Dodaj publikację
Autor
Luiza Adamowska
Data publikacji
2020-05-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
47

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

SZKOLNY DZIEŃ BEZ AGRESJI scenariusz zajęć dla kl. IV-VI Cele: ● zachęcenie uczniów do brania czynnego udziału w otwartym mówieniu o problemie agresji ● pomoc uczniom w zrozumieniu jak to jest być ofiarą i sprawcą agresji ● kształtowanie umiejętności konstruktywnego rozwiązania konfliktów ● poznanie sposobów radzenia sobie z silną złością Materiały: większe arkusze papieru na plakat dla każdej z grup, przybory plastyczne, opowiadanie, mała karteczka dla każdego ucznia do zapisu złotych myśli Metody: ● praca w kręgu ● praca w grupach ● praca indywidualna ● dyskusja ● praca plastyczna 1. Zabawa integrująca zespół klasowy Wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu. Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi uczniów o podanie skojarzeń do słowa agresja 2. Definicje agresji i przemocy - nauczyciel odczytuje je ● Agresja- zachowanie zwrócone przeciw innym osobom (również przeciw sobie samemu) i przedmiotom oraz działanie na ich szkodę. Agresja może przybierać formy fizyczne i psychiczne ● Przemoc – zachowanie polegające na użyciu przeważającej siły fizycznej lub psychicznej. Celem jest zaszkodzenie ofierze, wywołanie bólu, zadanie cierpienia, poniżenie. Sprawca zdaje sobie sprawę ze skutków swoich działań. Jego intencją jest by ofiara odczuła na własnej skórze działanie przemocy i w rezultacie stała się posłuszna jego rozkazom ● To, co odróżnia przemoc od agresji, to przewaga sił jednej ze stron. W przemocy jest ona zawsze po stronie sprawcy, w przypadku agresji – zrównoważona. ● Nauczyciel pyta uczniów: z jakimi formami agresji/przemocy można spotkać się w szkole? Odpowiedzi uzupełnia o następujące wiadomości. Przemoc ma różne formy: - przemoc fizyczna (fizyczne zadawanie bólu drugiej osobie): bicie, popchnięcia, wymuszanie pieniędzy, zamykanie, niszczenie własności, kopanie, plucie - przemoc słowna – stosowanie wulgarnych i brutalnych słów, przezywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie - przemoc bez użycia słów i kontaktu fizycznego – wykluczanie z grupy, izolowanie, miny, wrogie gesty - przemoc emocjonalna – zastraszanie, szantaż, groźby 3. Opowiadanie – praca w podgrupach. Nauczyciel odczytuje sytuację konfliktową. Zespoły interpretują ją uwzględniając uczucia przeżywane przez bohaterów oraz zastanawiają się nad propozycją konstruktywnego rozwiązania sytuacji (zachowanie bohatera + konsekwencje). Pomysły zespołów są odczytywane i omawiane. OPOWIADANIE DO ĆWICZENIA Jacek dostał od taty wymarzony rower terenowy. Wyprowadził go ostrożnie na podwórko z zamiarem pierwszej przejażdżki. Zastanawiał się, czy będzie tak jak to sobie wyobrażał... Jeszcze nie zdążył wsiąść na rower, gdy z drugiego końca podwórka usłyszał znajomy głos wołający go, obejrzał się - to Tomek. Kolega podbiegł ochoczo do Jacka i od razu zaczął dopytywać o rower, prosił też, aby Jacek dał mu się przejechać, a gdy ten tłumaczył, że dopiero wyprowadził go z domu i sam jeszcze na nim nie jechał, Tomek stał się natarczywy: „Co z Ciebie za kolega! Wyprowadziłeś go dla szpanu?!”. Jacek bronił się jak mógł, ale dobrze wiedział jak nieostrożnie jeździ Tomek. Nagle Tomek rozzłoszczony i bezsilny, czując, że nic nie osiągnie prośbą, zaczął szarpać rower z taką siłą, że obaj koledzy upadli, a rower przewrócił się na krawężnik rozbijając światełko i osłonę na przerzutki. Jacek patrzył z przerażeniem na porysowaną ramę roweru. Tomek w pierwszej chwili też się przestraszył, ale zaraz odparł z satysfakcją: „No i widzisz, niepotrzebnie się tak ze mną szarpałeś...” Pytania do opowiadania: 1. Jak czuli się chłopcy? a) Jak czuł się Jacek przed przejażdżką, wyprowadzając rower na podwórko, a jak czuł się po szarpaninie z Tomkiem, gdy rower się przewrócił? b) Jak czuł się Tomek widząc u Jacka nowy rower? Co czuł gdy Jacek mu odmówił przejażdżki, a jak po szarpaninie? 2. Jakie jest najlepsze rozwiązanie tej sytuacji? Co mógłby zrobić Jacek? 3. Jakie mogą być skutki (dla Jacka) zaproponowanego przez was rozwiązania sytuacji? 4. Karteczki - nauczyciel prosi uczniów, aby pomyśleli o sytuacji w której czuli silną złość i mieli silne pragnienie wyrządzenia krzywdy drugiej osobie. Następnie prosi, aby na małych karteczkach wypisali zalety wyrażenia złości w sposób nie naruszający granic drugiej osoby i mówi, iż karteczki ze złotymi myślami można nosić przy sobie i wykorzystać w sytuacji trudnej tak, by móc odzyskać jasne myślenie. Złote myśli mogą pomóc uspokoić się. Mają to być sformułowania autorskie, które przemawiają do ucznia. Nosimy je przy sobie i sięgamy w sytuacjach trudnych. Przykłady zalet jasnego myślenia wypisane na karteczkach: - lepiej układa mi się z kolegami/koleżankami! Trzymaj tak dalej! - wyjdź stąd i to natychmiast! - moja mama powie mi, że jest ze mnie dumna - dziś miło spędzę czas - rodzice znów zaczynają mi ufać, nie zmarnuj tego! - daję radę, nie zmarnuję tego! Chętni uczniowie odczytują na forum swoje myśli. 5. Plakat – uczniowie w 5-osobowych grupach metodą burzy mózgów wymyślają hasła nawołujące do życia bez stosowania przemocy. W grupach dokonują wyboru najlepszego ich zdaniem hasła. Następnie wykorzystując dowolną technikę plastyczną (rysowanie, malowanie, wycinanie, wydzieranie, itp.) wykonują plakat ilustrujący wybrane hasło. 6. Wierszyki - zadaniem uczniów jest ułożenie wierszyków, które nawiązują do treści haseł i plakatów. Poszczególne zespoły prezentują na forum klasy efekty swojej pracy.
 Pobierz (docx, 17,0 KB)

