Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT EDUKACYJNY
DLA PRZEDSZKOLA I SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„ZIMA W DOLINIE MUMINKÓW
– POZNAJEMY KLASYKĘ ŚWIATOWEJ LITERATURY DZIECIĘCEJ”
ROK SZKOLNY 2019/2020
I CELE:
rozwijanie aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej;
rozwijanie wrażliwości estetycznej;
doskonalenie umiejętności pracy w grupie;
zachęcanie dzieci i młodzieży do twórczej pracy;
budowanie świadomości językowej i kulturowej;
wzbogacenie wiedzy na temat literatury europejskiej;
kształtowanie postawy ciekawości i otwartości wobec innych kultur;
rozwijanie wyobraźni dziecięcej, odwoływanie się do dziecięcych uczuć i wrażliwości;
wyrabianie nawyków pożytecznego spędzania wolnego czasu;
rozbudzenie zainteresowań czytelniczych;
kształtowanie zmiany postaw i nastawień do czytania, wyrobienie nawyku częstego sięgania po książkę;
ćwiczenie koncentracji i umiejętności uważnego słuchania;
doskonalenie umiejętności głośnego czytania (w języku polskim i angielskim).
II REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Wychowanie przedszkolne
Treści z podstawy programowej
Dziecko:
odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe.
Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zrealizowane m.in. poprzez włączanie do zajęć materiałów audiowizualnych w języku obcym.
Klasy I-III:
Treści z podstawy programowej
Uczeń:
Edukacja polonistyczna
słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie.
słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
słucha i czeka na swoją kolej, panuje nad chęcią nagłego wypowiadania się, szczególnie w momencie wskazywania tej potrzeby przez drugą osobę.
wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, ustala kolejność zdarzeń, ich wzajemną zależność, odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych, postacie główne i drugorzędne; wskazuje cechy i ocenia bohaterów, uzasadnia swą ocenę, wskazuje wydarzenie zmieniające postępowanie bohatera, określa nastrój w utworze; odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych.
Warunki i zalecenia realizacji podstawy programowej:
Budowanie umiejętności czytania powinno się odbywać przez codzienne czytanie przez nauczyciela fragmentów lektur oraz wspólne rozmowy o nich tak, aby każdy uczeń miał szansę na polisensoryczną eksplorację treści utworów.
Edukacja plastyczna
ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane ...