw zagranicznych Francji – Maurycy Talleyrand
3. „Sto dni” Napoleona
4. Postanowienia kongresu wiedeńskiego
5. Święte Przymierze
II Opowiadania nauczyciela dotyczące okoliczności, miejsca, przebiegu i charakteru obrad kongresu wiedeńskiego, oparte dodatkowo o ilustracje zawarte w podręczniku na str. 149, 152
III Uczniowie pracując w oparciu o ...