Dodaj publikację
Autor
Magdalena Szreder
Data publikacji
2020-04-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
110

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ziemia - moja Przyjaciółka! Kodeks Młodego Ekologa. 1. Co to jest Ziemia. 2. Analiza wiersza. 3. Eko - zagadki. 4. Linki do eko - piosenek. 5. Segregowanie odpadów. 6. kodeks Młodego Ekologa.
 Pobierz (pdf, 303,2 KB)

Podgląd treści

Magdalena Szreder
Wychowawca świetlicy szkolnej

Scenariusz zajęć świetlicowych

Temat: Ziemia – moja Przyjaciółka! Kodeks Młodego Ekologa.

Czas trwania: 2 x 45 minut

Dziecko:

1. Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
2. Zna zasadę segregowania śmieci.
3. Rozumie pojęcia: Ziemia, planeta i ekologia.
4. Poszerza swoją wiedzę z zakresu ekologii.

Dziecko potrafi:

1. Kreatywnie myśleć.
2. Swobodnie wyrażać swoje opinie i myśli.
3. Czytać ze zrozumieniem.
4. Wykorzystywać doświadczenia własne.

Metody i formy pracy - Praca z tekstem, praca plastyczna, rozmowa nauczająca, praca
indywidualna, praca w zespołach.

Środki dydaktyczne – duże arkusze szarego papieru, plansze dydaktyczne, papier ksero, mazaki
lub kredki, odtwarzacz cd, komputer podłączony do tablicy interaktywnej.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie dzieci i zachęcenie do wspólnych zajęć.
2. Rozmowa z dziećmi: Co to jest Ziemia? - nauczyciel dzieci uczniów w kilka grup (w

zależności od ilości uczniów). Każda grupa uzupełnia kartę pracy – burza mózgów.
W tym czasie można włączyć dzieciom piosenkę pt. „Ziemia, wyspa zielona”
(https://www.youtube.com/watch?v=_SKe11ntnGc)
Po zakończeniu pracy, każda grupa przedstawia swoje przemyślenia.

Co to jest Ziemia?

3. Zapoznanie dzieci z wierszem „Moja planeta” (autor nieznany) - odczytanie wiersza

przez nauczyciela. Swobodna rozmowa dotycząca tematyki poruszanej w wierszu:

◦ Jak należy dbać o środowisko?
◦ Czym jest segregacja odpadów?

Wielka szeroka jest Nasza Planeta

Oceany, jeziora głębokie.

Są miasta i domy na lądach nieznane.
Zielenią pachnące wyspy i zimne kraje.

Góry i śniegi olbrzymie,
Na samym krańcu świata.
Gadające ptaki, latające ryby

I śmieszne zwierzaki.

Nie wiadomo, ile Ziemia skarbów kryje.

Aby żyć zdrowo i czysto,

Musimy chronić nasze środowisko.

Nie wyrzucaj śmieci, nie depcz trawników,
Nie wypalaj lasów, nie zanieczyszczaj gór,

Plaż oraz wodnych zbiorników.

Niech miejskie powietrze smog opuści okrutny,

A wszyscy będziemy żyli zdrowi

I nikt nie będzie smutny.

4. Co to znaczy: Być EKO? - rozmowa z uczniami. Co to znaczy świadomość ekologiczna?

Jakie znam eko – zasady?

◦ Nie wyrzucaj niepotrzebnych ubrań! Przekazuj je potrzebującym.
◦ Wymień tradycyjne żarówki na energooszczędne.
◦ Segreguj odpady.
◦ Używaj toreb wielokrotnego użytku.
◦ Sadź rośliny.
◦ Nie zostawiaj po sobie śmieci.
◦ Oszczędzaj wodę. Zakręcaj kran, gdy myjesz zęby.
◦ Kompostuj odpady.
◦ Opuszczając pomieszczeni – wyłącz światło.
◦ Spaceruj, zamiast jeździć samochodem.

5. Poznanie zasad segregacji odpadów – WAŻNE!!! - należy zapoznać się z zasadami
segregacji odpadów odpowiednich dla danego miastach, np. w niektórych miastach do BIO
nie można wrzucać trawy. Źródło - http://www.wyrzucam.to/
Zapoznanie dzieci z ekologiczną piosenką Zozi – Świat w naszych rękach
(https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE)

6. Zagadki ekologiczne – na zakończenie zajęć można pobawić się z dziećmi ...