Podgląd treści

SZKOLNY DZIEŃ BEZ AGRESJI scenariusz zajęć dla kl. IV-VI

Cele:

zachęcenie uczniów do brania czynnego udziału w otwartym mówieniu o problemie agresji

pomoc uczniom w zrozumieniu jak to jest być ofiarą i sprawcą agresji

kształtowanie umiejętności konstruktywnego rozwiązania konfliktów

poznanie sposobów radzenia sobie z silną złością

Materiały: większe arkusze papieru na plakat dla każdej z grup, przybory plastyczne, opowiadanie, mała karteczka dla każdego ucznia do zapisu złotych myśli

Metody:

praca w kręgu

praca w grupach

praca indywidualna

dyskusja

praca plastyczna

1. Zabawa integrująca zespół klasowy

Wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu. Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi uczniów o podanie skojarzeń do słowa agresja

2. Definicje agresji i przemocy - nauczyciel odczytuje je

Agresja- zachowanie zwrócone przeciw innym osobom (również przeciw sobie samemu) i przedmiotom oraz działanie na ich szkodę. Agresja może przybierać formy fizyczne i psychiczne

Przemoc – zachowanie polegające na użyciu przeważającej siły fizycznej lub psychicznej. Celem jest zaszkodzenie ofierze, wywołanie bólu, zadanie cierpienia, poniżenie. Sprawca zdaje sobie sprawę ze skutków swoich działań. Jego intencją jest by ofiara odczuła na własnej skórze działanie przemocy i w rezultacie stała się posłuszna jego rozkazom

To, co odróżnia przemoc od agresji, to przewaga sił jednej ze stron. W przemocy jest ona zawsze po stronie sprawcy, w przypadku agresji – zrównoważona.

Nauczyciel pyta uczniów: z jakimi formami agresji/przemocy można spotkać się w szkole?

Odpowiedzi uzupełnia o następujące wiadomości.

Przemoc ma różne formy:

- przemoc fizyczna (fizyczne zadawanie bólu drugiej osobie): bicie, popchnięcia, wymuszanie pieniędzy, zamykanie, niszczenie własności, kopanie, plucie

- przemoc słowna – stosowanie wulgarnych i brutalnych słów, przezywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie

- przemoc bez użycia słów i kontaktu fizycznego – wykluczanie z grupy, izolowanie, miny, wrogie gesty

- przemoc emocjonalna – zastraszanie, szantaż, groźby

3. Opowiadanie – praca w podgrupach. Nauczyciel odczytuje sytuację konfliktową. Zespoły interpretują ją uwzględniając uczucia przeżywane przez bohaterów oraz zastanawiają się nad propozycją konstruktywnego rozwiązania sytuacji (zachowanie bohatera + konsekwencje). Pomysły zespołów są odczytywane i omawiane.

OPOWIADANIE DO ĆWICZENIA

Jacek dostał od taty wymarzony rower terenowy. Wyprowadził go ostrożnie na

podwórko z zamiarem pierwszej przejażdżki. Zastanawiał się, czy będzie tak jak to sobie wyobrażał... Jeszcze nie zdążył wsiąść na rower, gdy z drugiego końca podwórka usłyszał znajomy głos wołający go, obejrzał się - to Tomek. Kolega podbiegł ochoczo do Jacka i od razu zaczął dopytywać o rower, prosił też, aby Jacek dał mu się przejechać, a gdy ten tłumaczył, że dopiero wyprowadził go z domu i sam jeszcze na nim nie jechał, Tomek stał się natarczywy: „Co z Ciebie za kolega ...