Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Magdalena Szreder
Wychowawca świetlicy szkolnej
Scenariusz zajęć świetlicowych
Temat: Ziemia – moja Przyjaciółka! Kodeks Młodego Ekologa.
Czas trwania: 2 x 45 minut
Dziecko:
1. Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
2. Zna zasadę segregowania śmieci.
3. Rozumie pojęcia: Ziemia, planeta i ekologia.
4. Poszerza swoją wiedzę z zakresu ekologii.
Dziecko potrafi:
1. Kreatywnie myśleć.
2. Swobodnie wyrażać swoje opinie i myśli.
3. Czytać ze zrozumieniem.
4. Wykorzystywać doświadczenia własne.
Metody i formy pracy - Praca z tekstem, praca plastyczna, rozmowa nauczająca, praca
indywidualna, praca w zespołach.
Środki dydaktyczne – duże arkusze szarego papieru, plansze dydaktyczne, papier ksero, mazaki
lub kredki, odtwarzacz cd, komputer podłączony do tablicy interaktywnej.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci i zachęcenie do wspólnych zajęć.
2. Rozmowa z dziećmi: Co to jest Ziemia? - nauczyciel dzieci uczniów w kilka grup (w
zależności od ilości uczniów). Każda grupa uzupełnia kartę pracy – burza mózgów.
W tym czasie można włączyć dzieciom piosenkę pt. „Ziemia, wyspa zielona”
(https://www.youtube.com/watch?v=_SKe11ntnGc)
Po zakończeniu pracy, każda grupa przedstawia swoje przemyślenia.
Co to jest Ziemia?
3. Zapoznanie dzieci z wierszem „Moja planeta” (autor nieznany) - odczytanie wiersza
przez nauczyciela. Swobodna rozmowa dotycząca tematyki poruszanej w wierszu:
◦ Jak należy dbać o środowisko?
◦ Czym jest segregacja odpadów?
Wielka szeroka jest Nasza Planeta
Oceany, jeziora głębokie.
Są miasta i domy na lądach nieznane.
Zielenią pachnące wyspy i zimne kraje.
Góry i śniegi olbrzymie,
Na samym krańcu świata.
Gadające ptaki, latające ryby
I śmieszne zwierzaki.
Nie wiadomo, ile Ziemia skarbów kryje.
Aby żyć zdrowo i czysto,
Musimy chronić nasze środowisko.
Nie wyrzucaj śmieci, nie depcz trawników,
Nie wypalaj lasów, nie zanieczyszczaj gór,
Plaż oraz wodnych zbiorników.
Niech miejskie powietrze smog opuści okrutny,
A wszyscy będziemy żyli zdrowi
I nikt nie będzie smutny.
4. Co to znaczy: Być EKO? - rozmowa z uczniami. Co to znaczy świadomość ekologiczna?
Jakie znam eko – zasady?
◦ Nie wyrzucaj niepotrzebnych ubrań! Przekazuj je potrzebującym.
◦ Wymień tradycyjne żarówki na energooszczędne.
◦ Segreguj odpady.
◦ Używaj toreb wielokrotnego użytku.
◦ Sadź rośliny.
◦ Nie zostawiaj po sobie śmieci.
◦ Oszczędzaj wodę. Zakręcaj kran, gdy myjesz zęby.
◦ Kompostuj odpady.
◦ Opuszczając pomieszczeni – wyłącz światło.
◦ Spaceruj, zamiast jeździć samochodem.
5. Poznanie zasad segregacji odpadów – WAŻNE!!! - należy zapoznać się z zasadami
segregacji odpadów odpowiednich dla danego miastach, np. w niektórych miastach do BIO
nie można wrzucać trawy. Źródło - http://www.wyrzucam.to/
Zapoznanie dzieci z ekologiczną piosenką Zozi – Świat w naszych rękach
(https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE)
6. Zagadki ekologiczne – na zakończenie zajęć można pobawić się z dziećmi ...